Benvenuto a Venezia

maskers af, tijd voor groei

Wij waren de laatste dagen in Venetië. Na 19 jaar weer eens & ik kan je melden dat, ondanks de miljoenenomzet die de stad dagelijks draait, de facades nauwelijks zijn veranderd. ‘Daar iets aan veranderen, schilderen bijv., doet afbreuk aan de charme van de eeuwenoude lagunestad.’, is de mening van de Venetiaan.

De verkeerstroom op het Canal Grande was weer imponerend maar daarover later meer. Eerst maar eens iets melden over de zakelijke mogelijkheden van de stad, want die zijn er.

19 jaar geleden zag je in Venetië m.n. toeristen uit West-Europa, de Verenigde Staten en Japan. De verandering die in die samenstelling heeft plaatsgevonden zegt iets over de ontwikkeling van de wereldeconomie. Want: nu zijn West-Europeanen nog maar spaarzaam aanwezig. Inwoners uit de VS en Japan zijn er nog steeds, in de bekende groepsverbanden, maar ook minder. Oost-Europeanen zie je nu, Mexicanen zelfs, groepen uit China en een opmerkelijk overtal uit India.

De Comune di Venezia is blij maar tegelijkertijd ook weer niet.

Zaterdag & zondag werd het aantal toeristen geschat op 100.000 p.d. Op topdagen in juli & augustus zijn er dit 150.000 per dag. ‘Da’s mooi,’ zou je zeggen maar het ziet er naar uit dat het er steeds meer gaan worden m.n. door het interesse vanuit Azië. Daarmee is men in Venetië niet blij, de eeuwenoude stad kan de verkeersstromen niet aan.

Daarnaast blijkt dat veruit de meeste van 150.000 dagjesmensen nauwelijks geld uitgeeft in de stad. Zij overstromen het San Marco met zelfgefabriceerde consumpties en vanaf de camping meegenomen flesjes water. Dat voegt niets toe aan de lokale economie.

Nee dan die 100 topverkopers van Tupperware die overnachten in één van de Venetiaanse hotels en die zaterdagmiddag samen met hun partners de lunch gebruikten op het terras van het fameuze Caffè Florian. Een uitspanning , excusez le mot, waar een lunch nog genieten is, waar bediening nog service is, waar klanken van Vivaldi live over het terras klinken en waar je jezelf zeker geen zorgen maakt over de prijs. Zie het als een uitje, niet als ‘ff snel lunchen’. (nb; als je daar bent geweest bezoek dan een dag later de overbuurman Caffè Quadri voor een ‘vergelijkend warenonderzoek’; ook een aanrader).

Je beseft: de Comune di Venezia ziet voor haar economische groei liever ‘Tupperware’ komen dan dagjesmensen in korte broeken met sokken in sandalen en te warm gewassen t-shirts die de prijs van € 8,- voor een caffè te veel van het goede vinden (‘het was ook een errug klein kopje’).

Ergo: de Comune overweegt een toeristenstop. Als in het hoogseizoen het aantal dagjesmensen te veel dreigt te worden dan volgen er mediaberichten dat er geen toeristen meer worden toegelaten ‘uit angst dat de stad verder in de lagune zakt’. Zoiets als dat het radiojournaal om 11.00u meldt dat ‘de wegen naar de Efteling verstopt zijn & dat u dus het best uw bezoek kunt uitstellen’.

Dat Venetië een toekomstig toeristensucces wordt, nog meer dan dat het nu al is, merk je aan de handelswijze van de Chinezen. In opmerkelijk veel v/h Venetiaanse papa & mamazaakjes zie je nu Chinese eigenaren. Zij hebben deze min of meer verlopen uitspanningen in de kleine zijstraatjes overgenomen, de sfeer & het personeel aangehouden & richten nu hun focus op het toenemend aantal Chinese toeristen; slim.

Want inderdaad, als er in percentage van hun bevolking net zoveel Chinezen en Indiërs maar Europa komen als inwoners uit de VS, dan is Venetië al snel te klein. Wat te denken van Amsterdam….. Overigens, er zijn nog enkele eeuwenoude panden in Venetië ‘in de aanbieding’, dus wees er snel bij!

Tot slot nog een enkele toeristische tip: wij overnachtten in het A La Commedia; mooi, ideaal dichtbij de Rialto gelegen hotel, vriendelijke bediening, prettige sfeer. Ga je dineren bezoek dan eerst het Ristorante Alla Madonna. Het is net een huiskamer maar het eten is origineel en tegen een redelijke prijs. Let op: het ligt in een zijstraatje nabij de Rialto brug, je loopt er zo voorbij. Ook is de kans groot dat Ventianen buiten staan te wachten op een lege tafel; sluit je er maar bij aan.

Breng op je laatste avond een bezoek aan de Bistrot de Venise (nb; vooraf reserveren!). Hoe ze het voor elkaar hebben gekregen is onduidelijk maar zij beschikken over 16e en 17e eeuwse recepten. Daarnaast, de wijn uit de lokale regio die ze serveren is subliem.

Budget? Ach, de 1 gaat 3 weken naar een 5* camping, de ander 3 dagen naar Venezia. Ciao a Tutti. 😉

==============

300911

Parijs is magneet voor rijke Chinees; let wel: in 1 weekeindje besteedt ‘de gemiddelde Chinese toerist’ € 5.000 p.p. Zie je al een bus met 40 Chinese toeristen voor je die door de straten van jouw woonplaats rijdt?

290418

Het heeft, althans voor mij, iets langer geduurd dan verwacht (‘Italiaanse slag’?) maar het ziet er naar dat Venetië o.i.v. ‘overtoerisme’ nu toch op slot gaat: Venetië plaatst toegangspoortjes om toeristenmassa beter aan te kunnen. Amsterdam next?

12 thoughts on “Benvenuto a Venezia”

Tweets die vermelden Benvenuto a Venezia — Topsy.com 9 jaar ago

[…] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Willem Scheepers, ManagementPro. ManagementPro heeft gezegd: Nieuw bericht: Benvenuto a Venezia http://www.managementpro.nl/familiebedrijven/benvenuto-a-venezia/ […]

Rvan Geertruy 9 jaar ago

Fantastisch.

Vertrek Organon Goed voor Economie. 9 jaar ago

[…] Het blijkt dat Europa aantrekkelijk is voor de steeds welvarender wordende Aziaten. Zij zijn in hoge mate geïnteresseerd in ons culturele erfgoed. Kortom: haal de klompen maar uit de schuur, maak van de intocht van Oranje door de Amsterdamse […]

Wie is Familie & Wie Niet? 9 jaar ago

[…] suc6 verklaart? Dat is dat ‘Nederlandse’: wij, meer dan andere volkeren op de wereld (m.u.v. de Chinezen….), zoeken toch ‘in den vreemde’ het oude vertrouwde Nederlands op. Door daarop […]

Waarom NL het WK Voetbal organiseert. 9 jaar ago

[…] verloren WK finale spelen….. Maar ja dat inzien, dat steeds welvarender Aziaten vervolgens verhoogd toeristisch interesse gaan tonen voor de BeNeLux met dito commerciële voordelen, vraagt inderdaad om een Beleid, om […]

Google Art of wanneer krijgen wij een 3D kijkje in jouw organisatie? 8 jaar ago

[…] ik nog eens het voorbeeld aanhalen van Venetië, de stad die wij in mei 2010 bezochten. De vraag naar een bezoek aan deze historische stad neemt vanuit Azië zienderogen toe. M.n. die […]

TATA Hoogovens v.s. TATA Taj Mahal; kwestie van mentaliteit? – ManagementPro 8 jaar ago

[…] letterlijk & figuurlijk. Sommige zaken daar zijn voor ons niet te doorgronden, maar tijdens ons bezoek aan Venetië realiseerde ik me dat dit voor Indiërs in Europa net zo van toepassing […]

Italië Zien & Sterven*. – ManagementPro 8 jaar ago

[…] het nu eerst ’Italië, Firenze, Napels, Rome, Venetië‘ is ‘en dan Sterven’, is door de overlevering onduidelijk maar je begrijpt de […]

Idee voor Ontwikkelingshulp van Azië voor EU is ook @occupy. – ManagementPro 7 jaar ago

[…] De BRIC landen mogen voor het risico dat zij nu (eventueel…) gaan nemen in de EU & de VS ook een goed rendement verwachten. Dat zij daarmee hun economieën vervolgens op een hoger peil brengen dan die van de Westerse wereld is geen probleem. Het is goed, zelfs louterend wellicht, dat hun gebieden ook eens voor een langere periode economisch profiteren. Wie weet besteden zij dat vervolgens weer in onze ‘ontwikkelingsgebieden’. […]

Eén Triljoen, wat kun je daar als EU mee doen? – ManagementPro 7 jaar ago

[…] toe. Met de BRIC landen beschikken we nu & in de toekomst over potentiële investeerders én afnemers die op weg zijn naar economische omvang die minimaal gelijk wordt aan die van […]

Niet alleen de Chinese Ruimtevaart gaat sky high, de Chinese Luchtvaart ook. Kunnen wij hiervan profiteren? – ManagementPro 7 jaar ago

[…] (blijkbaar) de Amerika’s hebben ontdekt. I.i.g.: het reizen zit hen in het bloed; weet ik ook uit eigen ervaring. De voorspelling toen dat Venetië binnenkort wordt afgesloten voor de argeloze Europeaan komt snel […]

Nu de Adviessector zelf in de problemen is, geldt dan het: Doctor, heal thyself? – ManagementPro 7 jaar ago

[…] o.m. te vinden in de Autoindustrie, de Supermarktbranche, het Onderwijs, de Overheid, de Toeristenbranche, de Financiële Dienstverlening niet te vergeten etc., etc. Alles verandert, dus waarom ook geen […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *