De Transformatie van het Onderwijs, op weg naar een nieuw tijdperk.

“Onderwijs is één van de weinige sectoren die nog niet ingrijpend is veranderd door nieuwe informatie en communicatie technologieën.” aldus Tom Vander Ark former exec. director for the Bill & Melinda Gates Foundation.

Inderdaad, het onderwijs vindt in deze 21e eeuw nog plaats op de manier waarop het in de 16e eeuw al plaatsvond.

Zelfs het rumoer op deze tekening van Pieter Breughel vind je nog terug in veel klassen… blijkbaar ook tijdens colleges trouwens. 😉

Je weet wellicht dat ik me (ook) bezighoud met onderwijs. Persoonlijk vind ik het prima, moedig ik het zelfs aan, als studenten tijdens door mij verzorgde MasterClasses & colleges gebruiken maken van hun interactieve mediatools. Zij kunnen dan direct checken of dat wat ik hen nu onderwijs up-to-date & ook door bewijslast te staven is; prima. 🙂

Sommige onderwijsinstellingen & collegae zijn echter van mening dat studenten achter hun notebook/tablet/pda e.d. ‘alleen maar bezig zijn met andere zaken’. Dat zou kunnen maar dan maak ik het voor hen blijkbaar niet interessant genoeg….. (nb; dat zijn soms collegae die nog gebruik maken van overhead sheets; ook niets mis mee, als het ‘het doel’ maar dient). Tijden veranderen, wanneer verandert het Onderwijs mee?

Boston Consulting Group komt nu met een nieuw rapport ‘Unleashing the Potential of Technology in Education’. Mooi, nix te laat want dat het toepassen van nieuwe/mediatechnologie zelfs in het Onderwijs (groot) potentieel heeft weet ik uit eigen ervaring; naar ik inschat zelfs voor het primaire onderwijs.

Op het moment dat wij hier nog stoeien met onze ‘kenniseconomie’, een vorm van economie waarin onderwijs een cruciale rol speelt, is men in India al (veel) verder. Zo kent technologie bedrijf INFOSYS het Catch them Young programma: al onder de leerlingen van het primaire onderwijs worden m.b.v. mediatechnologieën de talenten geselecteerd. Ook bestaat in India al een decennium het Hole in the Wall project: het project biedt kansarme jongeren de kans zich nieuwe technologieën eigen te maken. ‘Ook zij zijn de talenten die we in de toekomst nog hard nodig hebben.’ denkt men in India. Op de één of andere manier slagen wij hier in NL, in de EU (veel) minder met dit soort initiatieven…..

In het genoemde rapport stelt BCG de vraag: ‘A New Era in Educational Technology. Why Now?’ Het antwoord is (relatief) eenvoudig: ‘Education Anytime, Anywhere and for Anyone’. Inderdaad: leren & ontwikkelen stopt niet meer, het is ook al lang niet meer voorbehouden tot de muren van het klaslokaal zelfs niet tot de walls van de virtual classroom c.q. e-learning. Leerlingen & studenten kunnen nu overal hun kennis ophalen, als je als onderwijsinstelling maar ook als docent daarin niet meegaat dan is dat meer dan een gemiste kans. Het is een ernstige Strategische vergissing.

De manier waarop er wordt onderwezen veranderen dus, dat is een noodzaak. Het is alleen opmerkelijk dat het juist het Onderwijs, waar men nieuwe ontwikkelingen doceert (toch?), is dat met deze nieuwe ontwikkelingen (nog) niet is meegegaan….. 😮

*VID: als het Onderwijs niet verandert dan bestaat inderdaad de kans dat de studenten ‘geen Onderwijs meer nodig hebben…..’

130811

Wall Street Journal: ‘Super Teachers Alone Can’t Save Our Schools; Extraordinary educators are rare and often burn out.’ Het Ministerie van OC&W overweegt prestatiegericht belonen als aanjager van beter onderwijs. Nog even los van de prestatiegerichte indicatoren (nb; m.i. is het effect van goed/uitzonderlijk onderwijs ‘pas’ op termijn zichtbaar), is de praktijksituatie in de VS leerzaam. Een uitzonderlijke leerkracht kan daar tot $ 120.000/jaar verdienen mét 6 weken vakantie! Kom daar maar eens om in ons land….. Pijnlijk is echter dat, omdat er zo weinig van deze uitzonderlijke leerkrachten zijn, velen van hen met een burn out kampen. 😮

1 thought on “De Transformatie van het Onderwijs, op weg naar een nieuw tijdperk.”

Info zoeken op het Internet levert geld op, heel veel geld! – ManagementPro 8 jaar ago

[…] sluit deze entry prima aan op de entry De Transformatie van het Onderwijs, op weg naar een nieuw tijdperk waarin ‘een lans wordt gebroken’ om digitale/multimediale mogelijkheden (meer) toe te […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *