Korte impressie van “ZIEK van je BAAS”? van Bart Groothuis

Na ontvangst van het boek “Ziek van je baas” scande ik het. Het sprak mij aan. Ik schreef 400 columns en in een groot deel daarvan heb ik het over de rol en functioneren van de leidinggevenden. Verder recenseerde ik het boek “Unboss” (Lars Kolind) ik ben dus geen fan van “BAZEN” en ben daarnaast fan, vriend en ambassadeur van de nummer 1 leiderschap denker Marshall Goldsmith (volgens de Harvard Business Review) Goldsmith heeft het over gedrag. Mooie basis voor deze impressie.

Het is – om te beginnen – eigenlijk van de zotte dat een boek met deze titel op de markt komt. Daarmee zeg ik niks over de uitgever en de schrijver (daar maak ik juist een diepe buiging voor) maar over het gegeven, dat een groot aantal bazen blijkbaar niet in staat zijn om op een menselijke manier met hun medewerkers om te gaan. Ik denk dat dit boek eigenlijk nog belangrijker is voor leidinggevenden dan voor medewerkers. Frank Brummelhuis deed in 2009 een onderzoek (verbinding door leiderschap). Er werden een groot aantal bestuurders van woningbouwcoöperaties bevraagd over hun eigen oordeel over hun functioneren op basis van de leiderschapstest van Manfred Kets de Vries. (Visies verwoorden, Empowerment, Activeren, Ontwerpen & beheren, Belonen, feedback geven, Teambuilding, Externe oriëntatie, Vasthoudendheid, Emotionele intelligentie, Uitgebalanceerd leven en Stressbestendigheid).
Ze scoorden allemaal hoog tot uitmuntend. De OR en de voorzitters van de Raden van Toezicht dachten er wat anders over. Op 2 van de 11 onderwerpen na (vasthoudendheid en stressbestendigheid)was het oordeel “voor verbetering vatbaar”….

Daarom is dit toegankelijke boek een mooie tool om je zelf als leidinggevende (chef, teamleider, manager, directeur, bestuurder en toezichthouder) eens tegen het licht te houden. Er staan mooie en herkenbare voorbeelden in. Dit schrijvende vroeg ik mij af of je als leidinggevende in het kader van feedback en tegenspraak dit boek ook zou kunnen gebruiken door het (liever niet anoniem) als “vragenlijst” / spiegel te laten gebruiken door je teamleden. Je krijgt dan een goed beeld van je eigen functioneren, waar je mee aan de slag kunt. Het is ook interessant om je eigen beeld te vergelijken met het beeld dat je mensen van je hebben. Dit past precies bij de feed forward methode van Marshall Goldsmith. Die bevraagt 15 tot 20 mensen uit de omgeving van de bestuurder (inclusief het thuisfront)over zijn of haar gedrag.
Ik schreef eerder SSC. Bepaald gedrag moet je Stoppen. Ander gedrag moet je Starten en bepaald gedrag moet je Continueren.

Vanuit welke rol of functie je het boek gaat gebruiken, je steekt er veel van op. Aanbevolen dus.

Koos Groenewoud, Lelystad 2 juni 2022

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>