Staan de komende 8 jaar voor ManagementPro in het teken van Social Business?

http://www.youtube.com/watch?v=T8imItcYxtw

I believe that if you put all the creative power of human beings on one side and all the problems of the world on the other, and put them into a battle, human creative power will always win. It’s just that we don’t use our creative power to address problems; we use it to make money. We have created a system of money-chasing entities, rather than problem-solving entities.” Life’s Work: Muhammad Yunus. interview in de Harvard Business Review.

Nu het ManagementPro blog 8 jaar bestaat is het een mooi moment om aandacht te besteden aan het business model dat prof. Muhammad Yunus al zijn leven lang promoot: ‘Social Business’. ‘Social Business‘ c.q. de ondernemingsvorm van de Sociale Organisatie maakt, anders dan een NGO, winst maar keert geen dividend uit (laat staan bonussen….). Social Business kan de volgende managementtrend zijn; er is i.i.g. voldoende aanleiding voor.

‘Het is onvoorstelbaar dat de jongeren van nu werkloos zijn op een moment dat de economische kansen wereldwijd enorm zijn.’, zoals Yunus stelt in het interview tijdens het World Economic Forum (vid.). Het is inderdaad onvoorstelbaar…..

Muhammad Yunus is de inspirator achter de Grameen Bank, de bank die van het verstrekken van microkredieten een succesvol businessmodel maakte. Met zijn streven voor een betere wereld, ‘Het is niet nodig dat er iemand arm is.’ verdiende Yunus terecht de Nobel Vredesprijs.

Vorige week had The Financial Times redacteur Martin Dickson een lunch met Muhammd Yunus. “A social business is one whose owners are motivated by solving a social problem, often unemployment, rather than making money for themselves.  (….) A social business is profitmaking, which makes it sustainable. But it does not pay dividends. Any income remains with the company to be reinvested. An owner can take out their original investment but no more.”

“People say, ‘Well, conventional businesses do the same thing. They create a company, they employ five people, 10 people, 200 people. So what’s the difference between a social business and a regular business?’

“I say, ‘In a conventional business you go into business to make money … To do that you need some people to work for you. So they are a byproduct of your main objective. In a social business, creating employment for these five people is the objective.’”

Je start geen bedrijf om er persoonlijk beter van te worden, je start een bedrijf om 20 (jonge) mensen aan werk te kunnen helpen; #meerdantheezetten…..

Het gedachtengoed van Muhammad Yunus is in lijn met dat van ‘iemand als’ Nelson Mandela “Overcoming poverty is not a gesture of charity. It is an act of justice. It is the protection of a fundamental human right, the right to dignity and a decent life. While poverty persists, there is no true freedom.”  Bron: ‘Make Poverty History’.

De Sociale Onderneming, het kan de komende 8 jaar mooie entries opleveren, want inderdaad: ‘The distance between impossible and possible is shrinking.‘ M. Yunus.

Tot slot nog even 8 jaar ManagementPro bloggen in 1 plaatje samengevat. (nb; d.i. entry 1.920)

8 jr. ManPro bloggen

8 jr. ManPro bloggen

Dank namens het volledige ManPro team voor je interesse, je feedback, je inspiratie! 🙂

061113

Het waren al niet de minsten die zich bezig houden met Yunus’ bijzondere social business model, nu doet de Boston Consulting Group ‘er nog een schepje bovenop’ met het in dit kader interessante artikel ‘The Power of Social Business. Lessons from Corporate Engagements with Grameen‘; een aanrader zo gezegd.

191113

Making other people happy is a superhappiness.” Inderdaad…..

Muhammad Yunus was aanwezig tijdens de Forbes Philanthropy Summit. Hij kreeg de handen van de aanwezigen op elkaar voor zijn social business model, nu nog de organisaties van de aanwezigen.

1 thought on “Staan de komende 8 jaar voor ManagementPro in het teken van Social Business?”

Post-Libor, een (nieuwe) Chronologie. – ManagementPro 5 jaar ago

[…] Een andere inspirator voor de aangeslagen ‘RABO-bevolking’ kan Muhammad Yunus zijn. Yunus is de man achter ‘Social Business’, een bedrijfsmodel dat sterke overeenkomsten heeft met het Coöperatieve Idee van Friedrich Wilhelm […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *