Groupe MULLIEZ of: hoe houd ik 500 familieleden in toom?

Nu is het sowieso al lastig om tijdens een feest 500 familieleden in toom te houden, als deze familieleden daarbij ook nog eens aandeelhouder zijn van een Groupe die c.q. van een familiebedrijf dat in 2005 een omzet behaalde van € 52.000.000.000 (nb: 52 miljard euri) met een positief resultaat van € 1.200.000.000, dan ligt daarin een hele uitdaging.

De Franse Groupe MULLIEZ lukt dit 'in toom houden' al 3 generaties. Kortom zij zijn daarmee niet alleen zakelijk succesvol maar ook voor wat betreft de rust aan het aandeelhoudersfront. Leerzaam kan dit zijn en menig onderzoeker stond dan ook de poorten van MULLIEZ om e.e.a. eens te onderzoeken maar helaas, de MULLIEZ familie is zéér terughoudend en op haar privacy gesteld. Toch is het nu de journalist Bertrand Gobin gelukt om 'het Geheim van het Succes van de Groupe MULLIEZ' te achterhalen. Gobin's boek behaalde direct de 1e plaats op de Franse bestseller lijsten; interessante lectuur voor wie het familiebedrijf in haar/zijn hart sluit (& niet alleen voor hen).
Misschien is het boek 'Le Secret des Mulliez' ook wel interessant voor de bestuurderen van ondernemingen als STORK en ABN AMRO. Zij worstelen momenteel toch vooral met de vraag: 'Hoe houden we ze in toom, die aandeelhouders?' Misschien vragen zij zich binnenskamers ook wel af: 'Hoe komen we er vanaf?'(......) Weet dat dan dat je van familieleden nimmer afkomt, een bloedband bestaat voor zo lang als dat je leeft, als deze familieleden daarbij ook nog eens aandeelhouder zijn van je onderneming dan kan dat een 'gezellig samenzijn' in het weekeinde (toch) in een heel ander licht plaatsen......

Nu dat lukt L'Association Familiale Mulliez (AFM) met haar ca. 500 familieleden/aandeelhouders heel aardig en zij zijn daarbij met hun Groupe MULLIEZ nog eens heel succesvol ook. Ter info: MULLIEZ vertegenwoordigt merken zoals KIABI, AUCHAN, LEROY MERLIN en het ook in Nederland gevestigde DECATHLON. Totaal levert Groupe MULLIEZ aan ca. 300.000 mensen werk en dat in 25 landen. Blijkbaar zijn de diverse merken ieder op zich nog zeer succesvol ook.

Houd bij zo veel geld en in zo veel goede tijden maar eens kalmte en rust in de familie zeker als je daarbij voor een model koos waarbij alle familieleden aandeelhouder zijn. Je koos dus niet voor het vaker gehanteerde model om repeterend neven, nichten e.d. uit te kopen, wat voor het familiebedrijf vaak een enorme aanslag op liquiditeit en solvabiliteit betekent.

Nee de familie MULLIEZ koos voor een 'verenigingsmodel' (& nu citeer ik uit de recensie van Vlaams collega Jozef Lievens):

"De "Association Familiale Mulliez" (AFM), die bestuurd wordt door een "conseil de gérance". Het is deze conseil de gérance, die in naam van de aandeelhouders de controle over de operationele bedrijven uitoefent.  Zij doet dat door de voorzitters van de "conseil de surveillance" te benoemen. De conseil de gérance van de AFM bestaat uit zeven leden, die voor vier jaar benoemd worden. De benoemingsvoorwaarden zijn niet eenvoudig. Men moet vier jaar ervaring hebben als bestuurder van een vennootschap of zes jaar als werknemer van een onderneming. Bovendien moet men voorgedragen worden door vier familieleden, die vier jaar bestuurders geweest zijn van een Mulliez-vennootschap. Wie een operationele rol heeft in een Mulliez-vennootschap – bijvoorbeeld als voorzitter van het "directoire" - kan echter niet benoemd worden als lid van de conseil de gérance. Hier vindt men opnieuw de scheiding terug van professor Cambien tussen eigenaars, die controleren en managers, die het bedrijf leiden.  Tenslotte moet de kandidaat opgeven wat het aandeel van zijn participatie van de groep is in zijn totale vermogen. Een belangrijke taak van de conseil de gérance bestaat er ook in om de liquiditeit van het aandeel te organiseren. Van de netto-winst van de groep wordt er één derde voorbehouden voor de aandeelhouders. Eén derde of tien à twaalf procent wordt echt uitgekeerd. De rest komt terecht in een "caisse de rachat", die aangeboord wordt als er op de jaarlijks georganiseerde interne markt meer verkopers dan kopers zijn. Dit schijnt echter weinig te gebeuren." Zoals gezegd: interessant, de onthulling van dit geheim, van dit bijzondere model voor familiair én zakelijk succes.

Het boek 'Le Secret des MULLIEZ' onthult nog andere interessante geheimen, niet alleen interessant en leerzaam voor familiebedrijven. Jammer voor velen is het dan ook dat dit boek wellicht nimmer in de Nederlandse taal zal verschijnen..... (NB: toch maar naar 'de Nonnen in Vught' dan?)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

POULOU
Ja , ja! Maar feitelijk, het eenig geheim dat niet gereveleerd in dit boek "Secret des MULLIEZ’ is de onafaankelijkeik van Elk onderneming tegen de andere van dit "Konglomera".
De rest is literatuur en slotgat kijk.
Werken en duurheid voeling zijn het geheim voor iedereen
Poulou
Familiebedrijf DOW JONES/WSJ: vechten om $ 5.000.000.000,=! - ManagementPro
[...] was de band binnen de Bancroft Family al niet zo sterk als die binnen de MULLIEZ famille maar nu media tycoon Rupert Murdoch vorige maand een bod van $ 5.000.000.000,- uitbracht op DOW [...]