LEIDERSCHAP 2019: Ik ben er Helemaal Klaar Mee!

Vooraf:

1: Enthousiasme en naïviteit is niet aan leeftijd gebonden, nieuw leiderschap ook niet;
2: Trainers, coaches, adviseurs, mentoren, schrijvers, inleiders, onderwijzers, docenten, (hoog)leraren, chefs, teamleiders, managers, directeuren, (top)bestuurders en (top)toezichthouders zijn ook gewoon MENSEN!
3: Als je naar een ander wijst, wijzen 3 vingers naar jezelf.

Nieuw (=dienend) leiderschap!

Ondergetekende heeft zich meermalen opgewonden over social media uitingen als “Ik krijg jeuk van dienend leiderschap” en “Dienend leiderschap bestaat niet”. Nu is het mijn beurt….”Leiderschap. Ik ben er helemaal klaar mee“…. Een jaar of 15 jaar geleden had ik nog nooit van Dienend Leiderschap / Servant Leadership en van Robert K. Greenleaf gehoord totdat ik een boek over hem in handen kreeg. Mijn reactie was “Noemen het zo...”. Veel (h)erkenning dus. In 2008 begon ik mij te verdiepen in het thema leiderschap. Dat was het begin van “mijn eigen reis”.

Mijn persoonlijke missie.

In 2010 ben ik begonnen met (het leven van) mijn persoonlijke missie “Het leveren van een substantiële bijdrage aan beter leiderschap”. Ik heb sindsdien meer geleerd dan in alle jaren daarvoor. Ik heb mij laten inspireren door honderden mensen en bezocht tientallen relevante events. De opgedane kennis deelde ik op social media en middels ons boek “Authentieke leiders, echte leiders”.

Boeken.

Verder las ik meer dan 250 boeken over leiderschap en dienstverlening en recenseerde daar een groot deel van, maakte een podcast en zette 9 video's op YouTube, waaronder een animatie en mijn pitch en schreef meer dan 250 columns, die wereldwijd goed waren voor meer dan 750.000 views. Daar ben ik blij mee, dankbaar voor en enthousiast over. Een bundeling van die columns en recensies wordt momenteel samengesteld door Emmy Soplatila. Ondergetekende is zelf bezig met zijn biografie, een “reisverslag” over mijn ervaringen bij en met bedrijven en organisaties als Philips (ECS), KPN, AHOLD, Sodex(h)o, RUG, Marriott, Martinair, RWS, KLM, Albert Heijn, Baan en DELTA om er een paar te noemen. Verder PRomoot ik de huisstijlversie van ons eerste boek.

Reflectie, terug-en vooruit blikken.

December is de maand van reflectie, terugblikken, maar ook van vooruitblikken. Na 8 jaar verdieping in mijn passie en het in veel gevallen Pro Bono fungeren als reclamebureau voor mensen die ook een bijdrage leveren aan beter leiderschap door delen, liken en het onder de aandacht brengen van boeken, trends en ontwikkelingen vertrouw ik er op dat ik mijn doelstelling heb bereikt.

Ik ga daar dan ook mee stoppen, mede omdat er onder de mensen die ik PRomoot ook mensen blijken te zitten die meer oog hebben voor eigen branding, hun businessmodel en eigen pensioen. Misleiders dus. En dat zijn niet de eerste de beste mensen. In tegendeel. Sommige worden zelfs gezien als TOPPERS….Ik heb de neiging om te namen en te shamen, maar vind dat niet getuigen van (NIEUW) leiderschap en zal dat dus (nu) niet doen. Ik kom daar in mijn volgende boek inhoudelijk op terug.

Minder, minder, minder.

Minder bezig voor anderen, minder tijd stoppen in uitingen op social media (er is ruim voldoende te vinden...) en ook minder events bezoeken waar ik zelf geen bijdrage aan lever. Na mijn retraite bij Paul de Blot in 2011 schreef ik “Stop nooit met werken”. Dat doe ik dus ook niet. Ik ga mijn tijd stoppen in: Het adviseren en / of als interim-manager ondersteunen van bedrijven en organisaties die ECHT aan de slag willen met NIEUW leiderschap.

Het geven van inleidingen, masterclasses en workshops: zoals de exclusieve Masterclass 'Beyond MBA in half a day' i.s.m. Huib Broekhuis van (go)Beyond MBA, de exclusieve Masterclass Is Uw Bedrijf of Organisatie Futureproof i.s.m. Peter Runhaar van de kleine Semler, het inspireren en ondersteunen van jonge leidinggevenden en ondernemers middels mijn Business & Inspiratielunch, het Promoten van mijn boeken, het incidenteel recenseren van boeken die bijdragen tot beter leiderschap, het incidenteel aanleveren van relevante informatie aan de sites www.LerendeLeiders.nl  en hier op www.ManagementPRO.nl.

Tot slot: Een groot deel van mijn persoonlijke missie is ingegeven doordat ik zag wat er gebeurde met mensen als ze te maken kregen met slecht leiderschap, narcistische leiders, angstcultuur, EGO, GSM (Geld, Status, Macht) en systeem-en procesdenkers. Ik hoop vanuit de grond van mijn hart dat ik de afgelopen jaren een groot aantal leidinggevenden heb geïnspireerd en heb bijgedragen aan het werkgeluk van 15.000 medewerkers.

Nieuwe leiderschap versus Old Skool.

Linksom of rechtsom. Met “Old skool” denken, werken en handelen gaat we het niet redden. De enige manier om te overleven is (de mindset van) nieuw leiderschap. Zonder medewerkers, klanten, leveranciers en financiers sta je immers met lege handen. Ga aan de slag met nieuw leiderschap / nieuwe Economie. Het zal uw leven veranderen! Mijn dringend advies aan Trainers, coaches, adviseurs, mentoren, schrijvers en inleiders: Practice what you preach & walk the talk!

Ik wens u een gezond en inspirerend 2019 toe!

Koos Groenewoud, Lelystad 1 januari 2019.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

René Civile
Helder verhaal alleen weer die ene missende gemene deler....

Feit 1.
Met leiderschap wordt je geboren, dat leer je niet
Kijkende naar de grootste toonaangevende namen in de industrie, zie je dat ondernemen, de drive daartoe en leiderschap een persoonlijk element is. Welk commercieel 'handige' stijl je wilt introduceren, heeft iemand 'HET' niet in zich... tja

Feit2
Meer dan 96% van alle management en leiderschaps trainingen hebben hetzelfde probleem. Op welke manier bepaal je of 'zij' HET in zich hebben.

Ik durf het rustig aan te stellen dat zomaar 97% van managements trainingen die eerste assessment niet eens heeft als referentiekader.

Leiderschap?
Mensen kijken altijd naar het die 'HET' maken en proberen dat te kopieren en geven 'het beestje' vervolgens een andere klinkende naam en presenteren dit als nieuw. Voorbeeld is de idiote hausse aan hypes in de IT, Vroeger had je internet en intranet, nu heb je ineens public cloud en private cloud. Diensten zijn uit elkaar getrokken en verkocht als nieuw, paas, saas, paashaas en guess what?

Niets is veranderd, alleen het hijgerig hypen is erbij gekomen.

Nieuw Leiderschap?
Ik geloof daar niet zo in maar waar ik wel weer in geloof is dat we weten dat het type Leiderschap zoals het Rutte en Balkenende voor ogen staat, old boys network', passé is omdat er ook zoiets moet zijn als oprechtheid, eerlijkheid, betrouwbaarheid. Het grote graaien is eveneens passé en je ziet dat soort zaken dan ook onder steeds grotere druk komen te staan.

Mensen zijn een beethe hype moe geworden en dat zie je weer terug in zaken zoals de enorme toename van de burnouts onder steeds jongere mensen. Niet zo verwonderlijk want als je toe staat dat die zich aanleren zich 24/24 te conformeren aan gehypte lucht, kom je die muur vanzelf tegen.

Leiderschap, dienend, leidend, voorbeeldend, noem er maar één, zal altijd volgers hebben, of je het nu law of attraction noemen wil of 'the secret of 365 dagen.

Wat niet veranderd is zijn die universele mechanismen die gewoon nog steeds onveranderd werken onder al die hypes. en maar weinigen die dat zien.

Jammer want daar vind die kapitaal vernietiging van mensen plaats.

imho