Recensie Beyond MBA - Bewust leiderschap brengt balans tussen purpose en profit – van Huib Broekhuis.

Ik schrijf vaak “Meeting of minds” en / of “Feest der (h)erkenning” als het gaat over boeken die mij erg aanspreken en ook naadloos aansluiten bij mijn eigen visie, ervaring en de huidige trends & ontwikkelingen op het gebied van (NIEUW) Leiderschap. Bij het lezen van “Beyond MBA” had ik dat “Feest der (h)erkenning gevoel” in zeer sterke mate. Om te beginnen met de boekenlijst. Meer dan de helft van de genoemde boeken ken of heb ik zelf in mijn “Leiderschapboekenkast” staan en / of ik ken ( de visie van) de schrijvers persoonlijk. Broekhuis besteed ook een hoofdstuk aan Servant-Leadership.

Een van de kenmerken van Dienend-Leiderschap is rentmeesterschap. Daar sluit het hoofdstuk over de aarde naadloos bij aan.

Ik heb grote bewondering voor de openhartige wijze waarop hij zijn eigen reis-en zoektocht beschrijft. Hierdoor gaat het boek “leven”. Ik kan mij goed voorstellen, dat veel managers, bestuurders en toezichthouders in het zelfde schuitje zitten.
“Meeting of minds”. Of je het nu het label “Toeval” of synchroniciteit gebruikt, Broekhuis schrijft 2 hoofdstukken met titels die exact overeenkomen met de trends zoals ondergetekende die ervaart. Het gaat om “Van hoofd naar hart” en van “Controle naar vertrouwen”. (Zie hieronder alle 7 trends s.v.p.)*****.

Ik waardeer het boek van Broekhuis, niet alleen vanuit bovenstaande overwegingen, maar ook omdat het een schat van informatie bevat die zijn visie ondersteund. Daar kun je niet omheen! Ieder hoofdstuk bevat een reflectievraag. Handig als summary, maar nog meer als trigger. Om het simpel te zeggen: “Alleen al door de reflectievragen is het boek zijn geld meer dan waard”. Ondergetekende heeft even getwijfeld over de vraag of het hoofdstuk over spirituele bewustwording lezers en studenten die aan het begin van hun eigen reis-en zoektocht staan zou afschrikken. Nee, het hoofdstuk hoort er gewoon in.

Broekhuis is in staat geweest om in Beyond MBA de lezer te informeren, te triggeren en aan het denken en werken te zetten. Hij geeft een uitgebreid en goed onderbouwd antwoord op de vraag wat Beyond MBA inhoud. En dat is maar goed ook, want “Old school”managers, bestuurders en toezichthouders komen in de problemen. Recent was in het nieuws dat Multinationals 10.000 euro per persoon uitgeven om Talenten / High Potentials binnen te halen. Dat bedrag zou een heel stuk minder zijn, als men kennis had genomen van dit boek en er mee aan de slag was gegaan. Een extra voordeel is, dat de hierboven genoemde Talenten / High Potentials zich thuis voelen en daardoor ook minder uitkijken naar andere potentiële werkgevers.

Persoonlijk vind ik Go Beyond een van de beste boeken op het gebied van leiderschap. Het KLOPT. Het boek is een MUST READ voor ondernemers, managers, bestuurders, toezichthouders, P&O-ers en HRM Businesspartners, hoogleraren, docenten, onderwijzers, onderzoekers, wetenschappers, werkgevers en “Gewone mensen”om met Marja Ruijterman te spreken. Daarnaast zou het verplicht op de boekenlijst van alle studenten moeten staan, in het bijzonder de MBA studenten. Verder hoort het thuis op de shortlist van de verkiezing van “Het managementboek van het jaar”.

Van harte aanbevolen! Ik waardeer het boek met een 9 ½

Inkijken of bestellen? http://goo.gl/cWvruw
Contact met de schrijver? Huib.Broekhuis@VDS.nl