SNS, VOLKSBANK, Deutsche Bank, Wells Fargo

'SNS gaat verder als VOLKSBANK', lees ik. Nu vraag ik me af of deze naamsverandering de klantgerichtheid verbetert en uiteindelijk leidt tot ethisch handelen van de bankiers?

Goede(!) merknamen dragen bij aan je succes. Bij het noemen van APPLE, COCA COLA, NIKE and the likes weet (bijna) iedereen direct over welk product dat we het hier hebben. Dat geldt ook voor de DEUTSCHE BANK: een bank die gevestigd is in Duitsland. Bij de merknaam WELLS FARGO hebben sommigen alweer een ander beeld dan het beeld dat de lading hoopt te dekken. Zij zien nl. direct een in volle galop passerende bende onder leiding van Jesse James die in de achtervolging is op een postkoets. Dat in de hoop dat er in de postkoets een vette buit met waardenmiddelen ligt. Het laatste verklaart direct de oorsprong van de bank genaamd WELLS FARGO.

De recente berichten over SNS resp. VOLKSBANK, DEUTSCHE BANK, WELLS FARGO verschijnen tegelijkertijd met een special report van The Financial Times met als titel The Payments Revolution. Eén ding is duidelijk: banken zijn voorlopig nog niet van de uitdagingen af.

"Nederlanders willen banken weer begrijpen en vertrouwen. Er is behoefte aan een maatschappelijke, mensgerichte bank: een stabiele bank die eenvoudige, nuttige en betaalbare producten biedt en die haar verantwoordelijkheid neemt. Die bank willen wij zijn en daar hoort een andere naam bij. Daarom gaat SNS Bank N.V. verder als de Volksbank. De Volksbank staat voor:

  • Een familie van bankmerken waar iedereen zich thuis voelt.
  • 1 missie: bankieren met de menselijke maat.
  • En 1 ambitie: het vervullen van de maatschappelijke wens om banken toegankelijk en voor iedereen te laten zijn."

Aldus SNS in het persbericht zoals dat gisteren verscheen met de titel "Even voorstellen: de Volksbank N.V.". 'Begrijpen en vertrouwen', dat lijken mij idd basisprincipes om zaken te doen.

  • RABOBANK noemt dat "Dicht bij de klant Onze ambitie is de meest klantgerichte bank van Nederland te zijn.";
  • ING: "Mensen in staat stellen om zowel privé als zakelijk steeds voorop te blijven lopen.";
  • ABNAMRO: "Een bank zijn die succesvol is door het succes van onze klanten, dat is onze ambitie."

Volgens mij legt de nieuwe VOLKSBANK, men spreekt in de nieuwe Missie nl. over 'banken', nu de basis om te komen tot een integrale fusie van 4 banken. Mooi, dan spelen we internationaal ook weer mee: "eenheidsworst".

De Centrale VolksBank, voorloper van SNS, leerde ik kennen via mijn schoonvader, penningmeester bij de Vakbond. De hele familie deed zaken met de CVB huiskamerbankier. CVB had redelijk succesvol een oorspronkelijk idee van de coöperatieve banken geïmplementeerd: de huiskamer als kantoor. Sinds die tijd is er veel veranderd. Zo werd RABO geconfronteerd met de LIBOR affaire, ING voerde onder het toeziend oog van Michel Tilmant een zeker voor klanten disputabel beleid, ABNAMRO ging ten onder aan  c.q. werd gedecimeerd door grootheidswaanzin, binnen de burelen van SNS, maar naar ik verwacht voorlopig ook nog binnen die van de nieuwe VOLKSBANK, kun je de naam van Buck Groenhof beter niet laten vallen.....

Je zou mogen verwachten dat de Financiële Dienstverlening iets heeft geleerd van deze schandalen; niets (b)lijkt minder waar; 2 recente voorbeelden:

WELLS FARGO: om hun bonus resp. inkomen veilig te stellen openden WF's personal bankers 1,5 miljoen fake accounts "To meet these goals, employees often enrolled customers in new products without their knowledge." Dat 'fake' kostte de klanten van WF ongemerkt in ruwe schatting USD 2,6 miljoen. Op zich een relatief klein bedrag in vergelijking tot de boete die WELLS FARGO nu krijgt opgelegd: USD 185 miljoen. Overigens, het mission statement van WELLS FARGO luidt "Everything we do is built on trust. It doesn’t happen with one transaction, in one day on the job or in one quarter. It’s earned relationship by relationship. 

DEUTSCHE BANK: DB is een giga bank vergeleken met hun NL collegae. Toch (of is het 'zeker'?) kan daar ook 'iets' fout gaan. "Krumme Hypothekengeschäfte, Beteiligung an Geldwäsche: Der Deutschen Bank drohen in den USA Milliardenstrafen. Die Reserven sind knapp - müssen die Steuerzahler einspringen?" publiceerden Duitse media 4 dagen terug. Komt je dat bekend voor: de belastingbetaler die weer bijspringt? "Our corporate culture and values lie at the core of everything we do. They guide our behaviour with clients, with each other, with our shareholders and with the communities we serve." aldus DB. Ben dan toch benieuwd wat de ongeschreven regels (i.c. de organisatiecultuur) binnen de DEUTSCHE BANK daadwerkelijk zijn.

Dan publiceert maandag j.l. The Financial Times het special report The Payments Revolution. De inleiding op het special report begint met "The payments industry is changing rapidly. The trend for people to pay for things on mobile devices and the increasing popularity of online shopping are fueling growth. At the same time, a fast-growing group of upstart financial technology, or “fintech”, companies are lining up to challenge the incumbent providers by offering faster, cheaper and easier-to-use services."

Snellere, goedkopere en eenvoudiger te gebruiken betaalmiddelen daarop zit ik als bankklant idd te wachten. De naam van je bank aanpassen is daarbij, voor mij, overbodig. "Wij blijven gewoon SNS." meldt SNS nog in het VOLKSBANK persbericht; idd daar was ik al bang voor......

NB: 'Bankieren zal nooit meer hetzelfde zijn', schreef ik hier in 2012. Daar sta ik nog steeds achter, alleen duurt het allemaal wat lang.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>