We zijn er uit: het leveren van olie aan Ivoorkust is géén MVO!

En: er zit voor ons Nederlanders ook nog een prijskaartje aan om tot deze wetenschap te komen. Tja, Opleiding & Ontwikkeling kost nu eenmaal geld (sic.) Je vraagt je toch af waarom we vooraf niet slimmer waren? Slimmer op het moment dat we besloten om de 'Probo Koala' met haar vervuilde lading te laten vertrekken uit de Amsterdamse haven richting Ivoorkust. Het is om hoofdpijn van te krijgen!
Op 07 september vroeg ik mezelf hier af of 'het leveren van olie aan Ivoorkust wel MVO was?'. Nu, de Europese Commissie heeft zich de afgelopen weken gebogen over deze materie, feitelijk: over de essentie van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, en ze zijn er uit! Ze komen tot de conclusie dat dit géén MVO is en dat Nederland voor de gevolgen mag opdraaien! Dat zal de Nederlandse Staat enkele miljoenen € gaan kosten & dus de belastingbetaler (nb: kan dit nog worden meegenomen in de Algemene Beschouwingen van vandaag?) Een dure les, zou je zeggen maar dat is maar een deel van de waarheid.

De stelling van de EC is: de Probo Koala vertrok uit een Nederlandse haven, Amsterdam, op het moment dat bekend was dat de lading aan boord giftig was maar 'wat er mee te doen?'. Wegsturen dan maar & vervolgens maar zien waar het schip, letterlijk, strandt. Maar helaas, je mag je op deze manier niet aan je verantwoordelijkheid onttrekken! Zelfs Amsterdams' milieuwethouder Marijke Vos, Groen Links (hoe cynisch nu), greep niet in. Als zij of haar ambtenaren even gegoochled had met de naam van de charter, TRAFIGURA, dan had die informatie alleen al voldoende reden gegeven om dit schip aan de ketting te leggen. Nu zijn er in Ivoorkust ca. 10 mensen overleden aan de gevolgen van deze vervuiling en enkele duizenden kennen de gevolgen nu ook. Nederland mag opdraaien voor de zuiveringskosten 'Maar', wordt opgemerkt, 'we zijn niet aansprakelijk!!'. & Dat laatste, dat vraag ik me toch af: zijn we niet aansprakelijk?

Hier in het Westen vervuilen we het milieu, da's zo klaar als een klontje (nb: ik doe er ook aan mee) en die milieuvervuiling, dat gevolg van onze welvaart, die raken we liefst zo spoedig mogelijk kwijt. Maar wat er mee te doen? Al jaren zijn Afrikaanse en Aziatische landen gewild afnemers van de gevolgen van onze welvaart. Wij stoeien hier met de vraag: geven we een milieuvergunning af aan een afvalverwerker? Want: dit is toch wel het vuilste van het vuilste. Menig land ten zuiden van de evenaar heeft met dit soort bespiegelingen helemaal niets op. De inwoners van deze landen zien juist een levendige handel in de afval van het Rijke Westen! Zo sloopt men op de stranden van o.m. Bangla Desh oude en vervuilde schepen. Westerse milieuverenigingen, zoals GREENPEACE, brengen dit probleem met verve onder de aandacht maar hun inzet wordt lang niet altijd op prijs gesteld. Sterker nog: het stuit zelfs op onbegrip bij de lokale bevolking want hoezo probleem ? En: als deze sloopschepen weggaan, waar vandaan halen zij dan hun broodnodige inkomsten? Een voorbeeld van een verschil in Weltanschauung..... De uitdaging voor een schoon milieu wordt alleen maar groter als je ziet hoe opkomende economieën in Zuid Amerika, Oost Europa en Azië met hun milieu afgaan. De 'markt voor onze afvalprodukten' komt zo onder druk te staan, want te veel aanbod en te weinig afnemers.....

'De vervuiler betaalt', promoten we zelf en dus is het logisch dat wij aansprakelijk zijn. U vindt de kosten voor de zuivering van Ivoorkust te hoog? Denk er dan aan dat er op dit moment, vanuit Turkije, nog een schip vol met afval onderwerg is naar Nederland..... Eerst weggestuurd door onze staatssecretaris 'verantwoordelijk voor milieu', keert de boot nu weer beschaamd terug. Zuiveren maar! We zijn er nog lang niet, met het milieu. Het is om hoofdpijn van te krijgen!

Overigens, hoofdpijn die bij ons Nederlanders wordt geconstateerd, kost ons allen jaarlijks ruim € 3 miljard!  Als u van de hoofdpijn verlost bent: ga dan NIET het restant van de medicijnen door uw toiletpot spoelen want dat leidt weer tot milieuvervuiling en wellicht tot nog meer hoofdpijn.

'Prettig weekeinde'. 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Richard Gerritsen
Geachte redacteur van het artikel "We zijn er uit: het leveren van olie aan Ivoorkust is géén MVO!"

U zegt in u artikel dat de Europese Commissie heeft vastgesteld dat Nederland de schade in de ivoorkust wegens illegaal dumpen van chemish afval mag gaan betalen. Ik heb dit meer gehoord, maar kan hiervoor nergens een bron vinden die dit bevestigd, al was het maar een krantenartikel. Kunt u mij misschien helpen door te zeggen hoe u aan die informatie komt? Ik ben hier namelijk mijn afstudeerwerk over aan het schrijven en deze informatie zou hierbij van groot belang kunnne zijn. Bij vorbaat dank.

met vriendelijke groet,
Richard Gerritsen
Willem E.A.J. Scheepers
Auteur
Beste Richard,

Héél interessant dat je van de Probo Koala c.s. je scriptie maakt, ben dan ook benieuwd naar je conclusies en aanbevelingen. Wie weet kun je 't.z.t.' hier een gastcolumn daarover plaatsen(?).
Wat betreft je vraag. Wat ik aanhaal is c.q. was op dat moment nog geen feit, maar (vooralsnog) een aanname van mij en 1 waaraan enkele kranten-/webartikelen besteed zijn, zie o.m.: http://www.volkskrant.nl/binnenland/article353547.ece/Dimas_Probo_Koala_overtrad_EU-regels
Het besluit van een al-dan-niet boete zal binnen EU voor een belangrijk deel worden bepaald door de EU commissaris voor Milieu Mr. Stavros Dimas (zie ook: http://europa.eu/pol/env/index_nl.htm ). Als het enigszins van het kaliber Kroes is, houd dan je hart maar vast. Verder loopt er inmiddels een voorgenomen plan van advocaat Mr. Bob Van der Goen om namens de slachtoffers een rechtszaak tegen de Nederlandse Staat aan te spannen (zie: http://www.mr-online.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=868&Itemid=150 ); saillant detail: dit proces vindt waarschijnlijk plaats in London.
Nu heb ik 2 verwachtingen: - al deze zaken zullen, helaas voor de slachtoffers, enkele jaren in beslag nemen voordat er uitspraken komen, en: - de aansprakelijkheid en boete voor de Nederlandse Staat c.q. voor ons Nederlanders zal vervolgens hoger uitkomen dan deze € 3 miljard.
Maar ja bedenk: het zijn Brede Schouders die Deze Lasten Kunnen Dragen......
Olie- & Gasindustrie: License to Operate or License to Kill? - ManagementPro
[...] quicksteps (sic.) van o.m. BP in de Gulf of Mexico, SHELL in de Nigerdelta en iets langer geleden Ivoorkust, hebben regeringen meer alert gemaakt voor de risico’s die het opborrelen van natuurlijke [...]
Management Pro: Olie- & Gasindustrie: License to Operate or License to Kill? | HAANTJES GEDRAG
[...] quicksteps (sic.) van o.m. BP in de Gulf of Mexico, SHELL in de Nigerdelta en iets langer geleden Ivoorkust, hebben regeringen meer alert gemaakt voor de risico’s die het opborrelen van natuurlijke [...]