Het is Oranje en…. het scoort als een gek!

Het is Oranje, het is laag en het gaat snoeihard: de A1GP racingcar waarin Jos Verstappen zondag 01 oktober a.s. het nieuwe, 2e, A1GP seizoen start. Locatie voor deze 1e race van het seizoen is de voor de Nederlandse racehistorie belangrijkste plek: 'Zandvoort'. Het 1e seizoen is nog maar nauwelijks achter de rug of binnen 5 dagen tijd zijn er al 25.000 tickets voor dit evenement verkocht! Kunnen we 'iets' leren & kopiëren van dit bandeloos enthousiasme?
Enkele jaren geleden pakte Sheikh Maktoum Hasher Maktoum Al Maktoum in zijn land Dubai het plan op om een auto-racingklasse neer te zetten naast de Formule 1 van Bernie Ecclestone c.s. Menigeen verklaarde de plannen bij voorbaat al kansloos met het argument 'weer iemand die met zijn tijd & geld geen raad weet'. Ecclestone zou de circuits volledig in zijn zak hebben (dat klopte) en geen ander toestaan. Daarnaast: hoe maak je dit commercieel interessant? en niet in de laatste plaats: hoe trek je media aandacht én supporters? In Nederland bleken toch al vrij snel media onderneming SBS 6 en 'racelegende & -professor' Jan Lammers geïnteresseerd in Maktoum's plannen. Beiden werden meewarig bekeken zeker toen Lammers ook nog eens Jos Verstappen uit de kast haalde, 'die was toch historie?'

Inmiddels hebben we het 1e A1GP seizoen achter de rug en als er iemand hun gelijk hebben bewezen dan zijn het wel Maktoum c.s. dus ook SBS6, Lammers & Verstappen c.s. Het gaat te ver om hier een volledige technische toelichting te geven (nb: is ook niet mijn force) maar eenvoudig gezegd komt het er in de A1GP op neer dat de auto's technisch gelijk zijn aan elkaar en dat de coureurs voor hun land rijden; beiden in tegenstelling tot de F1. Niet voor niets spreekt Sheikh Maktoum bij de start van iedere race de veelzeggende zin uit: 'Gentlemen, for the pride of your nations: start your engines!'. SBS6 kende gedurende het seizoen een stijgend aantal kijkers (en dito reclame inkomsten) en Lammers, Verstappen en hun team wisten de oranje harten te raken. De opvallende kleur droeg daar aan bij maar zeker ook de manier waarop Verstappen racete: tuurlijk vaak langs de baan maar altijd met volle overgave én een 1e plek! Dat trok Nederlands aandacht. Sterker nog: er was wereldwijd geen A1GP circuit of er was wel 'iets' of iemand in het oranje op de tribune te ontdekken!

Als Maktoum iets (ook) duidelijk heeft gemaakt dan is het wel zijn marketinginzicht. Met al dat Oranje op de tribune besloot hij om de 1e race van het 2e seizoen te starten op 'Zandvoort' en 'voor waar': een Gouden Greep. Vorige week maandag werden er op de 1e verkoopdag 10.000 kaarten verkocht, binnen 5 dagen waren dit er 25.000; nagenoeg uitverkocht dus. Maar: men is niet voor één gat te vangen: dus waarschijnlijk worden er nu extra tribunes bijgeplaatst. Daarnaast zijn alle hotels in Zandvoort e.o. door de A1GP organisatie gereserveerd en zullen straks kamers ook 'in de verkoop' gaan. Niet alleen een boost voor Maktoum c.s. maar ook voor Zandvoort! Nu vond ik het al knap dat er een milieuvergunning werd afgegeven voor deze race maar bijna mag je nu veronderstellen dat het gemeentebestuur een vooruitziende blik had: dit evenement levert ook een regionale economische boost op van jewelste (en dat zelfde weekeinde volle regionale wegen, maar dat terzijde).

Héél interessant vind ik het, dat wat er nu gebeurt; daar kunnen we nog wat van leren! Het is mede daarom dat ik dat weekeinde ook maar op de tribune plaatsneem (niet met tegenzin hoor!), natuurlijk om Jos Verstappen en wellicht zijn collega Jeroen Bleekemolen te zien racen maar ook om er achter te komen wat anderen nu beweegt om (ook) in die herrie plaats te nemen. Wie weet is 'de reden waarom' ook nog te kopiëren.....

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>