Internationaal samenwerken, als Familiebedrijf.

'Met andere families sta je sterker.' Da's de titel van een artikel dat vandaag verschijnt in Het FD. 'Alleen is maar alleen en je aansluiten bij een concern is ook niet alles. Het Brabantse EELabels vond een tussenoplossing. Het bedrijf opereert in een netwerk met een handvol andere familiebedrijven.' Leuk, interessant & prima natuurlijk, zeker in deze tijd van globalisering en letterlijk vergaande concurrentie. (nb: slechte Chinese producten, da's toch maar iets tijdelijks)

Maar hoe doe je dat nu zo'n internationale samenwerking? Zo'n multiculturele samenwerking over grenzen heen, hoe creër je dat en hoe borg je ieders belangen?

In het artikel geeft EELabels directeur/eigenaar Marc Evers aan 'hoe het zo gekomen is' en wat het doel is: 'De productie van labels in alle delen van de wereld te laten plaatsvinden om zo internationaal producerende klanten volgens dezelfde kwaliteitstandaard en leveringsvoorwaarden te kunnen bedienen.' Er zullen weinig, internationaal opererende klanten van EELabels zijn, die dit niet op prijs stellen zo'n (in feite) maatwerkbehandeling. Goed Idee dus!

Wat het betekent voordat u nu met uw organisatie nu ook 'zoiets' gaat doen daarvoor haal ik wat tips aan afkomstig van Harvard. Zo haal ik uit het januari artikel 'How Leaders Create and Use Networks' 3 verschillende vormen van networking. Zo is het niet onbelangrijk om dat verschil vooraf helder te hebben, deze 3 vormen zijn, in het kort:

  • Operational (=> 'Getting work done efficiently, maintaining the capacities and functions required of the group.')
  • Personal (=> 'Enhancing personal and professional development; providing referals to useful information and contacts.')
  • Strategic (=> 'Figuring out future priorities and challenges; getting stakeholder support for them.')

Heb je dan niet alleen dit onderscheid duidelijk, heb je dan dat Netwerk voor elkaar dan is het nog essentieel dat je jezelf bewust bent van de Grote Uitdaging om te kunnen komen tot een multiculturele samenwerking. Een essentiële samenwerking omdat dit een start vormt voor een gezamenlijk Commitment zodat Het Doel ook kan worden gerealiseerd. Gerealiseerd in het belang van het netwerk, van de Groep, voor de continuïteit (want anders word je nog overgenomen door een concern......)

In Harvard's artikel 'Managing Multicultural Teams' van november 2006 lezen we wat de uitdagingen zijn in het managen van een multicultureel team:

  • => direct v.s. indirect communication (nb: waar wij 'goed' in zijn, dat weet u waarschijnlijk)
  • => trouble with accents and fluency (nb: waaraan dachten native english speakers bij Yorin ook alweer?)
  • => differing attitudes toward hierarchy and authority (nb: wat denkt u, wat zou een Chinese manager er van vinden als uw medewerkers, tijdens zijn bezoek, u om de hals vallen omdat u zaterdag een tenniswedstrijd won?)
  • => conflicting norms of decision making (nb: 'An OR? What's that?')

 Voor nu eenvoudig gezegd: ga je een Netwerk aan, Manage de Communicatie, 'pas' dan krijg je Commitment.

Compliment voor de heer Evers en de zijnen dat ze dit voor elkaar krijgen! (nb: Doreen, mijn partner, had niet anders verwacht, 'ooit' deed zij daar de verkoop ;-) )

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>