Wellicht is dit het moment voor de familie Van Eerd om JUMBO te verkopen.

“Bij een inval in het huis van Frits van Eerd zijn honderdduizenden euro’s in contanten aangetroffen.” meldt Het FD vanmiddag. Dit bericht volgde op het rumoer dat vanochtend ontstond direct nadat JUMBO een nieuwe reclamecampagne startte gericht op het WK in Qatar. In die campagne was er, ongetwijfeld onbedoeld maar toch, een indirecte verwijzing te vinden gerelateerd aan de besmette bouwwijze van de stadions in Qatar.

Deze 2 feiten ‘bij elkaar opgeteld’ vraagt om crisismanagement en juist daarin blijken zowel JUMBO als de familie Van Eerd niet bijster handig te opereren.

Als je dan toch ‘je schaapjes op het droge hebt‘ en er in 2024 nog een door de FIOD aan te spannen rechtszaak volgt, met wie weet wat er in de tussentijd nog meer naar buiten komt aan ongelukkige details, kun je dan niet beter ‘de tent verkopen?’ Ik denk het.

Ter herinnering: begin september viel de FIOD binnen in de woning van de toen nog CEO van JUMBO. Dat hij meerdere dagen door de FIOD in detentie werd gehouden, was al een veeg teken. JUMBO Supermarkten ontkende hiermee ook maar iets te maken te hebben, even later bleek dat men toch op de hoogte was van ‘de handel en wandel’ van hun CEO. Zie/lees ook JUMBO, nu het moment om Colette in te zetten? – ManagementPro

In die entry vroeg ik me al af hoe het er voor staat met de ‘checks & balances’ binnen JUMBO. Deze vraag kun je nu ook stellen v.w.b. reclame c.q. media uitingen. Je mag toch aannemen dat diverse in- en externen deze beelden vooraf te zien kregen en er op hebben kunnen reageren. ‘In dat licht’ is de reactie van het voor deze campagne verantwoordelijke reclamebureau veelzeggend: “Het reclamebureau dat de campagne heeft gemaakt, Alfred, verwijst voor commentaar door naar de supermarktketen.” meldt Omroep Brabant.
Deze reactie zegt ook ‘iets’. Blijkbaar heeft dit bureau geen ‘skin in the game, relatief eenvoudig gezegd: verantwoordelijkheid nemen of op z’n minst de gevolgen delen.

Binnen ‘no time’ ging de campagne wereldwijd viral: “Dutch supermarket pulls World Cup advert featuring singing and dancing builders after furious backlash from fans and human rights groups who said it ‘insulted’ thousands of migrant workers who have died constructing stadiums in Qatar.” Bron: Daily Mail. Op ieder ander moment zou je zeggen ‘geweldig!!’, nu niet.

Op mijn aan deze campagne gerelateerde tweet reageert Willem de Vlaming ‘Blijft onvoorstelbaar dat niemand deze ‘inhaker’ heeft tegen kunnen/willen houden…’. Mijn reactie: ‘Als je in je eigen bubbel leeft (giga omzet/resultaten icm Quote 500) dan zie je dat niet meer en krijg je ook geen tegenspraak. Belangen voor zowel intern (demotie cq ontslag) als extern (niet meer obsessief kunnen declareren) betrokkenen zijn ook te groot om feedback te willen geven.’

Er lijkt hier sprake van een Abilene Paradox ‘het onvermogen om tot overeenkomst te komen’. Dat i.c.m. een, op het 1e oog, hiërarchische organisatiecultuur beïnvloed door autoritair leiderschap. Dan beschik je als organisatie over een interessante (sic) melting pot. Ga dat maar eens veranderen.

Aan het einde van de ochtend verwijdert JUMBO de bij de campagne behorende video van hun YT kanaal. Da’s ook al niet handig. Zoals je ziet: de video gaat nog steeds rond en zal dat voorlopig ook wel blijven doen. Zo vergeten mensen, ook bedrijven, die sociale media hanteren vaak dat lezers/kijkers screenshots kunnen maken, bestanden kunnen opslaan. Wat het verstandigst was, het is tenslotte CRISIS!!, d.i. de video laten staan en die voorzien van commentaar en met antwoord op vragen als: waarom besloot je tot deze video, wat doe je met de reacties, wat zijn je plannen om e.e.a. te herstellen? etc.

Ervaring met de eerdere FIOD casus leerde ons al dat JUMBO niet kan omgaan met crisiscommunicatie dus dat de video werd verwijderd is geen verrassing. Overigens, als je denkt dat het toeval is dat dit FIOD bericht verschijnt op de 1e dag van JUMBO’s, toch, mislukte WK Qatar campagne, dan ben je misleid door toeval. Maar ook dat behoort tot crisismanagement. “Als er iets fout kan gaan, dan gebeurt dat ook!” aldus Edward Murphy. Nu is het bij deze casus wachten op de ‘Zwarte Zwaan’.

Met deze ervaringen ‘in het achterhoofd’ en met dat wat er voor de familie Van Eerd de komende periode nog te verwachten is, kan ik hen maar één advies geven: verkopen. Gezien de winst & verliesrekening en de o.i.v. van de verschillende crises nog te verwachten (NB; voor een supermarktketen als JUMBO positieve) marktomstandigheden, vermoed ik dat er meer dan voldoende gegadigden zijn en er dus een mooie prijs te behalen is.

Willem E.A.J. Scheepers. docent, organisatie ontwikkelaar, auteur, opgegroeid in een familiebedrijf.

NB; Heb je een LinkedIn profiel, dan nodig ik je graag uit voor een abonnement op de wekelijkse ‘Sunny Side Up’ nieuwsbrief.

 

 

 

1 thought on “Wellicht is dit het moment voor de familie Van Eerd om JUMBO te verkopen.”

Khadija en Matthijs en het succes van een Dwingende Leiderschapsstijl. – ManagementPro 7 dagen ago

[…] in de tijd dat zij leidinggaven aan hun teams. Niet verstandig, zoals we eerder lazen kun je een crisis het best recht in de ogen kijken, maar ook dat past bij een leidinggevende die een dwingende leiderschapsstijl hanteert: ontwijken, […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *