Case: Conflicten ombuigen of mogelijk oplossen? Pré-Mediation!

Een bedrijf had al 4 jaar een conflict met een opdrachtgever en dat was nog steeds niet opgelost. Het conflict betrof een project dat op kwalitatief en deskundig falen betrekking had. Deze kwestie was opgelopen tot een papieren stapel van ongeveer 25 cm. Dit gaf aan dat er behoorlijk wat onmin en misverstanden over en weer waren die vooral niet tot oplossingen leidde. Van huidige samenwerking of het verstrekken van nieuwe opdrachten was al helemaal geen sprake meer.

De algemeen directeur werd aangegeven dat er een mogelijke oplossing bestond en/of hij interesse had dat er eens op een andere manier in dit probleem gedoken zou worden?  Voornoemde gaf groen licht en na 2 weken werken met Pré-Mediation was er een ombuiging in de situatie gecreëerd waarbij partijen niet op persoonlijk vlak maar op zakelijk, ofwel operationeel vlak met elkaar verder konden.

Beide partijen in deze praktijkcasus waren blij met de oplossing en konden na lange tijd weer met elkaar door een deur. Toekomstige projecten waren weer mogelijk.

Mediation is bekend, nu is er een nieuwe vorm: Pré-Mediation Online, meer dan ‘Trouble Shooten’ . Omdat de ombuiging/oplossing van het conflict in deze casus voor beide partijen belangrijk is, werken zij mee aan de Pré-Mediation.

 Het MT van bovengenoemde organisatie ondervond deze Pré-Mediation als doortastend en men erkende de scherpe maar ‘To the Point’ inzichten. Het conflict had ook kunnen uitlopen op een geschil voor de rechter of het inschakelen van een (juridisch) Mediator waardoor het conflict een heel andere, en wellicht zelfs ongewenste, wending had gekregen waardoor onderlinge samenwerking of opdrachten verstrekken echt niet meer mogelijk waren geweest.   

Pré-Mediation heeft de potentie te werken op verschillende niveaus binnen, buiten of tussen verschillende organisaties of bedrijven. Ongeacht de grote van het bedrijf, omdat het hier gaat over conflicten op management vlak of afspraken tussen opdrachtgever en opdrachtnemer onderling. Ook voor kleinere bedrijven biedt dit dus mogelijkheden. Wat is het voordeel van ‘Pré-Mediation Online’ in conflictombuiging en/of oplossing?

Als partijen vrijheid willen ervaren door los te komen van conflicten en genoeg hebben van het touwtrekken dan is het een verademing gebleken Online in contact te staan via Pré-Mediation Online, geen stress of energie vretende emoties ten overstaan van elkaar, maar netjes, zakelijk en op afstand overgedragen en overgelaten aan een Online Pré-Mediator. Betrokken  partijen, zoals in bovengenoemde,  ondervonden dit als verlichtend en rustgevend. De gegevens omtrent de conflicten werden aan de Online Pré-Mediator verstuurd  en de discrepanties en overeenkomsten door voornoemde geëvalueerd. Beide partijen ontvingen tegelijkertijd  mailing met de ondervindingen en voorstellen. 

Pré-Mediation Online betekende in een notendop dat bovengenoemde opdrachtgever en opdrachtnemer:

  • Niet langer hun kostbare tijd aan conflicten hoefde te besteden om tot elkaar door te dringen,
  • Geen financieel nadeel ondervonden omdat zij die tijd aan hun core business konden blijven besteden,  
  • Zij de onvrede uit deze conflicten niet langer mee naar huis namen,
  • Rust en vrijheid genoten.

'Pré-Mediation Online’ wordt ingezet als er al langer sprake is van onmin zoals in de case hierboven en face tot face of door andere onderlinge communicatie geen  ombuigingen of oplossingen meer bieden.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Tweets die vermelden Case: Conflicten ombuigen of mogelijk oplossen? Pré-Mediation! -- Topsy.com
[...] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door willem scheepers, Mattie Duivis en Erica van Harn , ManagementPro. ManagementPro heeft gezegd: Nieuw bericht: Case: Conflicten ombuigen of mogelijk oplossen? Pré-Mediation! http://bit.ly/cpdcQl [...]