HR @ ALIBABA: Eerst Mens, dan Collega. Faal Snel, Leer Sneller.

“De business line is even belangrijk als de HR line, waarmee aangegeven wordt dat cultuur en persoonlijke ontwikkeling vitaal zijn voor de ontwikkeling van de organisatie.” Zaterdag las ik dit citaat in het artikel ‘Laat Duizend Winkels Bloeien’, een bijdrage van René Repko aan het Financieele Dagblad. Het citaat triggerde me ook omdat ik het er volledig mee eens ben: continue ontwikkeling van je medewerkers is cruciaal voor de continue ontwikkeling van je organisatie. Repko bezocht ALIBABA GROUP en kwam met meer terug dan alleen een leerzame blik op hoe ALIBABA (ook) de retail markt ‘op z’n kop zet’: laat 1.000 winkels bloeien (NB; ‘bloeiende’ autonome supermarkten, boekwinkels, restaurants); idd. De citaten in de titel pikte Repko op tijdens zijn bezoek aan Hangzhou. Tijd voor mij om ook eens een kijkje te nemen bij de trends die ALIBABA zet maar nu op management en HR gebied.

“ALIBABA GROUP behaalde in het eerste kwartaal van dit gebroken boekjaar een omzet van 80,9 mrd yuan, oftewel €10,2 mrd. Dit is een stijging van meer dan 60% ten opzichte van een jaar geleden. Het gros van de omzet, ruim €8,7 mrd, komt nog altijd uit e-commerce komt, de omzetgroei zit vooral bij nieuwe activiteiten zoals datacenters, digitale media en entertainment.” Wist Het FD vorige week te melden. De groep beschikt over (slechts) 70.000 medewerkers. Er is een ruime meerderheid aan ‘disruptieve collega’s’ w.o.: robotica en kunstmatige intelligentie. Vandaar:  ‘eerst mens, dan collega’. Naast deze forse inzet van disruptieve technologieën in de business line, neemt toch/ook het aantal mensen rap toe. Het Strategisch Plan van de groep is, op z’n zachtst gezegd, dan ook Ambitieus:

We aim to build the future infrastructure of commerce. We envision that our customers will meet, work and live at Alibaba, and that we will be a company that lasts at least 102 years.” Er zijn meer organisaties die een cruciale rol willen spelen in het leven van de consument, maar er zijn maar weinig die daaraan een tijdspanne van minimaal 102 jaar meegeven. ‘Over je graf heen regeren’, noemen we dat. Wat vervolgens een forse Uitdaging wordt voor alle(!) opvolgers: Continue Ontwikkelen dus van mens én organisatie!

Ook daarom beschikt ALIBABA, zoals ieder zichzelf respecterend werkgever dat behoort te doen, over een talent management programma: “Alibaba Global Leadership Academy (AGLA) is a transformational talent development program dedicated to fostering the future international leaders of Alibaba and of the new economy. Through job rotations at Alibaba core business units combined with classroom and experiential training, AGLA participants will graduate equipped to serve as Alibaba’s global business leaders and cultural ambassadors, linking international markets with what is soon to become the largest economy in the world – China. AGLA graduates will comprise the foundation for Alibaba’s international business expansion.”

Voor Ming Zeng, chairman of the Academic Council of the Alibaba Group, behoort zijn baas Jack Ma tot de generatie van ‘digitale leiders’ (zie o.m. Steve Jobs, Elon Musk): “Digital leaders no longer manage; rather, they enable workers to innovate and facilitate the core feedback loop of user responses to firm decisions and execution. In the smart business model, machine-learning algorithms take on much of the burden of incremental improvement by automatically making adjustments that increase systemwide efficiency.

Thus, leaders’ most important job is to cultivate creativity. Their mandate is to increase the success rate of innovation rather than improve the efficiency of the operation.” Bron: Alibaba and the Future of Business; HBR.org. Nieuwe tijden vragen om een nieuwe managementaanpak. Sterker nog: volgens Ming Zeng manage je binnenkort niet meer. Daarentegen dient de continue ontwikkeling van medewerkers de aanzet te zijn tot creativiteit, dat vormt de inspiratie voor innovatie, daarmee leg je de basis voor een 102 jarige continuïteit. Dat lijkt hen te gaan lukken: Strategisch HR(R)M Plan in optima forma.

Is het dan allemaal pais & vree ‘wat de klok slaat’ bij ALIBABA? Blijkbaar niet want eerder dit jaar meldde Human Rights Watch dat ALIBABA tot een grote groep Chinese werkgevers behoorde die hun vacatureadvertenties aanvulden met de tekst “Only Men Need Apply”; discriminatie. Het HRW rapport verscheen op 23 april van dit jaar, op 26 april kon HRW (al) melden: “Chinese Tech Companies Delete Gender Discriminatory Job Ads“.

‘Faal Snel, Leer Sneller’, idd. ….

Willem E.A.J. Scheepers, o.m. auteur van het recent verschenen Disruptie, Hybridisering van Arbeid, Diversiteit, Ethiek, Management;

12e (dag)boek in de ManagementPro reeks.

1 thought on “HR @ ALIBABA: Eerst Mens, dan Collega. Faal Snel, Leer Sneller.”

Je Nieuwe Supermarkt bevindt zich in de Cloud, letterlijk…… – ManagementPro 1 maand ago

[…] toetreder en concurrent AMAZON heeft, anders dan ook nieuwe toetreder en concurrent ALIBABA ‘laat 1.000 (NB; autonome) winkels bloeien‘, niet het plan om grootschalig en op dure locaties in brick & mortar te investeren; ook […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *