Personal Branding: Iets voor U? We vroegen het Frank-Ly.

"Heb je één gouden tip op het gebied van personal branding voor anderen?
Stay hungry, stay foolish."

Dat was 1 van de uitspraken die Frank Meeuwsen deed in een interview dat wij met hem hadden. Frank is als brand director werkzaam voor Rhinofly, een online communicatiebureau. Met Frank-ly starte hij mogelijk het eerste corporate weblog, dat dus helemaal verbonden was aan één bedrijf en hij was één van de eerste Nederlandse Marketingcommunicatie webloggers van Nederland.

Het interview met hem geeft aan dat personal brands niet enkel voor zelfstandig ondernemers gunstig kan zijn, maar ook voor bedrijven die personal brands in loondienst hebben.

Frank vind je jezelf een personal brand (en waarom of waarom niet?)

Ik ben er in elk geval niet actief mee bezig geweest. Maar als mensen om je heen gaan roepen dat je "het merk Frank Meeuwsen" bent dan sta je toch wel even raar te kijken. Ik heb geen merchandise, geen alles verslindend budget om mezelf te marketen en geen payoff (al komt Heyho let's go wel aardig in de buurt). Dus nee, ik vind mezelf niet een personal brand. Ik vind wel dat ik mezelf de afgelopen jaren in een positie heb geworsteld waarbij je een zekere expertise hebt opgebouwd en een vertrouwen bij mensen dat ze van je expertise gebruik kunnen maken. In die zin weten mensen wat ze aan me hebben, kennen ze mijn "merkwaarden". Maar het is geen bewust proces. Eerder iets wat je gewoon doet...

Ben je steeds bezig met je imago? Denk je er aan bij 'alles' wat je doet?

Nee. Sowieso vind ik het gek om met een imago bezig te zijn. Je kunt alleen jezelf zijn, meer is niet mogelijk. Door de groeiende interactie momenten online (blogs > RSS > video > Twitter > Friendfeed) en mijn interesse en dus activiteit hierin, ga je automatisch meer van jezelf blootgeven. Natuurlijk denk ik wel eens na of ik iets wel of niet op twitter zet en soms herschrijf ik wel eens een zin in een blog of een reactie om hem scherper te krijgen of juist af te zwakken. Maar het is geen bewuste bezigheid vanuit het principe "ik moet aan mijn merk denken". Sterker nog, ik denk juist dat die eerdergenoemde "merkwaarden" meer diepte en perspectief krijgen door de soms wat dubieuze of minder-nadenkende opmerkingen die online komen.

Heb je van te voren nagedacht over hoe je je wilde positioneren?

Nope, nooit. Het enige wat ik wilde is dingen doen die ik leuk vind.

Wat zijn je 3 belangrijkste merkwaarden?

Ik denk dat wat ik meebreng in mijn persoontje is kennis over nieuwe online ontwikkelingen, eerlijkheid en een gezonde dosis rock 'n roll en relativering.

Je werkt voor een bedrijf, wat heeft het bedrijf denk je verdient aan jouw personal brand? Hoe is Rhinofly beter geworden van het feit dat Frank Meeuwsen er werkt en als persoon zo bekend is? Denk je dat er dingen gebeurt zijn die zonder jouw personal brand niet of minder succesvol zouden zijn geweest? En denk je dat Rhinofly bijvoorbeeld meer krediet heeft bij bepaalde groepen omdat jij er werkt?

Ik zou het anders willen formuleren. Elk merk wordt gebouwd. Elk merk heeft zijn bouwers. En ik kan wel zeggen dat zonder Rhinofly er geen "merk Frank Meeuwsen" zou zijn. Zonder het onvoorwaardelijk vertrouwen van Martijn Verhoeven en Ronald van Schaik zou ik niet datgene doen wat ik nu doe en zou ik bv niet dit interview doen. Mede door hetgeen wat Rhinofly als merk is, dat straalt ook op mij af. En vice versa, zoals jij al opmerkt. Rhinofly is niet beter geworden van het merk Frank Meeuwsen. Rhinofly is beter geworden van hetgeen wat ik inbreng en hetgeen wat ik voor het merk Rhinofly doe. Dat heeft niets met bekendheid of wat dan ook te maken. Misschien dat onze virale vacaturevideo wat minder zou zijn rondgezongen als ik niet wat mensen in mijn netwerk zou hebben gevraagd om hem te posten. Misschien dat Frank-ly niet had bestaan zonder mij, maar wie weet wat er wel was geweest. Rhinofly kan van mijn kennis gebruik maken omdat ik dankzij Rhinofly die kennis heb kunnen vergaren. Wellicht dat we wat makkelijker nu aan andere resources komen omdat het netwerk wat we hebben wat groter is geworden. Maar ik vind het tekort doen aan Rhinofly als merk om het aan het merk Frank Meeuwsen op te hangen.

Heb je één gouden tip op het gebied van personal branding voor anderen?
Stay hungry, stay foolish.  

Momenteel schrijven drie mensen, Bas van de Haterd, Huub van Zwieten en Tom Scholte het boek Personalbrand.nl. In het kader van dit boek zijn wij ook bezig met interviews met personal brands in verschillende niches, die hun positie (grotendeels) verworven hebben dankzij nieuwe media.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Onderzoek ‘Hoe digitaal werf jij?’ - Frankwatching
[...] scepsis. Toch liggen hier volgens anderen ook kansen, zo blijkt bijvoorbeeld uit de interviews met Frank Meeuwsen (op ManagementPro) en Herbert van Hoogdalem (op [...]