Recensie “Musk Mania – de 5 waanzinnige succesprincipes van Elon Musk-”

Ik vind het een eer om (voor het eerst in mijn leven) een trilogie te mogen recenseren.

Na “Waar haal je de energie vandaan” (Zie mijn recensie s.v.p. https://goo.gl/gTxLZa) nu het tweede boek uit de serie. Hierna volgt het boek “Wavemaker”. Daar heb ik de primeur als het gaat om lezen en recenseren. Zie er naar uit! Op dit moment (2 augustus 2106) staan de eerste 2 boeken in de top 10. Musk Mania stond zelfs 24 dagen op de eerste plaats. Gezien de belangstelling en het gegeven dat het eigenlijk gaat om een trilogie sluit ik niet uit dat op enig moment de alle 3 boeken in de top tien staan. Spannend.

Zodra ik het boek “Musk Mania” in handen had ben ik het gaan lezen. Al lezende werd ik getroffen door de overeenkomsten met Steve Jobs. In mijn perceptie zijn er meer overeenkomsten dan verschillen, reden om zijn biografie er eens bij te pakken. Ik weet het “You can’t judge a book by looking at the cover”, maar ik heb dat wel even gedaan. Musk Mania 95 pagina’s zonder nawoord. 238 gram. Steve Jobs 677 pagina’s zonder slotwoord etc. en 486 gram. Dat riep de vraag op “Welk boek legt meer gewicht in de schaal voor de lezer”….

Verder dacht ik terug aan het lezen van de biografie van Jobs en herinner mij, dat ik dat boek met toenemende irritatie heb gelezen. De wijze waarop Jobs met relaties (inclusief klanten) omging en hen bruuskeerde vond ik beneden alle peil en vroeg mij af of hij geen feedback kreeg. Verder vroeg ik mij ook af of Jobs nog meer $ucce$ had gehad als hij de principes van Servant Leaderschip had toegepast. Ik ben geen psycholoog, maar ik zie wel wat overeenkomsten met het gedrag van Musk en van Jobs, waarbij ik even moest denken aan autisme. Musk blijkt het ook normaal te vinden om door te gaan met het afhandelen van e-mails terwijl zijn bezoekers al in zijn kamer zijn. Maar goed. Over de doden iets dan goeds en ik geef Musk het voordeel van de twijfel. Hij is er per slot van rekening er in geslaagd om een aantal ruimtevaartprojecten succesvol af te ronden.

De beide heren hebben te maken met de impact van hun opvoeders / ouders,
en hun verleden. Andere overeenkomsten zijn mijns inziens:

• Doorgaan
  • Eigenwijs zijn
  • Je eigen plan trekken
  • Out of the box denken
  • Een visie hebben die hun vakgebied overstijgt
  • Een droom hebben in plaats van een plan
  • Focussen

Dit boek sluit naadloos aan bij de trends en ontwikkelingen op het gebied van HRM /Leiderschap. Het gaat namelijk over “Passie & Plezier, talent- en energiemanagement. Het is een mooi vervolg op “Waar haal je de energie vandaan” en gaat ook in op Deinend (ja, het staat er echt) & dienend leiderschap en de 5 principes om golven te maken.

De lezers krijgen een paar mooie tools mee in de vorm van de 5 principes om golven te maken, de QRs van de Video’s, de links naar relevante artikelen en blogs en -last but not least- de Musk Mini Masterclass.

Of het nu komt doordat ik van dit soort boekjes hou (handzaam, toegankelijk, actueel, goed bruikbaar en inspirerend), de lezer met “Musk Mania” DIRECT aan de slag kan, het gegeven dat de meeste dikke boeken over leiderschap in veel gevallen nooit helemaal worden uitgelezen, het feit dat ik de beide schrijvers ken en grote waardering heb voor Hans van der Loo als het gaat om diens visie en “Optredens”, of het gegeven dat ik meer sympathie heb voor Musk dan voor Jobs. Hoe dan ook. Ik kies voor “Musk Mania”.

Van harte aanbevolen. Een Must Read voor studenten, docenten, managers, bestuurders en toezichthouders die (ook) een “wavemaker” willen zijn of worden.

Het boek inkijken of bestellen?

Bij managementboek.nl: https://goo.gl/FzogHY