20% van uw medewerkers is vertrokken! en dat binnen 1 jaar….. (is BERK hiermee een uitzondering?)

Berk 'Accountants en Belastingadviseurs' maakte gisteren haar jaarcijfers bekend en die vallen niet tegen. (Zeker niet als je met dat ene minpuntje rekeninghoudt.) Er is maar 1 minpuntje te ontdekken: 20% van de BERK werknemers besloot vorig jaar om BERK te verlaten, op weg naar een nieuwe uitdaging.

20%(!) ofwel 1/5e van je personeelsomvang raak je binnen 1 jaar kwijt, da's fors (en zelfs dat is nog licht uitgedrukt). Niet alleen in kwantiteit ga je er als organisatie flink op achteruit, ook in kwaliteit want dat deze mensen hun (vaak unieke) Kunde meenemen naar die nieuwe uitdaging, naar je concurrent da's zeker.

Is de accountancy met al dit verloop nu een uitzondering of is dit het begin van een nieuwe trend namelijk: het rondpompen van personeel?
Dat de vacatures in de accountancy groot zijn, dat gaf ik zelf enkele dagen geleden ook al aan middels een kleine werving & selectie. Dus is het ook logisch dat dit personele tekort voor de één of de ander, m.n. de grotere kantoren, gevolgen heeft. Waarom juist bij de Grotere kantoren? Hét doel van veel afgestudeerde accountants is het toch om partner, maat o.i.d. van de firma te worden en dat lukt lang niet iedereen. Als jou dat niet lukt, als noeste arbeider, dan blijf je dus '2e echelon' of wel de 'net niet-ers'. Wat rest er je dan nog?

Vertrek! Vertrek naar de kleinere kantoren waarvan de gemiddelde leeftijd aan de Top inmiddels zo hoog is dat nieuw bloed dringend gewenst is. NB: veel baby-boomers zijn er juist daar te vinden(!), in de Top van die kantoren. Baby boomers die hard op zoek zijn naar opvolging want anders komt hun pensioen ook al in gevaar...... Kansen te over is, voor de Young & Able, en opeens: ben je geen 2e echelon meer maar 1e echelon! & Wie wil zo'n kans nog aan zich voorbij laten gaan?

Intussen vraagt men bij BERK zichzelf af wat men fout deed? Topman Hans Koning constateert: 'We zullen de nieuwkomers bij Berk voortaan veel beter moeten begeleiden. Daarnaast moeten we de mensen die al langer bij ons werken, goed blijven coachen.' (lees ik hier soft skills?) En: 'De salarissen stijgen wel, maar er is nog geen sprake van een gekte. Wel hebben we de regeling voor leasewagens verbeterd.' (mmm., kan natuurlijk maar dat werkt dus niet, blijkt nu, die mooie A4, 320i e.d.)

De oorzaak van al dat verloop ligt volgens Koning niet binnen maar duidelijk buiten zijn kantoor: 'Er is veel vraag naar ervaren accountants en belastingadviseurs. Het lijkt erop of de headhunters de mensen aan het rondpompen zijn van het ene bedrijf naar het andere.' Ook dat kan, dat rondpompen, want werving & selectie lijkt een lucratieve business te zijn.  (nb: er zijn nog mogelijkheden dus mail me!). :)

Toch een tip aan Koning c.s.: overweeg eens of Strategisch Human Resource Management niet 'iets' is voor uw organisatie? Het is wat laat om daarmee morgen al succes te hebben maar de nabije toekomst brengt organisaties op de arbeidsmarkt dito uitdagingen (.....). Verder: denk eens aan Investors in People, deze methode levert u na 1 planningscyclus al voordelen op(!) en voor de korte termijn: vraag eens aan die 'overige 80%' van u waarom juist zij bij uw organisatie blijven? Die antwoorden kunnen al héél verhelderend zijn........ (nb: u mag me ook mailen / bellen)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>