Veranderen: als een Vulkaan!

Bij het Veranderen van een Organisatie hoort Communicatie en Commitment. & Als je dan communiceert dan is het vertellen van een verhaal, van Jouw Verhaal (nb: doe je dit dan toont dat je commitment & verstevigt het je geloofwaardigheid, het is je Silent Language) essentieel. (nb: wil of kun je nog geen verhaal vertellen lees dan eens The Story Factor.) Bij het vertellen van Jouw Verhaal kan het gebruik maken van metaforen handig zijn, héél handig zelfs. Daarvoor, om zo'n metafoor te kunnen gebruiken is het handig als je beschikt over een arsenaal aan ervaringen en voorbeelden, voorbeelden uit je praktijk e/o voorbeelden van 'iets' dat je net zag. Voor dat laatste heb ik (nog) een tip voor je.

Het Britse BBC staat bekend om haar prachtige documentaires, zo waren daar eerder de docu's 'Apes' en 'Dinosaurs'. Deze week is de BBC gestart met een nieuwe serie: 'Earth: The Power of The Planet'. Indrukwekkend, de beelden die je ziet; alleen daarom al een aanrader!

The Herald zag het goed toen zij deze docu serie introduceerden: 'Preparing to Rock your World'. Dat klopt. Nu je toehoorders nog, je collegae, je managers en je medewerkers: krijg hen mee in het veranderingsproces zoals ook je organisatie voedend wordt als een volcano......

(Overigens, gisteren hoorde ik zo'n begenadigd spreker, maar daarover morgen meer.)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Quote van de Dag: allemaal toevalligheden.
[...] iets wat zeer evident is, al die toevalligheden in je leven. Zeker sinds ik de Britse docu serie ‘Earth, the Power of the Planet’ volg. Het blijkt allemaal één grote serie van toevalligheden te zijn dat wij überhaupt deel uit [...]
Jan
Het kan aan mij liggen, maar ik zie absoluut geen (wenselijke!) overeenkomsten tussen de pracht en adembenemendheid van de natuur en management-gerichte communicatiestrategiën. Laatstgenoemde is uitermate discutabel in het verder brengen van de mensheid: dient een korte-termijn-doelstelling, terwijl de loop van de geschiedenis van de aardbol JUIST leert dat de rol van de mens hierin op z'n zachtst gezegd marginaal is. Het is niet de aardbol die de mens om zeep helpt, het is z'n eigen sóórt! De aardbol is uitstékend in staat de mens te kunnen missen, doch andersom gaat het niet op.
Als dát nou eens iets was wat we als mensheid zouden willen inzien en leren begrijpen, pas dán zou er toekomst voor ons zijn. Daar zijn we géén management en communicatiestrategiën voor nodig, doch alleen het vermogen tot stille en diepe verwondering. Leert managementpro dat ook???
Omgevingsbewustzijn op topniveau gaat niet over economie of economische aangelegenheden, maar over MENS-ZIJN!