Recensie “Employee Experience” van Heleen Mes en Gea Peper

Direct na ontvangst van het boek schreef ik op social media “Ik ben het boek aan het scannen en zie dat het naadloos aansluit bij de trends en ontwikkelingen. Veel (h)erkenning. Mensen die mij kennen weten dat mijn roots in de hospitalty industry liggen. Ik voel mij net een chef-kok van een sterrenzaak die een nieuw kookboek aan zijn verzameling toevoegt. Over watertanden gesproken….”

Zodra ik een boek in handen krijg kijk ik naar de laatste pagina’s. Daar staan de dankwoorden, naschriften, de bronnenlijst en het trefwoordenregister. Mijn eerste reactie op “Employee Experience” was “Het lijkt wel een thesis of scriptie”. Na het scannen herinnerde ik mij dat ik ooit een boek recenseerde en daar over schreef “Cum laude geslaagd, met genoegen gelezen. Een 9”. Daar “smaakt” dit boek ook naar… om in de stijl van de recensie te blijven een 9+!

Als “amuse” lees ik met veel plezier de quote van Richard Branson: “Clients do not come first. Employees come first. If you take care of your employees, they take care of the clients”.

En zo is het maar net. De eerlijkheid gebiedt te vermelden, dat ik pas een jaar of vijf geleden (dankzij Piet Mathot) dit standpunt ben gaan huldigen. Bedrijven en organisaties die dit niet begrijpen komen in zwaar weer terecht. Als je in aanmerking neemt, dat bedrijven in de bouw, ICT-, telecom- en (technische) installatiebedrijven grote moeite hebben aan de juiste (vak)mensen te komen en ze te houden, dan is dàt alleen al reden genoeg om dit boek te lezen en te gebruiken. Ik maak mij namelijk grote zorgen over de leerstof van HRM-studenten en schreef daar over: “Veel consultants, managers, directeuren en bestuurders weten niet wat ze niet weten”. *****

Momenteel is het afschaffen van beoordelingsgesprekken een trending topic. Er zijn zelfs mensen die vinden dat (oldschool?) HRM afgeschaft zou moeten worden… Ik kan mij daar wel iets bij voorstellen. Medewerkers en leidinggevenden die zich bezig houden met HRM, Werving & Selectie, P&O en detachering en met advies op dit gebied zich graag profileren als business partner, terwijl ze niet of niet volledig op de hoogte zijn van de trends en ontwikkelingen. Hierbij denk ik bijvoorbeeld aan “Handvest NIEUW leiderschap”. In dit handvest staat omschreven wat voor leiders high en young potentials willen hebben en voor wat voor soort bedrijven ze warmlopen. Ze lopen in elk geval warm voor dienend leiderschap/servant leadership. Als voormalig ambassadeur van de stichting Greenleaf Center for Servant Leadership Europe, ben ik natuurlijk erg blij met de aandacht voor nieuw leiderschap. Het feit dat de #1 leiderschapdenker Dr. Marshall Goldsmith en professor Jan Rotmans en Ken Blanchard ook omarmen zegt ook iets. Door dit boek te gebruiken, profileer je jezelf als NEW SKOOL professional business partner.

Het boek in a nutshell: HEART

• Happy Culture
• Energiegevende werkplekken
• Agile leiderschap en organiseren
• Redesign de employee journey
• Techniek die voor je werkt

Ik ben enthousiast over het feit dat er een groot aantal trendsetters aan het woord komt die begrijpt hoe het werkt. Een kleine greep: Allard Droste (Semco uit de polder) Guido Heezen (Effectory), Simon Sinek en Fred Lee. Het boek gaat in op ontwikkelingen als:

Gelukkig werken, zingeving of purpose, walk the talk, innovatie, cultuur, energiegevende werkplekken, vergaderen, agile leiderschap, zelfsturing, generatiemanagement, recruitment,
traning en opleiding, on- en offboarding, talentmanagement, the cloud en H.P.O. Het is daardoor zeer actueel, uitgebreid en trendsettend.

Het beschrijft een aantal mooie, leerzame en inspirerende praktijkvoorbeelden van bedrijven en organisaties. (o.a. ABN AMRO, Tony Chocolonely, D/Dock, Coöperatie VGZ, Hunkemőller, Koekjesfabriek Veldt).

Als ik door mijn ’Huisvesting/Facilitaire’-bril kijk, dan gaan mijn ogen ook glimmen. Het is een must read voor mensen die zich bezighouden met werkplekken, kantoorontwerp en inrichting en vastgoed.

Waarom ben ik zo enthousiast over dit boek? Omdat het klopt! Verder is er grote behoefte aan hand-, leer-, lees- en studieboeken die ingaan op de actuele trends en ontwikkelingen. Ik beveel het dus van harte aan en ben van mening dat het op de boekenlijst thuishoort van HBO- en WO-studenten en HRM-studenten in het bijzonder. Verder zou het op de shortlist moeten van de verkiezing van managementboek van het jaar en mag absoluut niet ontbreken op het bureau van alle mensen die te maken hebben met HRM, P&O, Werving & Selectie. Het kan het verschil maken tussen het afschaffen van de HRM-afdeling en het ondersteunen van het primaire proces als professionele businessparter die serieus wordt genomen door management, directie, bestuur en toezichthouders. Je voegt namelijk waarde toe en levert een bijdrage aan het imago van bedrijf of organisatie.

Dus: VAN HARTE AANBEVOLEN. Cum laude geslaagd, met genoegen gelezen. Een 9+!

Geen enkel woord van kritiek? Jawel. Als we het hebben over de nieuwe economie, dan hoort daar delen bij. Bij delen hoort geen copyright, maar right to copy. Verder heb ik nog even nagedacht over bronnenlijst. Die getuigt van zorgvuldig onderzoek en geeft body aan het boek. Het gaat om 224 (sic) bronnen. Als je daarmee aan de slag wilt, dan ben je veel tijd kwijt aan het overtypen van de – soms lange – URL’s. Hierbij zou een short URL van pas komen. Een andere optie zou zijn het maken van QR-codes. Die zouden dan aan het eind van ieder hoofdstuk geplaatst kunnen worden. Scheelt veel geblader….

*****“Employee Experience” van Heleen Mes en Gea Peper.

Koos Groenewoud, Lelystad 25 oktober 2018, Met dank aan Emmy Soplantila voor de eindredactie. Koos schreef o.m. ook Veel consultants, managers, directeuren, bestuurders en toezichthouders weten niet wat ze niet weten. Jammer, de waan van de dag..

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>