Een stelletje vrolijke grijze muizen.

‘97% van de Nederlandse werknemers gaat met plezier naar hun werk’, 97%! Da’s fors, dat cijfer riep vanochtend tijdens een MT vergadering dan ook direct de reactie op: “Wat is hier eigenlijk de definitie van ‘plezier’?” Niet dat deze MT leden twijfelden aan het plezier van hún medewerkers, maar toch: 97%! en dat terwijl iedere organisatie ook het fenomeen ‘baaldagen-absentie’ kent (toch gemiddeld zo’n 2,5%)….. Hoe dan ook, het is in ieder geval een positief cijfer!

Zetten we dat cijfer af tegen het feit dat dit jaar de gemiddelde leeftijd van de Nederlandse werknemer (al weer) 36 jaar is, dan beschikken organisaties toch vooral over veel oudere werknemers die bij hen met plezier werken; veel vrolijke grijze muizen dus! Dan is het nu meer dan ooit hét moment voor een Strategisch Ouderenbeleid, zou ik zeggen.
Het Belgische ZEBRA ZONE deed onderzoek naar het plezier dat Belgische (nb: slechts 61%), Franse (71%) en Nederlandse (97%!) werknemers i.c. medewerkers hebben op de werkvloer. Nederlandse werknemers steken er dus met kop en schouders boven uit, met al hun plezier. Het bericht past exact bij de berichtgeving van vorige maand: Nederlandse kinderen behoren ook al tot de gelukkigsten in de Wereld!! Wat kan er nu nog mis gaan met onze samenleving, met onze economie?? Alle negatieve berichtgeving waarmee onze media zich vult is dan, blijkbaar, toch vooral ‘spijkers op laag water zoeken’ en ‘(zeker) niet tevreden zijn met dat wat je hebt’.

Nu, dan doe ik er hier nog maar een spijker bij ofwel: nu is hét moment gekomen voor organisaties c.q. voor hun managers om Actie te ondernemen, om even stevig door te Ontwikkelen, om eventueel zelfs te Veranderen! Want: tevreden medewerkers staan open voor veranderingen: ‘Hooien als de zon schijnt!’, zo u wilt.

Onze beroepsbevolking wordt ouder, da’s een feit. Deze week vroeg ik aan 30 van mijn MBA studenten, 30 jonge managers (m/v), naar de gemiddelde leeftijd van de werknemers binnen hun organisatie. Organisaties die variëren van een 10-tal werknemers tot enige duizenden. De gemiddelde leeftijd varieerde van 32 jaar (2x) tot 48 jaar (ook 2x). ‘Slechts’ 7 organisaties bleven onder de landelijk gemiddelde leeftijd van 36 jaar. Nu zou een HRM Strategie kúnnen zijn om ‘oud’ te vervangen door ‘jong’. Maar da’s, zelfs strategisch bezien, niet verstandig. Laat staan kostentechnisch aan te raden. Daarnaast: iedereen vist toch weer in diezelfde jongerenvijver en zij worden zo ervaren jobhoppers (nb: met plezier!, dat weer wel natuurlijk).

Neen, veel beter is het om nu te investeren in de ontwikkeling van dat vrolijke stelletje grijze muizen van u. Een ondergesneeuwd gebied, dat ontwikkelen van de ‘jongere oudere’. Motivatie is vaak: ‘Zij willen / kunnen niet (meer).’ & da’s voor mij toch nog maar de vraag. Misschien bood u hen eerder geen mogelijkheden(?).

Of zoals de Duitse minister van Economische Zaken Wolfgang Clement gisteren bekendmaakte: “Bedrijven zijn te weinig bezig met de gevolgen van de vergrijzing . Er wordt slechts op de korte termijn nagedacht over personeelsbeleid en onvoldoende gebruikgemaakt van de expertise van oudere werknemers. ‘Men plant hooguit twee tot drie jaar vooruit. Dat doet zelfs alleen een kleine minderheid. De meeste komen niet verder dan iets meer dan een jaar.’ ” Daar word je niet vrolijk van, maar ja de Duitse werknemers deden dan ook niet mee in dit Zebra onderzoek.

Vergeet niet: uw werknemers deden dat wel! 😉
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *