Implementatie Kunstmatige Intelligentie: de Grootste Uitdaging is niet Technologie maar Organisatiecultuur.

Op de dag dat Deutsche Bank duizenden werknemers ontslag gaf, werden door de gerenommeerde kleermaker Fielding & Nicholson bij directeuren van het kantoor van de Deutsche Bank in de City of London maatkostuums aangemeten die minstens GBP 1.200 pond p/st kosten. Weet The Guardian te melden. Organisatiecultuur is alles, ook of zelfs bij een reorganisatie. Het zal ook niet voor het eerst zijn dat directieleden nog snel een nieuwe auto bestellen voordat zij hun medewerkers betrekken bij de reorganisatieplannen.

Maar los daarvan is de transitie die Deutsche Bank wil maken van een reguliere financiële dienstverlener naar een high tech dienstverlener zeker zo interessant: “To reshape and improve its long-term competitive position, the bank will undertake a restructuring of its infrastructure functions, which include back office systems and processes that support all business divisions. These functions will become leaner, more innovative and more digital.” Bron: Deutsche Bank announces radical transformation.

“Banen schrappen en gigantische bedragen in technologie steken zonder duidelijke visie of strategie is een project dat gedoemd is te mislukken.” Concluderen analisten in Het Financieele Dagblad nadat Deutsche Bank het ingrijpende reorganisatieplan bekendmaakte. Idd, of zoals Peter Cappelli stelt: ‘zonder visie en duidelijk plan is ieder resultaat een succes’. Maar op zich lijkt me de Strategie redelijk duidelijk nl. “Door de bank opnieuw te richten op onze klanten, keren we terug naar onze roots.”

Het is zoiets als de opmerking die CDA-fractievoorzitter Pieter Heerma deze week maakte dat het tijd werd voor een coöperatie “Een bank waar je binnen kan stappen, waar je de mensen kent, met simpele en eerlijke producten, waar het midden- en kleinbedrijf geld kan lenen.” Ik dacht ‘Die hadden we toch één, een coöperatieve bank?’ maar volgens Heerma is Rabobank te ver van de ‘roots’, die door F.W. Raiffeisen zijn gelegd, afgegleden.

Digitaliseren dus, en dat geldt voor alle financiële dienstverleners, o.m. omdat nu Facebook’s Libra aan de horizon verschijnt. Digitaliseren m.b.v. robotica, kunstmatige intelligentie, machine leren, m.b.v. disruptieve technologieën. “Globalisering en digitalisering trekken ook een stevige wissel op de bestuurbaarheid.” Bron: ‘Onrust in Voorspoed‘. Handig (sic) dat je dan bij ‘onrustige bestuurbaarheid’ een ‘bespoke c.q. maatpak’ aantrekt….

“Ondanks de vooruitzichten van kunstmatige intelligentie (AI), van disruptieve technologieën, schieten de inspanningen van veel organisaties om dit toe te passen c.q. te implementeren, tekort.” concluderen Tim Fountaine, Brian McCarthy en Tamim Saleh in het HBR artikel Building the AI-Powered Organization. Fountaine c.s.: “Waarom deze trage voortgang? Op z’n best is de implementatie van AI c.s. een weerspiegeling van het opnieuw inrichten van de organisatie.” Of zoals Deutsche Bank opmerkt in het reorganisatieplan “De bank zal m.b.v. innovatie haar infrastructuurfuncties herstructureren.” Wat was het ook weer: ‘nieuwe wijn in oude zakken’ of ‘oude wijn in nieuwe zakken’?

Fountaine c.s.: “One of the biggest mistakes leaders make is to view AI as a plug-and-play technology with immediate returns. Deciding to get a few projects up and running, they begin investing millions in data infrastructure, AI software tools, data expertise, and model development.” Deutsche Bank hierover: “The bank will make targeted investments in technology and innovation, utilising a budget of 13 billion euros by 2022.” De investering heb ik maar ‘even’ geaccentueerd: we hebben het hier ‘ergens’ over. Wie betaalt die rekening eigenlijk?

Fountaine c.s.: “At most businesses that aren’t born digital, traditional mindsets and ways of working run counter to those needed for AI.” De manier waarop de meeste organisaties zijn ingericht, de manier waarop zij opereren, hun business model, blijkt contraproductief te zijn zodra het gaat om de succesvolle implementatie van AI.

Volgens de auteurs van the AI-powered organization dienen organisatie die AI c.s. succesvol willen implementeren 3 veranderingen door te voeren:

    • “From siloed work to interdisciplinary collaboration.” AI heeft de grootste impact wanneer het wordt ontwikkeld door multifunctionele teams met een mix van vaardigheden en perspectieven;
    • “From experience-based, leader-driven decision making to data-driven decision making at the front line.” Wanneer AI organisatiebreed wordt toegepast, zullen medewerkers door de gehele organisatie hun eigen oordeel en intuïtie kunnen vergroten m.b.v. de aanbevelingen die volgen uit algoritmen. Op deze manier kan er gezamenlijk, human resources & robotica, tot betere antwoorden worden gekomen dan dat mensen, maar ook disrupties als AI, zelfstandig kunnen bepalen.
    • From rigid and risk-averse to agile, experimental, and adaptable.” Organisaties dienen van het beeld af te stappen dat een idee, een plan volledig dient te worden gerealiseerd of dat een toepassing over alle opties dient te beschikken voordat het wordt ingezet. Vanaf de eerste iteratie hebben AI-applicaties zelden al hun gewenste functionaliteiten.

Wil je je medewerkers meekrijgen in deze, succesvolle, (cultuur)verandering dan dien je:

  • De (noodzaak van de) implementatie van AI c.s. te verklaren;
  • Te anticiperen op de weerstand die een ingrijpende organisatieverandering als deze met zich meebrengt;
  • Even veel, zo niet meer, te budgetteren voor integratie en acceptatie als voor de investering in de nieuwe technologie.

Fountaine c.s. “De manieren waarop AI kan worden gebruikt om besluitvorming te vergroten, blijven zich uitbreiden. Nieuwe applicaties zullen fundamentele en soms moeilijke veranderingen in workflows, rollen en cultuur creëren, die leiders zorgvuldig zullen moeten doorvoeren in hun organisaties.

Bedrijven die uitblinken in het implementeren van AI in de hele organisatie, zullen een groot voordeel hebben in een wereld waarin mensen en machines die samenwerken, beter presteren dan mensen of machines die op zichzelf werken.” Ofwel : Strategisch Human Resources én Robotica Management…..

Willem E.A.J. Scheepers, docent SHR(R)M.

NB 1; tja, als je als bank gaat digitaliseren dan is een introductie filmpje, dat overigens gisteren 090719 werd geüpload, handig voor je cliënten…..

NB 2; ‘bespoke‘ = ‘op maat’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *