Don Draper is Vervangbaar, Joan Holloway niet! Handleiding voor Cruciale Functies.

"Ondanks je functietitel, ben jij zeker geen secretaresse!"

"In season three of Mad Men, Sterling Cooper’s rainmakers — including Don Draper and Roger Sterling — are planning to leave the ad agency and to take as many clients as possible with them. They’re in the firm’s Manhattan offices on a Sunday morning, plotting their exit, when the knowledge dawns: they don’t know where the client files are. They stare at each other, aghast. Fans everywhere screamed, “Joan! Get Joan!!” And indeed, the hyper-competent office manager, Joan Holloway, joins the men in the next scene, finds the files, and later recreates Sterling Cooper’s smooth-running routines in a new agency." Bron: 'Don Draper is Replaceable, Joan Holloway isn't'. HBR.

MAD MEN, de dramaserie over het wel & wee van Sterling Cooper Draper Pryce Advertising Agency, levert met 7 seizoenen ook interessante reflecties op over organisaties & organiseren. Zo verscheen hier in 2009 (al): 'Mad Men en wat we er van kunnen leren'. Nu is daar het verband dat wordt gelegd tussen een scene uit de serie met het onderzoek naar cruciale functies in organisaties door Y. Sekou Bermiss en Johann Petter Murmann 'Who Matters More?'.

Wat blijkt: dat zijn niet de 'Don Drapers' (NB; het creatieve genie van SCDPAA) in je organisatie.....

Cruciale functies of 'focal jobs': "Increasingly, organizations are being asked to improve employee productivity while at the same time limiting discretionary spending on workforce investments. How can they accomplish both simultaneously?

One approach is to channel time, energy and resources towards positions that make a clear and positive difference in a company's ability to succeed in the Marketplace.

By identifying these “focal jobs” – and the talent management practices that support them – organizations can pinpoint areas that require more attention and more effectively allocate limitedallocate limited resources." Bron: 'Focal Jobs, viewing talent through a different lens'. IBM.

Nog (te) vaak denken organisaties dat managers en medewerkers die vooral extern gericht zijn, denk aan Verkoop en Accountmanagement, de voor de organisatie meest cruciale functies bezetten. De collegae die vooral intern zijn gericht, de ondersteuners waartoe ook directieleden kunnen behoren, zijn voor hen c.q. de organisatie dan ook inderdaad wat zij zijn: 'slechts' de ondersteuners.....

Het tweeledig onderzoek van Bermiss en Murmann laat nu echter het tegendeel zien: juist de 'ondersteuners', degenen die 'weten van de hoed & de rand', degenen die 'alle Ins & Outs kennen' van de organisatie c.q. de cultuur, de 'Joan Holloway's' zo gezegd: zij zijn juist onmisbaar! Eerlijk gezegd is het niet zo'n héél verrassend uitkomst, leert mijn managementervaring, maar volgens de reacties die beide onderzoekers ontvangen op hun bevindingen, is het dat voor veel organisaties zeker! (NB; de diepgang waarmee beide onderzoekers de door hen verzamelde data verklaren, zegt daarbij al voldoende).

"We find that, while losing any top executive is damaging, the loss of a top executive whose functional role focuses on internal firm processes is more detrimental to firm survival than losing a top executive whose functional role focuses on managing external exchange relationships."

Goed dat we dat weten, toch? Nu de praktijk & daarvoor een 2-tal hulpmiddelen om voor je organisatie de cruciale functies in beeld te brengen.

Bron: IBM Institute for Business Values bm.com Bron: IBM Institute for Business Values bm.com

Met dit schema van IBM krijg je een algemeen beeld over de voor je organisatie meest cruciale functies. Je kan daarbij zo ver gaan dat je ook denkt aan In & Outsourcing....

Bron: investorsinpeople.co.uk Bron: investorsinpeople.co.uk

Deze Skills Audit van Investors in People is in 1e instantie bedoeld voor het in beeld brengen van de (cruciale) onderdelen van een functie en de geschiktheid daarin van de verschillende medewerkers maar (zeker) ook de managers. Hier kijk je naar de ontwikkelpunten. Met enige handigheid 'vertaal' je dit naar de voor de organisatie meest cruciale functie eisen en de waardering voor de wijze waarop de manager/medewerker daaraan voldoet c.q. dit invult.

Inderdaad kan het dan zo zijn dat de Joan Hollaway's vanaf nu meer worden gewaardeerd; ook mooi, toch? ;-)

NB; Wat betekent dit voor het bonusbeleid? :-o

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>