Wat er gebeurt nu GM failliet is.

Voor General Motors, ooit de Grootste onderneming op onze aardbol(!), is sinds gistermiddag 14.00u lokale tijd het faillisement aangevraagd.

Wie had dat nog maar enkele jaren terug verwacht? (nb; als je GM's riante ziektekostenregeling niet kende, tenminste) Zelfs urguru Peter Drucker besteedde in het midden van de vorige eeuw nog een bestseller aan GM: Concept of the Corporation: "The book strongly praises General Motors for its vision in developing management techniques, programs, and infrastructure. But GM interpreted the suggestions that Drucker made - to decentralise the company in order to even become more successful - as betrayal." (bron: Wikipedia

Misschien was het (toen al) raadzaam geweest als het zittend management van GM beter naar Drucker had geluisterd. Maar da's, zoals wel vaker, 'achteraf'. Laten wij eens kijken naar de gevolgen van dit faillisement van GM.

  • $ 19,4 miljard recente Overheidssteun blijkt niet voldoende te zijn geweest om dit faillisement te kunnen voorkomen
  • sterker nog: wil de Amerikaanse Overheid GM, in afgeslankte vorm dat wel, 'overeind houden' dan is een voorzichtige schatting dat er daarvoor nog eens $ 30 miljard nodig is (........)
  • dit impliceert dat de Amerikaanse belastingbetaler voor 60% eigenaar wordt van GM (nb; ik zou vanaf nu maar een GM product kopen als ik Amerikaan was)
  • garanties op de producten van GM blijven gewaarborgd; gelukkig maar voor het door u recent aangeschafte GM product
  • in de VS alleen al zullen 12 GM fabrieken sluiten voor 2010 met een verlies van 20.000 banen
  • de merken Pontiac, Saturn en de hier meer bekende Hummer en Saab zullen ophouden te bestaan (nb; althans als een ander hen niet wil overnemen annex Opel)
  • in de VS sluiten door deze 'merkenreductie' ca. 2.000 - 6.000 dealers hun locaties waardoor er nog eens 100.000 Amerikanen hun baan dreigen te verliezen
  • voor de 650.000 gepensioneerde ex-GM-werknemers blijft het pensioen gegarandeerd(!)
  • dit geldt echter niet voor de voor hen & hun familieleden door GM gegarandeerde ziektekostenverzekering, de dekkingsvoorwaarden daarvan zullen nu ernstig in kracht afnemen (nb; nu was deze riante regeling toch al een molensteen om GM's nek)
  • de houders van GM obligaties, t.b.v. $ 27 miljard, zullen na afwikkeling van dit faillisement met een fractie van deze waarde genoegen dienen te nemen
  • maar: zij zijn altijd nog beter af dan GM's aandeelhouders: voor Pinksteren was hun aandeel in GM pst nog $ 0,75 waard & nu........ wiped out!

(met dank aan CNN Money

Wat dit betekent voor onze organisaties hier in NL & EU? Nu, dat zelfs Overheidssteun een faillisement niet kan voorkomen.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

De Tocht der Tochten voor NEDCAR gaat niet via Bartlehiem maar via Beijing. - ManagementPro
[...] is weer terug van weggeweest: in 2011 was GM het meest succesvolle autobedrijf. Voor een belangrijk deel droegen hieraan bij de [...]
Management Pro: De Tocht der Tochten voor NEDCAR gaat niet via Bartlehiem maar via Beijing. | HAANTJES GEDRAG
[...] in Born is het raadzaam om te leren van de ervaringen van GM in de Chinese markt. GM is weer terug van weggeweest: in 2011 was GM het meest succesvolle autobedrijf. Voor een belangrijk deel droegen hieraan bij de [...]