Kwaliteitverbetering begint aan de basis.

Gestaag nadert het einde van 2011, en dus ook de start van 2012. Het is bijna halverwege het schooljaar en in MBO land is het druk. Druk met lessen, druk met begeleiding en druk met de voorbereidingen voor de 2e helft van het schooljaar, vaak ook de start van stageperiodes (contacten met bedrijven, stageopdrachten, examens, etc).

Ondertussen is men druk bezig met de aanpassingen van het onderwijs (waar halen die docenten de tijd toch vandaan?) voor het volgende schooljaar. Immers, in het actieplan ‘focus op vakmanschap’ staan verschillende acties benoemd in 5 pakketen, waarvan de eerste op 01.08.2012 van start dienen te gaan. Bijvoorbeeld de invoering van de domeinindeling of de 30+ maatregel.

Toch heeft de MBO raad bedacht dat kwaliteitsverbetering niet alleen zit in het aanpassen van het onderwijs, maar ook in het verbeteren van de kwaliteit van mensen.  “De kwaliteit van docenten en managers in het mbo zal de komende jaren verder verbeteren. Daartoe hebben de MBO Raad en Halbe Zijlstra, staatsecretaris OCW, een akkoord gesloten. Het akkoord bevat afspraken over professionalisering van het onderwijspersoneel, de bekwaamheid van het management, kwaliteitsverbetering van het HRM-beleid, instroomroutes personeel en prestatiebeloning.

Jan van Zijl, voorzitter MBO Raad, is gelukkig met dit 5 stappen-akkoord. “De sterkte en de slagvaardigheid van het mbo wordt bepaald door de kwaliteit van onze medewerkers. Die kan nu verder omhoog.” “Van Zijl: “Om de afspraken vorm te geven gaan de mbo-instellingen onder meer vastleggen hoe en met welk resultaat zij hun onderwijspersoneel tot 2015 in staat stellen zich verder te ontwikkelen. Ook zal het mbo de in Leraar 2020 opgenomen ambitie steunen om het aantal masteropgeleide leraren substantieel te verhogen.” Daarnaast ontwikkelt de MBO Raad onder andere een competentieprofiel voor het management. “We stellen ook onderhoudseisen vast die de instellingen gaan gebruiken voor scholing van de managers.” “Het is dus belangrijk dat de instellingen voldoende invulling geven aan de afspraken en zonodig in worden ondersteund.”

Heel erg fijn en het toejuichen waard, maar de scholen moeten zelf (onder andere) moeten vastleggen hoe ze dit gaan doen, tegelijk met het opleiden van een aantal docenten tot Master. Er wordt een controle ingevoerd om te kijken of er invulling wordt gegeven aan de afspraken en waar eventuele ondersteuning nodig is. Ik vraag me af waar het geld vandaan komt voor al deze verbeteringen. Eind maart is een kostenberekening gemaakt op de urenverhoging en opleidingsduurverkorting door Ernst en Young, waar de wenkbrauwen al over werden gefronst. En dan de kosten van de rest nog…

De komende jaren (tot 2015) is er dus een NOG grotere druk op MBO onderwijs ten behoeve van kwaliteitsverbetering, met meer controle. In tegenstelling tot de belofte van het brengen van rust in het MBO onderwijs doordat de kwalificatiedossiers de komende drie jaar ongewijzigd blijven. Het aantal stakeholders en het aantal vereisten maakt het niet makkelijk voor het MBO onderwijs. Daarbovenop komt de uitspraak om bij de TOP 5 van kenniseconomieën te willen horen. Hey, no pressure

Mensen, kijk naar buiten… die mist hangt niet alleen daar maar ook om iedereen in MBO onderwijsland. Als de vraag om kwaliteitsverbetering van alle kanten blijft komen, wat kun je dan nog verwachten?

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Olav Rulander
Het akkoord is juist vanwege de druk op het mbo-onderwijs cq. onderwijspersoneel vooral toe te juichen. Citaat mbo-raad: 'Het nu gesloten akkoord is een voorlopig hoogtepunt in de sociale innovatieslag die de sector een aantal jaren geleden inzette.'

De kern van sociale innovatie is verniewing/verbetering van de wijze waarop het werk is georganiseerd, en wel op een zodanige wijze dat zowel arbeidsproductiviteit als kwaliteit van de arbeid daarmee gebaat zijn.

Verbeteren=veranderen=mensenwerk, om die reden is het dus goed dat er geinvesteerd wordt in mensen en dat daar afspraken over worden gemaakt. Kwaliteitsverbetering begint inderdaad aan de basis, namelijk bij de mensen die het werk doen. Met dit akkoord trekt de mist op en breekt er een zonnetje door!
Jos |Immers
Mooi, in het MBO gaan ze aan de slag met de verbeteren van de kwaliteit van de mensen (docenten) Verbeter de kennis die deze mensen bezitten, blijf verder van deze uiterst bekwame mensen af. Geef ze verder de ruimte om te functioneren en sluit ze niet op in een gecertificeerd systeem. Een docent met ruimte heeft ruimte voor inovatie in het leersysteem. Inovatie wordt een docent ontnomen. Vakmensen zat, het is de papierwinkel en managementgelummel die hen belemmerd echt vakmanschap over te dragen.

Mensenwerk=lerend optimaliseren=functioneel.

Jos