Binnen 5 Jaar zijn 2 van de 4 Grootbanken in NL verdwenen.....

https://youtu.be/QVOhWegDtJg

"Ze zullen allemaal eerst hun WFT diploma dienen te behalen." antwoordt de bestuursvoorzitter van ABNAMRO, Gerrit Zalm, op de stelling van Twan Huys "Stel voor dat GOOGLE en APPLE morgen hypotheken en spaarrekeningen gaan aanbieden." "Ze zullen allemaal eerst hun WFT diploma dienen te behalen." De reactie van Huys is veelzeggend "Een wat voor diploma?"......

'Zeven jaar na het hoogtepunt van de kredietcrisis sprak Nieuwsuur met de topmannen van de vier grootste banken van Nederland. Voor het eerst gaven de bankiers een gezamenlijk tv-interview.'

Eén van de anderen die om zijn mening werd gevraagd was Prof. Jan Rotmans. Hij haalt het 'eindspel' aan, het einde van de banken: "Ik denk dat 2 van deze 4 banken het niet gaan redden." Daar lijkt 'iets' voor te zeggen.....

WFT staat voor Wet op het Financieel Toezicht, het WFT diploma is nodig voor een WFT vergunning. Volgens Gerrit Zalm is dit diploma een Hoge Drempel voor aanbieders als GOOGLE, APPLE, FACEBOOK om tot de NL markt van de financiële dienstverlening toe te betreden. Dat lijkt me gechargeerd. Niet alleen zijn de commerciële belangen voor deze partijen te groot (ook in NL), het WFT diploma is relatief eenvoudig te behalen. Daarnaast is, voor zover ik weet, het diploma ook nog eens persoonsgebonden. Onder de ontslagen die gaan vallen binnen de sector zijn er ongetwijfeld een paar met een diploma, M/V die je kan overnemen.

'Zeven jaar na het hoogtepunt van de kredietcrisis sprak Nieuwsuur met de topmannen van de vier grootste banken van Nederland. Voor het eerst gaven de bankiers een gezamenlijk tv-interview.'  meldt Nieuwsuur voorafgaand aan het programma. Het levert geen schokkende berichten op maar we weten nu iig iets meer over de topbeloning binnen de sector. Dat varieert van 396 m voor SNS topman Maurice Oostendorp tot 1,6 mio voor ING topper Ralph Hamers & o ja, Gerrit Zalm had zojuist een salarisverhoging ontvangen van 1%!

Hier kijken we naar trends, kijken we naar disruptie, ook binnen de financiële dienstverlening. 'Binnen 5 Jaar zijn 2 van de 4 Grootbanken in NL verdwenen.' stelt Jan Rotmans, hoogleraar Transitiekunde. Daarvoor lijkt 'iets' te zeggen.

  • De Nederlandse banken klagen al geruime tijd dat het betalingsverkeer voor hen te duur is. FACEBOOK kan dan daarvoor een alternatief bieden. FACEBOOK beschikt voor de EU al over een bankvergunning en werkt al enige tijd aan een sociaal vriendelijk betalingssysteem.
  • Banken ondervinden, naar eigen zeggen, veel last van de regelgeving van de ECB c.q. de vermogenseisen binnen Basel 1/2/3, waardoor het voor hen minder interessant wordt om m.n. aan particulieren hypotheken te verstrekken. Zoals veel leveranciers heeft APPLE ruime ervaring in het verstrekken van financieringen aan afnemers van hun producten, dit uitbreiden naar leningen die gedekt zijn door hypothecaire zekerheden is een (relatief) kleine stap.
  • Financieringen aan het MKB kunnen momenteel, ook volgens de banken, eenvoudiger worden geregeld via QRedits een mede door de ECB opgericht financieringsorgaan. Maar wat te denken van GOOGLE's Financial Services?
  • Op Wall Street is men al gewend dat particuliere beleggers hun investeringen, beleggingen uitvoeren m.b.v. (soms zelfs gratis) apps i.p.v. via een te vergoeden gesprek met een financieel adviseur. Het blijkt dat deze apps steeds beter worden in het bieden van persoonlijk advies; een mooi voorbeeld van fintech.

Zo beschouwd kun je jezelf inderdaad afvragen wat de komende jaren nog de rol is van de banken.

De topman van RABO, Wiebe Draijer, blijft echter vertrouwen houden in die rol. Op de vraag van Twan Huys "Zijn er inderdaad over 5 jaar 2 van uw banken niet meer bij?" antwoordt Draijer "De essentie van banken is dit: dat je met klanten een vertrouwensrelatie hebt om hen op de belangrijkste momenten in hun leven te kunnen helpen bij iets wat voor hen van belang is."

Ging het juist daar in de afgelopen jaren niet fout? & Wie zegt dat dit GOOGLE, APPLE, FACEBOOK e.d. niet gaat lukken? 5 jaar zijn tegenwoordig zo voorbij, leert de recente historie. Nu eerst maar eens mijn WFT diploma gaan behalen. ;-)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Nico Viergever
Pro-lid
Voor de 2008 crisis stonden twee interne banken van primair niet-financiële organisaties (waaronder GE) in de top 15 van grootste banken ter wereld. Zij hielden zich ook bezig met diensten op de consumentenmarkt. Weliswaar beperkt, maar toch.

Dus waarom zouden andere partijen als Google of Facebook dit ook niet kunnen? Het formele, procedurele argument van Zalm is dus geen echte hindernis.
Dik Brouwmeester
Lid sinds 2014
Ik zou zeggen: zoek de website Follow the Money eens op en lees wat de banken echt doen. Vertrouwensrelatie, helpen, hahaha.
B. de Vries
Zolang de “lessen uit de kredietcrisis (RMO, 2011)” niet serieus genomen worden door het huidige bancaire systeem en de banken doorgaan om, pervers neo-liberaal, burgers te bekijken als melkkoeien, die gemakkelijk te vangen zijn in een hypotheek- of lening- of polis-kooi en dus gemakkelijk te misbruiken zijn voor neo-liberale zelfverrijking en extreme winstmakerij, en zolang de slapende overheid niet haar verantwoordelijkheid neemt om deze perverse private bancaire praktijken te reguleren, zal het systeem steeds meer afstevenen richting implosie, en zullen er nieuwe aanbieders ontstaan die veel meer klantgericht burgers ondersteunen in het gezond houden van hun financiële energiehuishouding, vanuit bijvoorbeeld een NUTS-instelling cultuur. Dat zou de eigenlijke core business kunnen zijn.

Door de laatste 7 jaar heeft de bancaire wereld laten zien zelf gevangene te zijn van hun paternalistische, neo-liberale, zelfverrijkende, grote ego-cultuur, door te laten zien dat ze geen reflectief en ethisch bewust, lerend en adaptief, systeem zijn. Alleen de dames achter de balie doen nog meer hun best om vriendelijk te lachen, maar achter de gesloten deuren is het nog business as usual.

Dat een normale burger in staat is om deze kritische noot te schrijven zegt iets over het groeiende bewustzijn, bij de normale burger, dat het systeem niet deugt (deugden ethiek) en als er geen betere alternatieven worden aangeboden in de toekomst, dan hoeft het huidige systeem geen loyaliteit te verwachten van hun klantenbestand. De klant blijft nu nog door de afwezigheid van duurzame, klantvriendelijke en vertrouwenswaardige alternatieven. Maar dat is het gat in de huidige markt.

Het goede roept het goede op en het kwade het kwade. (Socrates)
Wie niet horen wil….moet maar voelen?