Korte recensie Salix Alba van Bert Masselink

Ondergetekende heeft een sterk ontwikkeld gevoel voor rechtvaardigheid. Bert Masselink schrijft in zijn opdracht “beste Koos, in mijn “strijd” tegen onrecht en ongelijkheid schreef ik dit boek in de hoop dat het tot besef en inzichten komt bij de lezer”. U kunt zich voorstellen dat dit mij aanspreekt. Ondergetekende is vader van 4 zoons en heeft 3 buitenlandse schoondochters (de mini United Nations;-)

23 jaar geleden waren we in Florida gast bij een Amerikaanse zakenrelatie die ik kende uit mijn Marriott hotel tijd. Wij lieten enthousiast foto’s zien van onze donkere schoondochter. Reactie van onze gastheer “Kan hij niks beter krijgen?”. We wisten niet wat we hoorden. Over discriminatie gesproken… In dat kader schreef ik een aantal jaren geleden mijn paper over haatzaaien, stigmatiseren, polariseren, discrimineren, wraakzucht. Hoe ga je met elkaar om.

Ondergetekende heeft zich vastgebeten in zijn passie en persoonlijke missie over nieuw leiderschap en las en recenseerde de nodige boeken. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik mij niet of nauwelijks heb verdiept in het thema slavernij. Natuurlijk wel een de tekeningen gezien van de boten waarmee ze de slaven vervoerden, wel eens gelezen over de afschaffing van de slavernij, maar inhoudelijk wist ik er helemaal niks van.

Soms moet er iets gebeuren waardoor je getriggerd word om je te verdiepen in een bepaald thema. Zo’n trigger beschreef ik in het boek Mayim van Marcel Kolder en Mayim Kolder. Nu werd ik betrokken bij het onderwerp slavernij omdat de schrijver een oud-collega van mij is.

Ik heb het boek in 2 dagen uitgelezen. Door zijn gedetailleerde beschrijvingen realiseer ik mij nu pas wat we hebben aangericht. Ik vind de opzet van het boek heel knap. Het begint in de huidige tijd met een heftig geval van discriminatie op het werk. “Neger’ tegen een collega zeggen en discrimineren is reden tot ontslag. Helaas heeft de partner van de ontslagen vrouw uitgesproken ideeën over buitenlanders. Dat leidt tot extra wraakzucht met bijna noodlottig gevolg voor de collega in kwestie.

Op enig moment wordt de vrouw in kwestie na een incident door haar oma op de hoogte gebracht van het feit dat zij afstamt van een Nederlandse planter die zijn fortuin heeft verdiend met de plantage Salix Alba (knotwilg) in Suriname. Hij kocht overigens zelf ook slaven, maar die konden rekenen op een humane behandeling. Dit in tegenstelling tot de onmenselijke behandeling van andere planters, ook zijn wrede buurmanplanter. Doordat de hoofdpersoon wordt uitgezonden door een zustermaatschappij van de VOC, krijgt de lezer een gedetailleerd inzicht in de structuur en denkwijze van de toenmalige bestuurders. Ze zagen de slaven niet als mensen maar als handelswaar. Doordat de hoofdpersoon mee gaat naar Afrika en daarna naar Suriname krijg je een beeld van de onmenselijke behandeling van de slaven, hun angsten en verdriet / Losgerukt van hun familie. Ouders met kinderen vaak ook nog gescheiden.

Het boek heeft mij diep geraakt, mede door de realistische beschrijving. Masselink hoefde mij niet te overtuigen en mij tot besef en inzicht te brengen, maar heeft er wel voor gezorgd dat ik zijn boek onder de aandacht breng.

Van HARTE aanbevolen. Het boek bestellen? BoekenGilde Boekenshop: Salix Alba

Koos Groenewoud, 21 februari 2022