Grolsch; ‘Biertje!’ duur betaald?

‘Familie geeft na jaren fiat aan verkoop van Grolsch; SABMiller biedt euro 813 mln.’

De familie De Groen, ‘controlerend eigenaar van Grolsch‘, is blij met de extra premie van 84%(!) die het Zuid Afrikaanse SabMiller betaalt voor de overname van de aandelen. Dat lijkt mij niet verrassend bij zo’n mooi bod.

SabMiller zelf is ook blij met de overname van Grolsch. Ook al is de overname nog niet definitief toch besteedt SabMiller er al volop aandacht aan op haar defaultpagina.

Vraag is nu alleen: wordt dit prima premium bier niet duur betaald?

Het is interessant om te zien dat er wéér een Nederlands bedrijf overgaat in andere handen, een niet meer te stoppen proces dus.

Ook was het interessant om te zien hoe Grolsch gisteren intern omging met deze, toch ingrijpende, Verandering: tv camera’s toonden een volledig lege productie en logistieke hal. Managers en medewerkers zaten op dat moment allemaal in het personeelsrestaurant waar zowel Grolsch’ bestuursvoorzitter Ab Pasman (nb; ook interessant: Pasman is, in tegenstelling tot andere CEO’s ‘met overnameplannen’, geen aandeelhouder.) als SabMiller’s CEO Graham Mackay een toelichting gaven. Kom daar maar eens om bij een normale (nb: niet in handen van een familie) beursgenoteerde onderneming: alles, zelfs tijdelijk, stilleggen om uitleg te geven……

Ook leuk was om te zien hoe camera’s registreerden dat na afloop Pasman en Mackay samen proostten op hun voornemen waarbij het even duurde voordat Mackay een slok nam van zijn nieuwe acquisitie, een slok van het Grolsch bier. ‘Toch een lichte aarzeling?’ was de vraag. Pasman corrigeerde dit direct door te melden dat Mackay eerder al & met genoegen het Grolsch bier gesmaakt had. Dat neem ik graag aan, bij overnamen van dit soort goederen speelt ‘een goed gevoel’ ook een belangrijke rol…..

In de financiële media worden vandaag allerlei motieven aangedragen om de premie van 84% die SabMiller nu betaalt te rechtvaardigen, da’s goed. Toch blijft de vraag: is het niet ‘wat veel’? Maar dat zal de toekomst ons leren.

Tot dat moment hebben Pasman, die ongetwijfeld een functie krijgt in de nieuwe constellatie, en Mackay wellicht iets aan de tips van Alfred Rappaport namelijk ‘The 10 Ways to Create Shareholder Value’:

  1. Do no manage earnings or provide earnings guidance.
  2. Make strategic decisions that maximize expected value, even at the expense of lowering near-term earnings.
  3. Make acquisitions that maximize expected value, even at the expense of lowering near-term earnings. (nb: hoe toepasselijk in deze situatie.)
  4. Carry only assets that maximize value. (dito)
  5. Return cash to shareholders when there are no credible value-creating opportunities to invest in the business. (nb: dat geldt nu even niet voor SabMillers’ aandeelhouders.)
  6. Reward CEO’s and other senior executives for delivering superior long-term returns. (nb: Minster Bos?)
  7. Reward operating-unit executives for adding superior multiyear value.
  8. Reward middle-managers and frontline employees for delivering superior performance on the key value drivers that they influence directly. (nb: mooi voorstel, niet?)
  9. Require senior-executives to bear the risk of ownership just as shareholders do. (dito.)
  10. Provide investors with value-relevant information.

Grolsch c.q. SabMiller wens ik veel succes! & Dat de typische Grolsch flavour maar behouden mag blijven, waar in de wereld dit premium bier ‘ooit’ ook gebrouwen mag worden. Want als ik bier drink dan blijft Grolsch toch mijn favoriet. 😉

1 thought on “Grolsch; ‘Biertje!’ duur betaald?”

Familiebedrijf verkocht, een praktijkervaring (Grolsch). 11 jaar ago

[…] die van 1897 tot 2008 mede-eigenaar is geweest van GROLSCH. Haar verhaal, nog relatief kort na de verkoop van GROLSCH aan SABMiller, geeft een intrigerende kijk op de manier waarop het bezit, en de verkoop, van een familiebedrijf […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *