Recensie “Ontmanagen voor managers” van Thom Verheggen.

Na het lezen van het boek was mijn eerste reactie “Nu eens niet over minder managers, maar over minder managen”. Ik heb het boek met erg veel plezier (als het een scriptie was zou ik schrijven “Met veel genoegen”) gelezen en vond het een “Feest der (h)erkenning”.

Er gaat geen dag voorbij of het thema zelfsturing is aan de orde. Het is een onomkeerbare ontwikkeling, passend bij deze tijd. Er wordt op dit moment veel geschreven over Veranderen, NIEUW Leiderschap, Nieuwe Business Modellen, Nieuw organiseren en Nieuwe Economie. Daar heb je nieuwe leiders voor nodig. Die durven los te laten, te vertrouwen en veiligheid te bieden. In sommige boeken over zelfsturing ligt het accent op het proces en het verminderen van het aantal managementlagen.

Verheggen kiest voor een andere insteek. Hoe ben je in staat om met minder uren (en met meer plezier) een beter resultaat te bereiken. Daarmee haalt hij de angel uit de discussie en zorgt er voor dat het om de inhoud gaat en niet over de toon. Over SLIM gesproken….

Hij geeft (als een storyteller) een aantal herkenbare voorbeelden uit zijn eigen praktijk. Hierdoor gaat het boek “leven”. Ook de ervaringen van andere managers zijn goed gekozen. In 1 geval geeft een manager aan dat hij zijn werk nu in 2 dagen kan doen. Alleen al voor dat voorbeeld zou je het boek moeten kopen. Inspirerend, verassend en leerzaam. Een van de voorbeelden die mij raakte stond in het hoofdstuk “Verbeteren”. “Zou je hier even naar willen kijken”, vroeg een collega van Verheggen. Het ging over een projectvoorstel, wat Verheggen vervolgens volschreef met veranderingen, verbeteringen, suggesties en vragen. Zijn leermoment: ”Het voorstel was misschien 5 % beter geworden, maar de ziel was er uit en het eigenaarschap (en de motivatie kg) van de collega met 50% afgenomen”.

Verheggen besteed aandacht aan de exponentiële ontwikkeling van Technologie. Ik zou dat stuk uitprinten, want veel managers, bestuurders en toezichthouders realiseren zich onvoldoende dat dit speelt. Als ze bovendien denken dat het hun tijd wel zal duren dan hebben ze een probleem (en hun langste tijd gehad). Bij het hoofdstuk over functiegebouw en functiehuis bedacht ik het volgende “In beton gegoten”….Verder dacht ik ook aan een slim bedrijf dat met bouwen te maken heeft, te weten Kesselaar & Zoon.

Ik vond de volgende zinsnede een eyeopener. “Meet them where they are, not where you want them to be”. Waar zit je toehoorder of lezer, wat vinden zij belangrijk en waar zijn ze ongerust over. Loop je zelf te ver voor de troepen uit? Stof tot nadenken! Verder raad ik de lezers aan om hoofdstuk 14 “Bezwaren” te lezen en te herlezen. Dit hoofdstuk plus de hierboven genoemde eyeopener en het voorbeeld van de manager die zijn werk in 2 dagen kan doen, maken dat het boek zijn prijs meer dan waard is. De rest van het boek is dan een bonus! (Over die bonus zal m.i. geen discussie ontstaan; -)

Van harte aanbevolen, niet alleen voor managers, bestuurders en toezichthouders, maar ook voor studenten en HRM-ers. Dit is ECHT de toekomst!

Recensie “Ontmanagen voor managers” van Thom Verheggen https://goo.gl/p8C3WD.

Koos Groenewoud, Lelystad 27 oktober 2015
Greenleaf, Kotter, Semler, Kolind, Hsieh, Sinek, Pink, Buckingham, Goldsmith, Taylor, Zappos, Jitske Kramer, Rene Kesselaar, Sjoerd van der Velden, Ben Kuiken, Guido Heezen, Zelfsturing, Veranderen, NIEUW Leiderschap, Nieuwe Business Modellen, Nieuw organiseren en Nieuwe Economie.

wilbert van Acker
Wat een leuk verhaal Thom. Dat je zo je eigen baan schiep !
Ik heb geen Emailadres van je om je wat Verheggen weetjes te sturen.