Het succes van de combinatie van Investors in People en ‘the Human Element’ methode

Afgelopen schooljaar was er een van opgestapelde uitdagingen. Om deze beter aan te kunnen gaan is gewerkt met ‘the Human Element’ methode (T.H.E.) in onze organisatie en persoonlijk heb ik dit gecombineerd met Investors In People (IIP). Wat wederom weer is bewezen is dat Investeren in jezelf heel belangrijk is, wil je er kunnen zijn voor anderen.

In vergelijking tot andere teams binnen dezelfde organisatie is het team met deze gecombineerde aansturingsstijl verder gekomen in het aanpakken van de uitdagingen, dan menig ander team (zo blijkt uit de bereikte KPI’s van het teamjaarplan maar ook resultaten van extern onderzoek). Ook zijn medewerkers binnen dat team, waarvan werd gedacht dat ze nooit meer zouden kunnen verbeteren, gegroeid en positief ondersteund door hun omgeving.

Toen startte de zomervakantie…………….en de grote vraag hoe het daarna verdergaat.

Vergelijkbaar is de nationale samenhang tijdens het WK. Daar waar enerzijds een confrontatie ontstaat tussen het ‘mijn’ en ‘dijn’ op het werk,  gaat het tijdens het WK toch anders. Collega’s van meerdere nationaliteiten die voor elkaar maar ook voor elke eigen nationaliteit supporten. En hoewel alle aandacht ineens verslapt na laatste duel van Nederland, vraag ik me af hoe het bij de Tour zit. Ik ben totaal geen fan van sport maar het wekt mijn interesse hoe een onderwerp een menigte zo kan opzwepen.  En tegelijk vraag ik me af waarom het niet doorzet………

De vraag die opspeelt is ‘hoe kunnen we zorgen voor een continuering van deze support voor elkaar? Niet alleen bij grote wedstrijden of tegenslag.’ Ik hoorde iemand onlangs iets vertellen over management en ‘slecht weer zeilers’ (©W. Scheepers) in deze tijd. Wie zet er daadwerkelijk door? En wie blijft ook daadwerkelijk volgen?

Persoonlijk denk ik dat de gebruikte combinatie van IIP en T.H.E. voor een groot deel verantwoordelijk is voor de positieve draai die bereikt is. Daarnaast zie ik collega’s die vast blijven houden aan het bekende en the sense of urgency (Kotter) niet voelen, (of eigenlijk wel maar denken dat vasthouden de oplossing is?)

Tips die kunnen bijdragen aan het behalen van een positieve draai:

  1. Blijf communiceren, ten eerste met je medewerkers en hou ze op de hoogte. Ten tweede met je collega’s en neem ze mee in jouw uitdagingen van jouw team.
  2. Leg uit, wat is de sense of urgency en waarom (stap 1 van Kotter)
  3. Bijf investeren in je team (aandacht, ook voor persoonlijke zaken die spelen) en in jezelf (Gezondheids-opstelling).
  4. Blijf emotioneel uit de situatie. Emotionaliteit leid af van de inhoud en stelt een goede oplossing uit. Ook maakt het de situatie ondoorzichtig.
  5. Bedenk jezelf bij een oplossing dat je niet klaar bent……vasthouden is net zo moeilijk (moeilijker?)  als het verbeteren an sich (stap 8 van Kotter)
  6. Bedenk ook: je bent niet alleen. Iedereen zit met dezelfde obstakels. Samen kom je verder.

Zodra mensen het gevoel krijgen niet meegenomen te worden, er niet bij te horen of als niet volwaardig behandeld te worden, kunnen gevaarlijke situaties ontstaan. Voornamelijk bij misverstanden of onenigheid door onvolledige of afwezige communicatie (NB hoe kwamen we ook alweer in deze situatie met Rusland terecht?).

Verander je wereld, begin bij jezelf

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>