Waarom doen we niets met 'Best Practices'?

Mij verbaast dat ook wel eens: het Investors in People Model 'om maar een voorbeeld te noemen' (....) beschikt met 16 jaar groei, ontwikkeling en ervaring over een scala aan Best Practices, BP's uit alle soorten van bedrijfstakken & toch is er, m.n. in ons land, nauwelijks navolging.

Dat andere organisaties succes hebben en dat zij bereid zijn die succesvolle ervaring met ons te delen, wil nog niet zeggen dat wij deze positieve ervaring in ons hart sluiten. Sterker nog: veel Best Practices worden simpelweg genegeerd..... Het lijkt er op dat 'het wiel zelf uitvinden' veruit onze voorkeur heeft & dat dan zeker niet alleen v.w.b. IiP.

VALUEDANCE's CEO Susan Cramm is daarover ook verbaasd, dat we niets of op zijn minst te weinig doen met Goede Voorbeelden. Die verbazing zette haar vorige week aan tot het schrijven van de entry: Why Do We Ignore "Best Practices"? 'Why does management behavior often diverge from "broadly accepted" theory or best practice? (....) Time and time again, I see leaders doing what they know they shouldn't. Are we failing management theory and best practices or are they failing us?"

Die vraag leverde niet alleen een interessante entry op, ook interessante reacties want: wat is nu de verklaring dat we niets doen met de ervaringen van anderen? Het volgen van het voorbeeld zou ons op zijn minst veel geld kunnen besparen! Da's handig zo'n besparing, zeker in deze tijden. Het lijkt zelfs logisch! Maar waarom volgen we de Best Practice dan tóch niet na?

'Why does management behavior often diverge from "broadly accepted" theory or best practice?

This question hit me over the head (once again) during a conversation with a talented, young CIO about a big project that was significantly late and over budget. Ask anyone experienced in the world of IT or change management, and they will tell you that the best way to pull off a big project is to break it up in to a series of small ones. Yet, this CIO decided to push forward with an approach that he knew was risky and likely to stumble and possibly fail. When I asked him why he pursued this course, he answered, "The other approach would have taken too much time." Of course, the perception of "too much time" is relative and based upon others' expectations. Right now, this CIO is taking "too much time" explaining to his board why he and his team are failing to deliver a better result.' schrijft Susan Cramm. Herkenbaar voor u, dit voorbeeld?

Cramm vraagt vervolgers aan de HBR lezers om een reactie. Een  bloemlezing uit die reacties:

"What I did not see in your article is dissection of the role egos play. At one point or another I was guilty of it too, we choose our less than optimal ways to do something, instead of researching for a better way, because we think we are darn good at what we do and are infallible. Well... even Einstein made mistakes, so the sooner we realize humility leads to better results, the less resources we will waste on our endeavors."  .............

"Imagine if Steve Jobs had simply followed the best practices of Dell and Microsoft when he returned to helm Apple? Being innovative involves looking at "best practices" and saying, "Hey, we could leave the competition in the dust if we come up with an even better practice." Sure, you'll make mistakes, but not innovating is riskier in the long run." Kortom wil je innoveren dan kun je van BP's leren maar dien je ze vervolgens aan te passen aan de eigen situatie. Of zoals een ander reageert: "Indeed, best practices should be the basis for innovative practices."

"I think it boils down to changing behavior. It is hard to change even know we should - whether it is business or our personal lives. It often takes a crisis or an alarm to make us change." Jawel leren van BP's kan betekenen dat je je gedrag dient te veranderen & willen we dat wel?

"Best practices are usually premised on getting consistently good results in the long-term. People are paid for getting short-term results. People are rewarded for the results they got last quarter. Bonuses are based on short-term results." Interessante waarneming. Kijk ook eens naar deze, de reactie van een ander:

"I think people don't follow best practices when they don't have enough to lose. If you ask a brain surgeon or someone that works with high explosives to deviate from their quality control procedures, I suspect you will find that they will only deviate from their best practice when they know the desired outcome cannot be achieved based on their current knowledge and a new approach is needed." Er dient een Uitdaging te zijn.

"Best Learnings" is a term I stumbled upon recently. Best processes may be proven but the literal "practice" of them results in continuous learning. "Best learnings" is a term that invites interpretation and thoughtful execution. It implies community and collaboration yet sets the bar high for measurable success. It seems to better describe a set of processes and tools I'm repositioning based on best practices research completed years ago." Deze reactie spreekt mij nog het meest aan, een Best Practice is een Best Learning dus. Vanaf nu lees je in mijn 'andere blog' dan ook niet meer over BP's maar over BL's & ik start er deze week al mee.

Hebt u ook een BL voor ons, lezer? Ben benieuwd!

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Prinsjesdag: Kennis, Kennis, Kennis!
[...] het verstandig zijn als we NU toch eens op zijn minst ‘iets’ gaan leren van de ervaringen van Ben Verwaayen & de kennis van INSEAD ter harte gaan nemen? Ik dacht het wel, met de [...]