Recensie “De Scale-Up blueprint. Zo kun je succesvol groeien en schalen” van Tony de Bree

De Scale-Up blueprint. Zo kun je succesvol groeien en schalen is het vijfde boek van de Bree dat ik in handen krijg. Ik heb vijf van zijn boeken gelezen en er vier gerecenseerd (zie voetnoot). Na ontvangst schreef ik over “De Scale-up Blueprint” op social media: “Ik maak een diepe buiging voor Tony de Bree”. Ik benadruk deze woorden ten zeerste, zeker na het lezen en recenseren!

Mijn waardering voor de schrijver heeft niet alleen te maken met zijn hoge productie, maar is vooral gelegen in het feit dat de Bree in staat is om boeken te schrijven voor verschillende doelgroepen. Hij zet je aan het denken, met als rode draad “Mensen, veranderen en ‘just do it’”.

De boeken “De scale-up blueprint” en “Kan het vliegen” sluiten naadloos op elkaar aan. Mijn advies is om deze twee titels tegelijkertijd te kopen. Het nieuwste exemplaar is niet alleen een logisch vervolg, maar ook extra ondersteuning voor mensen die midden in het proces van opschalen zitten. Dit in combinatie met “Kan het vliegen” is een ideale combinatie om leermomenten uit te halen en op te ontwikkelen

Het boek is overzichtelijke en compleet. Alleen al door de vele cases van verschillende soorten succesvolle Nederlandse online en offline groeiers en nieuwe scale-up casussen is “De scale-up blueprint” een waardevolle investering. In het boek worden speciale paragrafen aangeduid met “in het kort” & “mustreads” wat ideaal is voor de druk bezette (serial)entrepreneurs onder ons. Een geschikt middel om te focussen op het hoofdstuk wat het beste past bij de status van je behoefte. Ik zou de persoonlijke tips op een tegeltje zetten.

Ik schreef ooit een column over managers, directeuren, bestuurders en toezichthouders, die “niet weten wat ze niet weten”. Daar moest ik aan denken bij het recenseren van dit boek. Voor mij – zelfs na meer dan 100 recensies – is deze titel te omschrijven als een spiegel, eyeopener, inspirerend, leerzaam en actuele literatuur!

Tony de Bree heeft een hands-on approach waar iedere ondernemer die succesvol wil groeien en schalen direct mee aan de slag kan. Een echte blueprint dus! Er zijn boeken waarvan ik vind dat ze absoluut thuis horen op de boeken lijst van HBO en WO studenten. “De Scale-up Blueprint” hoort daar zeker bij! Een must-read voor iedere docent of hoogleraar!

Als investeerder, bankier, oprichter van een succesvolle startup, CEO van een scale-up, adviseur en toezichthouder MOET je dit boek in je bezit hebben. Kortom: Een waardevol en leerzaam ‘doe’ boek. Value for money.
Van HARTE aanbevolen!

Het boek inkijken of bestellen? 'De Scale-Up blueprint. Zo kun je succesvol groeien en schalen'.

Koos Groenewoud, Lelystad. 26 november 2018, met dank aan Wouter Dijks voor de eindredactie.

Trefwoorden: #startup, #scale-up, #blueprint, #opschalen, #ondernemen, #Veranderen, #Organisatieontwerp, #Verdienmodel, #Business Model, #Businessdevelopment, #Disruptieve Marketing, #Lean financiering.

*****