Wie is Familie & Wie Niet?

Deze vraag kunnen ze zichzelf stellen bij ALDI Nord nu Theo Albrecht is overleden, ‘opvolging’ weet je wel. Na een relatief geruisloos (nb; als 2e in de lijst van vermogende Duitsers goed verstopt voor de media) maar toch ook weer turbulent (nb; onenigheid met zijn broer naast een ontvoering) leven laat Th. Albrecht een uitermate succesvol imperium achter.

Aan de ene kant zaten de Albrechts (nb; want al was er enige onenigheid, beide Albrecht broers wisten altijd de gezamenlijke zakelijke belangen te laten prevaleren) bovenop leveranciers en medewerkers, aan de andere kant wisten zij het ‘goedkoop imago’ tot grote hoogte uit te nutten.

‘Goedkoop imago’: dat ALDI niet altijd de goedkoopste was/is/kan zijn, blijkt uit het vermogen van de broers….. Opmerkelijk is ook dat ALDI met deze ‘goedkoopste produkten’ vaak goed scoort in de tests van allerlei consumentenprogramma’s, maar dat terzijde.

ALDI is het niet enige familiebedrijf én supermarktconcern dat deze week in de media verschijnt. Zo was daar ook WALL MART. Het FD meldde maandag ‘EU heeft behoefte aan een WALL MART‘. Wat blijkt? Ook familiebedrijf WALL MART ‘heeft messcherp inkopen tot kunst verheven.’ Zij doen dat zo goed dat zij daarmee mede verantwoordelijk zijn voor het opstuwen van de productiviteit in de Amerikaanse Retail: die groeide in de jaren 1995 – 2005 4x sneller dan die in de EU. De auteur roept dan ook op ‘de regelgeving voor de detailhandel in de EU te versoepelen!’. Mooi, maar of dat ook echt nodig is?

Zo had datzelfde Financieele Dagblad gisteren het bericht ‘Hollandse supermarkt is een ‘goudmijntje’ aan de Costa Blanca’. Los van alle regelgeving heeft de familie Van Zoeren aan de Spaanse Costa Blanca in relatief korte tijd een zéér succesvolle Nederlandse(!) supermarkt neergezet. & Dat in een omgeving die nog meer door de economische ‘crisis’ wordt getroffen dan ons land.

Wat het suc6 verklaart? Dat is dat ‘Nederlandse’: wij, meer dan andere volkeren op de wereld (m.u.v. de Chinezen….), zoeken toch ‘in den vreemde’ het oude vertrouwde Nederlands op. Door daarop nadrukkelijk in te spelen met oliebollen, pepernoten, Nl. taal etc. etc., zijn de Van Zoerens een groot succes onder Nederlandse pensionada’s & vakantiegangers aan de Spaanse Costa. Hoe eenvoudig kan het zijn?

Vraag die zich bij deze 100% familiebedrijven & supermarktconcerns (zelfs  ‘in de dop’) voordoet is dan ‘Wie is Familie & Wie Niet?’. Zijn deze successen volledig te danken aan de Familie of kan iedere andere juridische structuur hier ook van profiteren?

Voor het prestigieuze Zwitserse IMD is het i.i.g. klip & klaar: 

“Family businesses are at the bedrock of almost all economies in the world. That is a very well known fact. Less well-known is that scientific proof coming from many research studies points out that family businesses perform better than non-family businesses. In some countries, the outperformance of family businesses reaches even a level of +158% solid over a period of 10 years!

These outstanding achievements are often attributed to the unique competitive advantages that these firms have gained over time. Particularly, the long-term orientation and patience that family involvement encourages helps them stand out above the rest.”

Nu is het feit of je lid bent van de Familie of niet over het algemeen bepaald door je DNA, toch kan het voor de niet-familieleden-bedrijven interessant zijn om het kostbare programma bij het IMD te volgen.

Wat je echter ook kan doen dat is net als alle hiervoor genoemde families: gewoon je gezonde verstand gebruiken. Dat zou je familie weleens ver, héél ver kunnen brengen. 🙂

Bookmark and Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *