Een Klootzak verdient meer! (maar dat geldt alleen voor mannen).

http://www.youtube.com/watch?v=9aVUoy9r0CM

Dat een vrouwelijke medewerker voor haar inzet minder wordt betaald dan haar in functie gelijkwaardige mannelijke collega, wisten we al. (nb; zo loopt dat negatieve verschil voor een vrouwelijke advocaat gedurende haar carrière op tot 1,5 miljoen). Voorzover niets nieuws onder de zon, dus (helaas).

Nieuw onderzoek laat nu nog iets interessants zien: ben je een aardige medewerker dan verdien je aanmerkelijk minder dan een onaardige collega, zeg een échte klootzak. Maar..... dat geldt dan alleen voor mannen niet voor vrouwen!!!

Het equivalent voor een onaardige mannelijke medewerker, manager kan ook, is dat hij 'een vaardig onderhandelaar is, iemand die weet wat hij wil, direct voor zijn mening uitkomt, gaat voor zijn doel!' Wat wil je nog meer?

Een onaardige vrouwelijke medewerker, manager kan ook, wordt daarentegen beschouwd als 'een bitch, een echte Kenau, iemand die altijd dwarsligt.'... Die wil je dus zo snel mogelijk kwijt.

Wat te doen?

NB; "The six facets of agreeableness—trust, straightforwardness, altruism, compliance, modesty, and tender-mindedness." In een steeds hardere zakenwereld/samenleving is dit ook niet écht zakelijk, toch?....

In 2007 kwam Robert Sutton met The No-Asshole Rule! Hij citeert daarin CEO Kars Dalgaard, die stelt: “Our organization will consist only of people who absolutely love what we do, with a white-hot passion. We will have utmost respect for the individual in a collaborative, egalitarian, and meritocratic environment—no blind copying, no politics, no parochialism, no silos, no games, —just being good!” Die opmerking komt nu ineens in een heel ander licht te staan want wellicht realiseert Dalgaard op deze, aardige, manier aanmerkelijke besparingen voor zijn organisatie....

Eén van de onderzoekers aan dit nieuwe project Dr. Beth A. Livingstone, ass. prof aan Cornell University's School of Industrial and Labor Relations, merkt op:"The problem is, many managers often don't realize they reward disagreeableness. You can say this is what you value as a company, but your compensation system may not really reflect that, especially if you leave compensation decisions to individual managers." Het is een cultuur dat je de (grootste) klootzak de hoogste beloning geeft, 'wen er maar aan'. Op deze manier duurt het nog wel ff voordat we écht kunnen spreken over Gelijkheid & Diversiteit. :-o NB; je weet, waarschijnlijk: een cultuurverandering is de meest ingrijpende organisatieverandering!

Wat dan te doen als vrouw maar ook als (te) aardige man? De onderzoekers: "The message is: “You have to know when it pays to be disagreeable. Obviously it is not going to work if you do it across the Board. But they need to know how to stick up for themselves and know how to say what needs to be said.” Kunnen Communiceren dus......

Maar: we kunnen het ook onder de noemer van een 'Sociale Innovatie ('duurzame inzetbaarheid' dat is 't, dan) Project' brengen, in dat geval kun je voor deze (gewenste) aanpassing in je organisatie zelfs nog een subsidie ontvangen! :-)

Bron: Do Nice Guys – and Gals – Really Finish Last? The Joint Effects of Sex and Agreeableness on Income.  

*VID: 'Lets get ugly, lets get real!'

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>