Het Merk ‘Floris van Bommel’.

Tijdens Sprout’s Challenger Day van 06/11 was er o.m. een presentatie door Floris van Bommel, nazaat van Wed. J.P. van Bommel (nb; ‘Nederlands bekendste & enige schoenenmerk’) Die presentatie heeft nu al het nodige losgemaakt, o.a. bij marketeers. Ik doe ‘een duit in het zakje’ omdat Floris’ presentatie in meerdere opzichten interessant is, als presentatie bijv. maar ook voor familiebedrijven.

‘Presentatie’: ik maak een link naar een recent HBR artikel ‘How to Become an Authentic Speaker’.

‘Familiebedrijven’: hoe regel je je opvolging?

Bezoek de persoonlijke site van Floris van Bommel & je krijgt een indruk van Floris’ diversiteit aan activiteiten, die van rockmuzikant bijv. (nb; daarvoor beheert hij ook een aparte MySpace.)

Binnen de ‘schoenenfabriek’ is Floris verantwoordelijk voor Communicatie en Ontwerp. In beiden is hij, samen met de andere verantwoordelijkheden van zijn broer(s),  (Nb; ‘s’ omdat volgend jaar duidelijk wordt of zijn jongste broer Pepijn ook toetreedt tot de familiefirma) voor de firma erg succesvol: in 2007 verkocht men 420.000 paar schoenen voor een gemiddelde prijs van € 200,-. Veel van deze modellen zijn afgezet in een relatief ‘jonge markt’. Dus niet uitsluitend ‘de standaard Bommel modellen aan de ook zo standaard Passat rijder’, zoals Challenger Day presentator Jort Kelder opmerkte.

Floris is de 9e generatie uit de Van Bommel dynastie. Met plezier & trots vertelt hij anecdotes en haalt hij met regelmaat zijn aanwezige ouders naar voren. Van hun vader leerden de broers dat ‘details’ essentieel zijn voor succes. (Nb; ‘de Belgische / Duitse vlag uit als dito bezoekers de fabriek bezoeken’, ‘met z’n allen zwaaien naar de Pers bij hun vertrek als die de fabriek verlaten na een media sessie’ etc.) Maar ook de opvolging werd (vroeg)tijdig geregeld: Sr. bezocht de notaris en legde daar vast dat de broers voor hun 32e verjaardag dienden te besluiten of ze wel/niet zitting wilden nemen in het familiebedrijf. Zo niet, dan dienden ze hun aandelen te verkopen aan de de andere broers. Zakelijk belang naast familiebelang. & Dat directeur zijn van een familiebedrijf méér is dan directeur zijn in loondienst, dat liet hier eerder ook Grolsch al zien.

Floris (b)lijkt een authentiek spreker. Redelijk ongedwongen staat hij ’30 lang op het podium en praat in bijna onvervalst Moergestels zijn overwegend Randstad publiek (‘Ik heb een 0-inkomen!’) toe. Waar zagen we recent die ’30 eerder?

Wat typeert dan een authentiek spreker? Volgens Public Words’ Nick Morgan zijn dat:

  • the intent to be open with your audience.
  • the intent to connect with your audience.
  • the intent to be passionate about your topic.
  • the intent to ‘listen’ to your audience.

Bekijk de video & u zal zien dat Floris daarin slaagt. Zo is Floris niet alleen een merknaam van schoenen maar ook een leerzame ‘oefening’.

Wilt u nu, net als Floris, van gitaarspelen uw hobby maken? Kijk dan hier ook eens naar.  & Weet: ’t is ook marketing! 😉

1 thought on “Het Merk ‘Floris van Bommel’.”

Op 1 avond aandacht voor 3 inspirerende familiebedrijven. 11 jaar ago

[…] merkt hij op dat de families van de 300 werknemers een rol spelen in de beslissingen die zij nemen. Floris stelt dat de 3 broers gezamenlijk de baas zijn. Handig is het dat zij ‘alle 3 totaal […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *