Aanpassingsvermogen van je organisatie als waarborg voor de continuïteit.

We live in an era of risk and instability.” schreven Martin Reeves & Mike Deimler vorig jaar. Als je alleen al ziet hoe zoekende onze politici zijn met het oog op 12/09, dan is daarvoor zeker ‘iets’ te zeggen. Kunnen we het ons, blijkbaar, politiek nog veroorloven om onzeker & instabiel te zijn, bedrijfseconomisch is dat niet handig. Aanpassen van je organisatie aan zich snel wijzigende omstandigheden/kansen(!), wordt dé uitdaging voor ondernemens & managers! Liefst continue……

Opmerkelijk is dan dat, om te voorkomen dat je organisatie instabiel wordt & dus niet mee kan gaan met de ontwikkelingen & de kansen die zich voordoen op de wereldmarkt (want dat is het inmiddels), je de organisatie niet dient te stabiliseren c.q. tot rust dient te brengen, maar juist adaptief & flexibel dient te maken! Een flexibele organisatie met een groot aanpassingsvermogen.

Interessant thema, aanpassingsvermogen, het lijkt een nieuwe trend te gaan worden & dus geschikt voor een plaats in het management trendwatchers blog. 😉

Om nu maar meteen met ‘de oplossing’ te komen: de organisatie die wereldwijd Aanpassingsvermogen tot Grote Hoogte heeft weten te implementeren in het business model, is de Chinese “huis, tuin & keukenapparatuur” fabrikant HAIER. Noodgedwongen gebeurde dit, dat wel, want HAIER stond in 1985 aan de rand van een faillissement…..

Martin Reeves, Claire Love en Philipp Tillmanns komen in hun, in de september uitgave van de Harvard Business Review te verschijnen, artikel Your Strategy Needs a Strategy tot de volgende verklaring:

HAIER, a Chinese home-appliance manufacturer, may have taken strategic flexibility just about as far as it can go. The company has devised a system in which units as small as an individual can effectively use differing styles.

How does it manage this?

  • Haier’s organization comprises thousands of minicompanies, each accountable for its own P&L. Any employee can start one of them. But there are no cost centers in the company—only profit centers.
  • Each minicompany bears the fully loaded costs of its operations, and each party negotiates with the others for services; even the finance department sells its services to the others.
  • Every employee is held accountable for achieving profits. An employee’s salary is based on a simple formula: base salary × % of monthly target achieved + bonus (or deduction) based on individual P&L.
  • In other words, if a minicompany achieves none of its monthly target (0%), the employees in it receive no salary that month.

Operating at this level of flexibility can be as rewarding as it is daunting.” ‘Belonend en tegelijkertijd ontmoedigend’…. Dat vraagt dan ook om een, je raadt het al: adaptieve stijl van leidinggeven! Zeker als je zoals HAIER 80.000 medewerkers (of mini-ondernemers) in dienst hebt.

Ook Boston Consulting Group komt nu met een rapport gebaseerd op onderzoek naar het aanpassingsvermogen van organisaties: Adaptability in Turbulent Times Creates a Real Performance Gap Between Companies. (nb; het zijn dezelfde auteurs, dit artikel is uitgebreider)

Wist BCG kort geleden al te melden dat organisaties een stringent Strategisch HRM Beleid dienen te implementeren willen ze hun continuïteit waarborgen, komt er nu ook nog eens ‘adaptibility‘ bij….. (nb; ik hoop dat je de Rode Draad in beide BCG rapporten opvalt nl.: de Menselijke Factor!).

Wat aan het BCG artikel nog vooraf gaat dat is de leuke, interessante, interactieve infographic The Landscape of Turbulence, ga je daar doorheen dan kun je tot de conclusie komen dat ‘aanpassingsvermogen’ inderdaad een handige Strategie is. 😮

Toelichting op de infographic: “The interactive highlights three key trends:

  • Turbulence strikes more frequently than in the past. More than half of the most turbulent quarters over the past 30 years have occurred during the last decade.
  • Turbulence has increased in intensity. Volatility in revenue growth, in revenue ranking, and in operating margins have more than doubled since the 1960s.
  • Turbulence today persists much longer than in preceding periods. The average duration of periods of high turbulence has quadrupled over the past three decades.”

Kortom, het advies is: wordt Adaptief!!

*VID: een kameleon, die is pas adaptief! Alleen, anders een kameleon & net zoals het is met een goed SHRM Beleid, implementeer je een Adaptieve Strategie niet ‘zo maar ff’ leert je ook HAIER……

 

2 thoughts on “Aanpassingsvermogen van je organisatie als waarborg voor de continuïteit.”

Hubert Sistermans 7 jaar ago

A okay.
Adaptief ja en dialoog niet vergeten

Aanpassingsvermogen van je organisatie als waarborg voor de … | business maps | Scoop.it 7 jaar ago

[…] Martin Reeves, Claire Love en Philipp Tillmanns komen in hun, in de september uitgave van de Harvard Business Review te verschijnen, artikel Your Strategy Needs a Strategy tot de volgende verklaring: “HAIER, a Chinese …  […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *