In India is het niet best met ethiek op de werkplek, hoe is dat bij u?

'Kleine en Grote Vergrijpen leiden tot Forse Schadepost', meldde werkgeversvereniging AWVN vorig jaar nog, dus eigenlijk is het een overbodige vraag. Waarschijnlijk ook overbodig omdat deze weken wordt gemeld dat de Olympische Spelen personeel van het werk houden, ook uw personeel waarschijnlijk. (& opeens denk ik ook aan mijn vorige entry, die over TMG.....)

Als mensen zich niet voor 100& concentreren op hun werk, dan vindt men in India dat er een gebrek aan ethiek is. Nog al een uitspraak maar het is er 1 die ze sinds kort kunnen onderbouwen. Zo blijkt dat de gemiddelde Indiaase werknemer slechts voor '80%' ethisch is, slechts voor '80%' ethisch handelt.

Ethiek  is mooi, ethiek op de werkplek is in veel opzichten zelfs handig!

Hoe staat het er eigenlijk voor in Nederland, met ethiek op de werkplek? Ik ben maar eens op onderzoek uitgegaan & zo kwam ik een Code of Conduct tegen, uit België dat wel.

Uit het onderzoek in India doorTeamLease Services, kwam naar voren:

  • "Nearly half of respondents said it was quite appropriate to use the office telephone to make personal calls - even long-distance calls.
  • About 55% said it was OK to fudge expense accounts.
  • Almost half had no qualms about recording their entry times as being within permissible limits, even when they arrived late. Similarly, they did not hesitate to mark the exit time as required even when they left early. (This finding was restricted to manual systems).
  • 60% admitted to lying while applying for leave, a figure that reached 75% in some cities.
  • Another 60% found nothing wrong in carrying office stationery to their homes, while 63% said it was okay to do personal work during office hours.
  • 62% considered offering someone a bribe "normal and ethical" behavior."

 

Veel van deze zaken zijn niet eens zo verrassend, niet eens bepaald door culturele verschillen. Het zou u zo maar ook kunnen overkomen, toch? In een HBR commentaar op het onderzoek vraagt B V Krishnamurthy zich af:

"Ethics itself is a grey area, there being no absolute right or absolute wrong. Where do you draw the line between what is acceptable and what is not? At the same time, isn't honesty or integrity a binary phenomenon? Either one is honest or one is not. Can there be something like 80% honesty?"

Ik denk het niet, maar laten we eens kijken wat we hier tegenkomen over Ethiek op de Werkplek; een enkel voorbeeld.

  • => Evert de Vos schreef in maart 2007 het artikel 'Naar Eer en Geweten, Juridische en Ethische Dilemma's'. 'Niet alleen advocaten, maar ook bedrijfsjuristen en juridische beleidsmedewerkers komen tijdens hun werk regelmatig met hun geweten in de knoop.' stelt De Vos en of het nu zo verstandig is om een 'klokkenluider' te willen zijn......

Zo zijn er meer artikelen maar dan vooral over de ethiek van (wetenschappelijk) onderzoek. Wat vinden we nu bij organisaties?

  • => Oogspecialist Bausch & Lomb kent een 'CODE VOOR ZAKELIJKE GEDRAG EN ETHIEK': 'Bausch & Lomb zet zich in om de hoogste normen van bedrijfsgedrag en ethiek te handhaven in relaties met klanten, werknemers, aandeelhouders, de zakelijke gemeenschap en alle regelgevende instanties in de hele wereld. (....) De Code beslaat niet elke kwestie die kan voorkomen, maar zet de fundamentele principes uiteen die alle werknemers van het bedrijf leiden.' De Code behandelt veel aspecten van organisatorische ethiek. Ze gaan hierin ver. Zo kent B&L voor managers en medewerkers ook een telefonische 'Ethiek-helplijn'!!
  • => Van de Belgische Allianz-verzekeringtak, vond ik ook een interessante: 'DE CODE VAN ETHIEK EN DEONTOLOGIE' (nb; 'deontologie' = plichtenleer): 'Allianz Belgium n.v. maakt er een erezaak van om met diverse middelen een beleid uit te werken dat zijn personeelsleden aanmoedigt tot loyaliteit en rechtschapenheid, een ingesteldheid die het bedrijf verschuldigd is tegenover alle betrokken partijen, makelaars, klanten, aandeelhouders, personeelsleden, leveranciers en meer algemeen iedere persoon die professioneel in contact staat met de onderneming. De code van ethiek is één van de belangrijke bakens van dat beleid.'

De laatste Code gaat nog iets verder dan die van B&L  & is, verwacht ik, voor veel organisaties praktischer.

Maar: voordat u nu aan het kopiëren slaat: weet Ethisch Handelen begint bij het Management! Hun Commitment & Communicatie (nb; hun voorbeeldgedrag, bijv. in het Nakomen van Afspraken) is essentieel!! (& niet alleen voor Succes)

Hebt u nu enige twijfel, hoe klein ook, bij het ethisch commitment van uw collegae, of zelfs twijfels bij dat van uzelf, dan heb ik maar 1 tip: niet doen zo'n Code maar gewoon doorgaan!

Wie weet is dan zelfs voor 80% ethisch handelen méér dan voldoende....... :-(

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Onconventioneel Handelen in Tijden van CRISIS!
[...] are tough, professional development is a luxury.” Dat is wat de auteur van deze bijdrage, KV Krishnamurthy vaak te horen krijgt als hij CEO’s adviseert om de tijd die nu over is, [...]