De Crowdsourcerer als alternatief voor de Nieuwe Werker?

Crowdsourcing: organisaties (overheid, bedrijven, instituten) of personen maken gebruik van een grote groep niet vooraf gespecificeerde individuen (professionals, vrijwilligers, geïnteresseerden) voor consultancy, innovatie, beleidsvorming en onderzoek.” aldus het hier nog niet uit de lucht gehaalde Wikipedia (nb; wordt dat uit de lucht halen ook een trend?).

Als je medewerker, omdat hij/zij ‘Het Nieuwe Werken’ toepast, nu toch uit je blikveld is verdwenen wordt het Crowdsourcen van je werkzaamheden dan geen redelijk alternatief?

Het outsourcen van werk kende we al, bedrijven m.n. in India zijn er Groot van geworden & dat crowdsourcing een redelijk alternatief is voor de tijdelijke of flexwerkkracht, dat realiseren zich steeds meer multinationals; de multimediale, wereldwijde, flexibele werkplek.

Opmerkelijk is nu dat binnen ons eigen Kennis-Netwerk de term ‘crowdsourcing’ m.n. in het middelpunt van de aandacht stond in 2008/2009; tijd voor een update, dus.

Dat crowdsourcing van je werkzaamheden (nog) niet is aangeslagen komt wellicht doordat de ‘crisis’ toch niet zo hard is toegeslagen voor ons bedrijfsleven als algemeen wordt verondersteld. Een CRISIS of sense of urgency die de zoektocht naar redelijke alternatieven voor de uit te voeren arbeid noodzakelijk zou maken…..

Los daarvan: het is voor het reguliere Midden & Groot Bedrijf toch ook nog een beetje weird: je werkzaamheden uitbesteden aan mannen & vrouwen die je niet ziet, niet kent. De vraag die dan al snel opkomt is: “Zijn ze wel te vertrouwen?” of “Kan dat écht voor dat geld?”. Dat terwijl er met crowdsourcing inderdaad aanmerkelijke besparingen zijn te realiseren: het werk vindt op piekmomenten effectiever en efficiënter plaats door mensen die dat door hun leefomgeving tegen aanmerkelijk lagere tarieven kunnen uitvoeren. ‘Iets’ dat Lynda Gratton ook in haar The SH/FT opmerkt.

In de VS kent men al geruime tijd (aanbesteding)sites als O-Desk en CrowdFlôwer. De één is meer gericht op outsourcing, de ander op crowdsourcing. Eenvoudig gezegd: bij de één is er één talent die je opdracht oplost. Bij de ander heb je de werkopdracht opgedeeld in hapklare brokken (nb; het is handig als je die opdeling zelf doet). Vervolgens gaan er bij crowdsourcing verschillende individuen verspreid over de Globe voor je aan het werk en wordt (m.n. als alles goed is gedefinieerd!, de ervaring, in 2009, van CISCO maakt ook dat duidelijk.) met suc6 één werkstuk opgeleverd. Het lijkt zo net op een ‘normale’ werkplek, toch? Dus wat weerhoud je dan nog? 😉

Wellicht door het verschil in cultuur gaat men met crowdsourcing op de werkvloer in de VS ‘rustig’ verder. Zo voegen professoren Linda A. Hill & Kent Lineback er in de laatste Harvard Business Review een nieuwe dimensie aan toe: Crowdsource Management Reviews. Inderdaad: als je (een groot deel van je) werkzaamheden crowdsourced, waarom dan vervolgens ook niet de beoordeling van je managers?

De motivatie van dit idee is voor Hill & Lineback: “Crowdsourcing would improve on current methods of management development, which are well-intentioned but often not as effective as they could be, because crowdsourcing would make the manager’s everyday work the venue where real learning occurs.” Als de kwaliteit van het werk verbeterd kan worden d.m.v. crowdsourcing waarom dan ook niet de kwaliteit van management???…..

Lijkt dus interessant/mooi dat crowdsourcing, toch is er voor de twijfelaars onder ons (vaak) nog één vooroordeel/vraag: “Worden de crowdsourcerers* niet uitgebuit? Wordt er niet te veel op hun schouders gelegd?” Het is een legitieme vraag, zeker voor ondernemingen die duurzaam willen ondernemen. Anderzijds, onderkende eind vorig jaar het VAG concern dit probleem ook niet bij hun ‘Nieuwe Werkers’?….

Overigens: de nieuwe MANAGEMENTPRO is uit(!), alweer het 6e boek in deze reeks:

‘MANAGEMENTPRO tegen Recessief** Doormodderen’

nu met een introductiekorting van 10%

**Recessief.

*De “Crowdsourcerer, dat is inderdaad net een tovenaar…. 😮

==================

240412

Crowdsourcing betekent (ook) dat je gebruik maakt van een schat aan collectieve intelligentie mogelijkheden (nb; in 1e instantie bij mensen). Het kan dan ook niet anders of er zijn congressen met dit thema. Het resultaat van één van die congressen is nu openbaar: ‘Papers from Collective Intelligence 2012 Conference Now Online’.

310512

Dit artikel over Crowdsourcing & Co-creatie is een mooie aanvulling: Crowdsourcing and Co-Creation are Complementary. Inderdaad…. Op naar (nog meer) innovatie!

300513

The Economist komt met het artikel The workforce in the cloud: een enorm areaal aan werknemers is slecht 1 muisklik van je organisatie verwijderd….. Inderdaad.

3 thoughts on “De Crowdsourcerer als alternatief voor de Nieuwe Werker?”

Valt de Crowdsourcer ook onder het IiP(pre-)assessment? | Willem Scheepers, IiP Practitioner & Virtual Business Consultant. 8 jaar ago

[…] Meer over de ‘Crowdsourcerer’ lees je in het ManagementPro blog. […]

Als het aannemen van een nieuwe medewerker je 200%+ kost, waarom houd je de huidige medewerkers dan niet vast? | Willem Scheepers, IiP Practitioner & Virtual Business Consultant. 7 jaar ago

[…] de economische ontwikkelingen elders op onze wereldbol (nb; concurrerend werkgevers) en de nieuwe / alternatieve vormen van werken, dragen er aan bij dat werkgevers zich echt zorgen mogen gaan maken over het commitment van hun […]

Social Technologies toepassen in je business model: do or don’t? (nb; onderzoek laat zien: Doen!) – ManagementPro 7 jaar ago

[…] Zakelijke Dienstverlening. Wat voor de financiële dienstverlening geldt, geldt ook voor de zakelijke dienstverlening: je kan je afvragen wat al die hardware nog toevoegt c.q. toe gaat voegen aan de beleving van c.q. waarde voor de cliënt? Zo profiteer je m.b.v. ST als dienstverlener én als cliënt van kennis, kunde & competenties (nb; de basis voor deze ‘diensten’)  die beschikbaar komen via ‘iets’ als crowdsourcing. […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *