Creatief Werven. Of niet?

In tijden van personeelsschaarste (nb: en we staan nog maar aan het begin van deze 'schaarse tijden'....) worden organisaties, naar hun mening, erg creatief in het werven van nieuwe high potentials.

Zo vertrok de ene groep wervers vorige week richting Budapest en ging een andere werver zo ver dat hij een uit-de-kluiten-gewassen wervings & selectie vrachtauto in de tuin van de concurrent parkeerde.

Waar houdt het op? & Hoe komt het toch dat uw eigen, zo u wil 'bestaande', werknemers geen leden van hun familie, vrienden en kennissen meenemen om ook bij uw organisatie te komen werken???
De HAY Group organiseerde vorige week haar jaarlijkse relatie-congres. Het congres, met dit jaar de titel 'Embracing our Future: re-think, re-energise, re-engage', om de relatie met HAY te verstevigen en dat bij voorkeur op een exotische locatie. Als de HAY-relatie er dan zelf ook nog 'iets' aan overhoudt, dan is hét Doel bereikt, toch?

Nu van de mogelijkheid tot 're-engage' hebben sommige deelnemers in Budapest dankbaar gebruik gemaakt, zo blijkt o.m. uit een congres-verslag in Het FD. Ruim 60 HR-managers en directeuren van uiteenlopende Nederlandse bedrijven als AKZO, DSM, KPN, KLM, zelfs ABN AMRO namen deel aan dit congres. Sommigen, waaronder de vertegenwoordiger van RABO, gaven ruiterlijk toe dat zij dit congres ook gebruiken om nieuwe, en bij voorkeur high, potentials te werven.

Vraag is of dat dit (ook) de bedoeling is van gastheer HAY? Het zou voor uitgenodigde organisaties namelijk een reden kunnen worden om in 2008 e.v. in ieder geval géén van hun high potentials meer deel te laten nemen aan een HAY-congres. (nb: maar misschien juist wel de medewerkers die een organisatie wil outsourcen; zo is dit congres een 'mooie manier' om van hen af te komen want de andere organisatie / deelnemer denkt wellicht: 'Hé een deelnemer! dus: een high potential! Werven die man/vrouw.'....)

Eén manier van werven dus, zo'n HAY congres. Een andere manier is (ook) vorige week bedacht door BERK accountants. Nu was het al zo dat BERK vorige jaar veel werknemers verloor, dus dat zij nu dringend op zoek zijn naar 'vervangend potentieel', daarbij kan ik me 'iets' voorstellen.

Als je krap zit dan word je inventief & dus plaatste BERK vorige week een vrachtauto met videoscherm (bijna) in de tuin van hun Big Four collega-concurrenten. Dat werd niet op prijsgesteld want: (tot nu toe) not done zo'n actie in deze tak van sport. Je gedraagt je daar als Heeren en juist dat doet BERK nu niet. (nb: Klopt: want in 3-delig grijs rijd je geen vrachtauto......). Who's next? Met zo'n inventieve W&S actie?

Toch mag ik dat wel, dergelijke acties. Wat ik me nu alleen nog afvraag: hiervoor noemde ik allemaal organisaties die beschikken over duizenden werknemers. Al die werknemers beschikken over een scala aan relaties: familie, vrienden, kennissen, buren etc. etc. Een aantal relaties dat, zeker als je hen extrapoleert n.a.v. het totaal aantal betrokken bestaande werknemers, een belangrijk deel van de (Nederlandse) arbeidsmarkt bedienen, m.a.w.: een visvijver dus met een ongekend potentieel! & Het is daar (vaak) nog gratis vissen ook. 

Hoe komt het nu dat uw bestaande werknemers niemand weten te vinden in deze visvijver, in hun visvijver? 'Niemand' vinden of althans onvoldoende, onvoldoende nieuwe collegae om aan uw vraag te voldoen? Daar is een reden voor, kan ik u zeggen, maar probeert u dat nu eerst eens zelf te achterhalen door het 'gewoon' aan uw (bestaande) werknemers te vragen; kan interessant zijn, hun antwoord.

Wie weet levert zo'n HAY congres in 2008 dan ook nog andere interessante info voor u op :) .

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>