ca. 50% van u heeft nog geen opvolger!

En dat nog wel terwijl u verwacht dat u binnen 2 jaar uw bedrijf overdraagt! Zo bent u op weg naar een plain crash! (nb; of is het plane crash.....) Deze en andere uitkomsten komen naar voren in het Family Business Onderzoek dat PriceWaterhouseCoopers hield, internationaal nog wel zodat de Nederlandse resultaten ook nog eens in een Europees perspectief kunnen worden geplaatst. De uitkomsten zijn niet bemoedigend, en dat komt m.i. niet omdat PWC werk zoekt, maar wel interessant. Tijd voor actie, wellicht. 
U vindt de uitgebreide Power Point presentatie, waarin de resultaten van het onderzoek onder DGA's van familiebedrijven worden gepubliceerd, op het web. Hier vat ik enkele uitkomsten voor u samen.

  • => 80.000 Nederlandse DGA's (nb: directeuren groot aandeelhouders) dienen binnen nu en 5 jaar hun opvolging te regelen (vaak speelt de leeftijd van de DGA daarbij een belangrijke rol)
  • => ca. 50% van deze DGA's heeft nog geen opvolger op het oog, laat staan een geschikte(!); sterker nog: ongeveer 5.000 DGA's (en hun organisaties) willen binnen 2 jaar deze bedrijfsoverdracht geregeld zien en geen van deze 5.000 heeft enig idee over de opvolger.....
  • => als men al een idee heeft over de opvolging dan zoekt men die allereerst in de familie ('het bloed kruipt waar het niet gaan kan' & misschien ook: 'liefde maakt blind'...?), 60% van de DGA's doet dat
  • => een 2e optie is verkoop aan een andere organisatie; 20%
  • => pas de 3e optie is overdracht aan het zittend management (management buy out); 17% (zou ook gezien kunnen worden als een 'beoordelng achteraf' van deze niet familieleden en loondienst managers)
  • => maar gelukkig: 62% van deze familiebedrijven is ooit benaderd door een derde om hun bedrijf te verkopen! Dat biedt hoop, er zijn dus alternatieven (zo lang als het bod maar hoog genoeg is, en dat is het zelden.....).

Toch een waarschuwing aan die koper, aan die overnemer, waar mag die nu opletten? Of: wat kan u nog doen om uw bedrijf geschikt te maken voor overdracht, desnoods voor verkoop?

  • => de hoofdprioriteiten van een familiebedrijf zijn: kostenbeheersing (terecht, want: eigen portemonnee, niet waar) en de ontwikkeling van een bedrijfsstrategie
  • => de laatste is cruciaal want: 22% stelt nooit een startegisch plan op, bestuurt in plaats daarvan op basis van intuïtie en met succes! Dat zijn niet eens de minste organisaties, maar als overnemer kun je daar weinig mee met die (persoonlijke) intuïtie, er zeker weinig financiële waarde aan toekennen.
  • => positief bij dit alles is dat 41% van deze familiebedrijven in de komende 12-18 maanden een aquisitie overweegt! Dus: de 'binnenkort vertrekkende DGA's' rusten nog niet op hun lauweren maar blijven tot het laatst actief.

Wat kunnen de familiebedrijven zelf nog doen om de zakelijke overname vlotjes te laten verlopen? (nb: een emotionele overname, is heel iets anders) Om hun bedrijf op te waarderen?

  • => Prioriteit heeft: de spanningen binnen de organisatie oplossen, die er volgens de geënquêteerden zijn(!); de belangrijkste 3 spanningen zijn:
  • => spanning over de toekomstige strategie van het bedrijf; 39% voelt dit.
  • => spanning over de prestaties van familieleden die binnen de organisatie actief zijn; 24% (nb: wat te doen met zoon en dochter, gaan die straks 'mee over', blijven ze in loondienst bij de overnemer?)
  • => spanning over wie wel en wie niet in het bedrijf werkzaam kunnen zijn; 17% (dito over 'aandeelhouder')

Deze spanningen zijn zaken die 'des familie' zijn en waarmee een overnemer, zelfs al is het een familielid, niet graag besmet wil worden. Misschien behoren deze 'spanningen' daarom tot de interessantste uitkomsten uit deze enquête.

Andere zaken die PWC aanhaalt, en herkenbaar zijn: er is vaak nog onvoldoende juridisch geregeld ook over de normale dagelijkse gang van zaken, er zijn weinig tot geen (zakelijke!) familieberaden, het testament krijgt onvoldoende aandacht en: de adviseur wordt te weinig geraadpleegd (kan niet anders :) ) en dan vooral de 'familiebedrijven adviseur' want het blijven speciale klanten, die families.

Wilt u deze PoPo zien => klik dan op het Family Business Onderzoek. Prettig weekeinde.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>