Korte recensie “Informeel leiderschap – leidinggeven zonder de baas te zijn" van Peter van Lonkhuyzen.

Ondergetekende kijkt terug op een loopbaan van bijna 60 jaar, waarvan meer dan 10 jaar in leidinggevende functies bij corporates. Ik zat echter pas in 2008 in de collegebanken (Focus conferences leergang authentiek leiderschap bij de Nyenrode business university). Elke keer dat 1 van de 9 TOPsprekers / inleiders hun verhaal hadden afgerond zei ik tegen mijzelf “zo doe ik het al mijn hele leven”. Die kennis haalde ik destijds niet uit managementboeken. Daar was ik te druk voor…

De laatste 11 jaar heb ik voor een groot deel besteed aan mijn persoonlijke missie “Een substantiële bijdrage leveren aan (de ontwikkeling van ) (NIEUW) leiderschap”. Daartoe richtte ik “van management naar NIEUW leiderschap” op en las de nodige boeken en recenseerde er minstens 125. Een van mijn relaties vroeg zich af, waarom ik altijd zulke lovende recensies schreef. Mijn reactie “Omdat ik alleen maar boeken recenseer waar ik voor 100% achter sta”.
U begrijpt het al “Informeel leiderschap – leidinggeven zonder de baas te zijn” hoort bij die boeken. Het sluit aan bij de volgende trend & ontwikkeling: van controle naar vertrouwen. Verder moet ik bij het woord “baas” direct denken aan het boek “Unboss” van Lars Kolind en bij de titel van het boek denk ik ook aan Ricardo Semler. Het zal u niet verbazen dat ik dit boek ga opnemen in ons dossier Dossier: Semco Style, Zelfsturing, UNBOSSEN... | Leiderschap (lerendeleiders.nl)

Van Lonkhuyzen is er in geslaagd een toegankelijk boek te schrijven, doorspekt met mooie voorbeelden. Ik vond de informatie in de kaders relevant en goed bruikbaar. Het geeft je inzicht in deze leiderschapsstijl (geen managementstijl!) en bevat de nodige tips.

Het andere boek “Tegenspraak” van Van Lonkhuyzen staat in mijn persoonlijke top 5. Door niet of niet goed om te gaan met feedback verspillen we miljoenen. Dat zou je ook kunnen zeggen van old skool top-down management. Daarom is dit “hand-enwerkboek”, een waarde(n)volle toolkit die inspeelt op personeelsproblemen ten gevolge van COVID19, waarbij bedrijven en organisaties de grootste moeite hebben om aan de juiste (vak)mensen te komen en ze te houden. Door aan de slag te gaan met dit boek ontstaat er meer energie, medewerkers voelen zich gehoord en gezien.

Voor de leidinggevenden is het stukje over signalen extra waardevol. De opsomming zie ik als een spiegel, waardoor je een burn-out kunt voorkomen.

Persoonlijk vond ik de tien lobbytips een mooie toolkit om draagvlak te krijgen en mensen te motiveren. Het stukje over framen vond ik leerzaam. Ook het geven van feedback sprak mij aan. Dat gaat namelijk vaak fout.

Het zal u duidelijk zijn, dat dit een boek naar mijn hart is. Van HARTe aanbevolen dus. Dit boek hoort ook thuis in mijn persoonlijke top 10 en moet gewoon op de boekenlijst voor studenten HRM.

Koos Groenewoud, Lelystad 18 februari 2022