Social Impact maken WERKT!

Van 80.000 Euro naar 8.000.000 Euro omzet. Dat kun je geen “Luchtfietserij” noemen! Social Impact maken WERKT!

Ondergetekende schrijft soms over “Meeting of minds” en “Feest der (h)erkenning” en ook wel over events en personen waar ik veel energie van kreeg. Dat labelde ik met “Ve-Tsjin gevoel”. Alle 3 labels zijn van toepassing op de ontmoeting met Jack Stuifbergen, DGA van Breedweer Facilitaire diensten in Uitgeest. Onze ontmoeting deed mij ook denken aan een column die ik ooit schreef met de titel “waarin een groot bedrijf klein kan zijn en een klein bedrijf groot”.

De Visie van Jack Stuifbergen zou de visie kunnen / moeten zijn van grote aanbieders en adviseurs op het gebied van (Facilitaire) dienstverlening. Helaas zijn nog te veel aanbieders – zelfs multinationals met tienduizenden medewerkers – die nog “Old skool” bezig zijn. Focus op shareholders in plaats van op stakeholders. Als je op dit moment ziet wat de trends en ontwikkelingen zijn op het gebied van de nieuwe economie, dan MOET je daar op inspelen.

Jack Stuifbergen en zijn collega directeur en aandeelhouder Cindy Broersen begrijpen dat al langer. Als de volgende “wapenfeiten” in aanmerking neemt, dan WERKT hun aanpak.

  • Ziekteverzuim aanmerkelijk lager dan de benchmark;
  • Verloopcijfers worden niet gemeten, omdat impact maken wil zeggen “Zoveel mogelijk mensen aan het werk krijgen en houden”;
  • Groei 4000 % over de afgelopen 3 jaar;
  • Hoort thuis op de lijst van de FD Gazellen;
  • Ze hebben in bepaalde regio’s een wachtlijst!
  • Klanttevredenheid 7.8;
  • Europese erkenning: 2 maal genomineerd voor de prestigieuze EHC (https://www.echawards.com/2017-finalists) award. In 2017 gewonnen in de categorie workforce.

Stonden aan de wieg van de volgende innovatieve concepten:

  1. Het plastic afval van opdrachtgevers wordt verwerkt tot filament (Grondstof voor 3D printers);
  2. De koffieprut wordt verwerkt tot zeepjes;
  3. Papier afval gaat dienen als grondstof voor isolatie materiaal.

Dit geeft wel aan, dat je er niet bent en ook niet komt als je er van uitgaat, dat dit een kunstje is. Dan heet het namelijk niet missie en visie, maar windowdressing. Het WERKT alleen als je het doet vanuit intrinsieke motivatie.

Wat is het geheim van Stuifbergen en Broersen?

Inderdaad geen luchtfietserij en “Geitenwollensokken / zweverig gedoe”, maar ondernemen met visie, het hart op de juist plaats en naadloos aansluiten bij de trends en ontwikkelingen. Voor uw gemak:

  1. van het hoofd naar het hart;
  2. van denken naar voelen;
  3. van power leaders naar servant leaders;
  4. van controle naar vertrouwen;
  5. van management naar (nieuw) leiderschap;
  6. van shareholders naar stakeholders;
  7. van Angelsaksisch naar Rijnlands denken.

Veel bedrijven en organisaties hebben de grootste moeite om de juist (vak)mensen binnen te krijgen. Erger nog. Bij sommige bedrijven lopen ze weg in de proeftijd. Bij anderen staan de high potentials op de stoep. Het “toverwoord” of “recept” is gelegen in het woord “ZINGEVING”!

Het succes van Breedweer berust op 3 pijlers, te weten:

  1. Impact first;
  2. Eerlijkheid;
  3. De SDG’s als doelen in de bedrijfsvoering.

Delen, impact maken, passie, plezier, energie, ondernemen, blue ocean, nieuw leiderschap

Breedweer i.c. Jack Stuifbergen is bovenmatig succesvol door de keuze om het bedrijf te runnen vanuit NIEUW leiderschap. Nieuwe leiders kijken naar de horizon, old skool managers kijken naar de bottomline. Als je vanuit je hart en ondanks kritische geluiden uit de markt doorzet en niet gefoccussed bent op winst, maar op het maken van impact ontstaat er iets moois. Dat het bij Stuifbergen niet blijft bij gepraat en geschrijf bewijst het volgende:

Het bewijs.

Na een traject van 1 jaar zaten de opdrachtgevers klaar om het contract te tekenen. Omdat het ging om een miljoenencontract waren er – naast een persfotograaf, champagne en lekkere hapjes – ook een aantal leden van de Raad van Bestuur uit het buitenland aanwezig. Op enig moment bemoeiden zij zich inhoudelijk met het contract en wouden een aantal zaken gewijzigd zien. Hierdoor zou Breedweer niet in staat zijn om te werken volgens hun eigen visie. Dat was reden voor Stuifbergen om het contract ter plekke te verscheuren. Als je het hebt over “Practice what you preach” en “Walk the talk” dan zegt dit alles. Als een van de directeuren van een grote facilitaire aanbieder hetzelfde had gedaan, dan was hij of zij op dezelfde dag nog op staande voet ontslagen….

Naast impact maken heeft Stuifbergen nog een doel. Dat is het verbeteren van (het imago) van de schoonmaaksector en er voor zorgen dat mensen zelf in hun bestaan kunnen voorzien en waardering en erkenning krijgen. Als je alleen al kijkt naar de cijfers van ziekteverzuim en groei, dan is dat het bewijs dat het echt WERKT! Hij deelt zijn kennis, ervaring en inzichten overigens ook met andere bedrijven en organisaties. Blue Ocean dus.

Het is een plezier om mensen als Stuifbergen te ontmoeten. De energie spat er van af. Hij is graag bereid om zijn visie toe te lichten of u een of meer van de Breedweer objecten te laten zien. Ik zou zeggen “”DOEN”. Als je met Breedweer in zee gaat, weet je zeker dat dat zijn vruchten af werpt. Van HARTe aanbevolen! Voor uw gemak: https://www.breedweer.nl/

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *