Is het nog niet te laat voor Dominique Strauss-Kahn iets te leren van Leiderschaplessen Steve Jobs?

‘Ik mag dan een liberaal sexleven leiden, ik ben niet de enige leidinggevende in het zakenleven of in de politiek die dat doet.’ Dit citaat komt uit de mond van v/m IMF Topman Dominique Strauss-Kahn. Hij voegde daar eind 2011 nog aan toe ‘Ik heb een hekel aan prostituees en pooiers.’ Deze in digibytes vertaalde woorden zijn op het web nog niet tot stilstand gekomen, of de laatste quote is alweer achterhaald: DSK wordt nu (juist) verdacht van souteneurschap…. ‘Grappig’ is ook dat zijn advocaten daarover opmerken: ‘Lust is geen misdaad!’. Dat is het inderdaad niet maar het je daaraan te buiten gaan is niet handig voor een leider, zeker niet voor 1-tje die acteert op Top-niveau.

DSK heeft gelijk, niet zozeer v.w.b. het leiden van een liberaal sexleven (nb; niet iedere Europeaan is daarover zo open als de Fransman), als wel over het feit dat Leiders (zéér) snel kunnen omvallen (nb; denk aan Acda en de Munnik). Eerder, in (nog) succesvolle tijden, gedane uitspraken komen dan opeens in een héél ander licht te staan. Zo hoorden we o.m. Votron (FORTIS) zeggen ‘als Leider geboren te zijn’, Blankfein (Goldman Sachs) ‘doet Het Werk van de Heere’ en Staal (VESTIA) zag zichzelf ‘als de Ziel van het Bedrijf’.

Voor deze heren is het (wellicht) te laat maar kunnen wij, de andere normale(?) stervelingen, misschien nog iets leren van Steve?

Na het overlijden van Steve Jobs is er al meer over hem verschenen dan tijdens zijn leven & we zijn (blijkbaar) nog lang niet aan het laatste boek, artikel, blogentry (dus ook hier, zelfs de vorige ging nog over Steve)….. ‘Zijn saga is de Groot Geschreven Mythe van de Creërende Ondernemer.’ aldus Walter Isaacson, auteur van de bestseller ‘Steve Jobs’. Een biografie waaruit (ook) duidelijk wordt dat Jobs geen ‘liberaal sexleven leidde’; jammer voor DSK.

Isaacson is alle reacties op het overlijden van Jobs een beetje beu. In de jongste uitgave van de Harvard Business Review schrijft hij: “In the months since my biography of Jobs came out, countless commentators have tried to draw management lessons from it. Some of those readers have been insightful, but I think that many of them (especially those with no experience in entrepreneurship) fixate too much on the rough edges of his personality.” Die constatering klopt wel.

Zo werd eerder deze maand op dezelfde HBR site Jobs nog omschreven als ‘de harde, wrede Type X-leider!’. Dit in scherp contrast met het het meedenkend en -levend Type Y-leider waar iedereen de mond vol van lijkt te hebben (nb; ‘lijkt’ want ruim 400.000 m/v kozen toch voor het leiderschap van Steve?!?!….)

Terug naar Isaacson. Uit zijn gesprekken en contacten met Steve Jobs kristalliseert hij 14 leiderschapslessen, een synopsis:

  • FOCUS: “Focus was ingrained in Jobs’s personality and had been honed by his Zen training. He relentlessly filtered out what he considered distractions.”
  • SIMPLIFICEER (of: vereenvoudig): “Jobs aimed for the simplicity that comes from conquering, rather than merely ignoring, complexity. “It takes a lot of hard work,” he said, “to make something simple, to truly understand the underlying challenges and come up with elegant solutions.”
  • DRAAG DE VOLLEDIGE VERANTWOORDELIJKHEID: “Part of Jobs’s compulsion to take responsibility for what he called “the whole widget” stemmed from his personality, which was very controlling. But it was also driven by his passion for perfection and making elegant products.” Zoals je leest: verantwoordelijkheid nemen was voor hem een verslaving…..
  • RAAK JE ACHEROP: MAAK EEN KIKKERSPRONG: “The mark of an innovative company is not only that it comes up with new ideas first. It also knows how to leapfrog when it finds itself behind.”
  • PRODUCTEN ZIJN BELANGRIJKER DAN WINST: Isaacson citeert Jobs: “My passion has been to build an enduring company where people were motivated to make great products. Everything else was secondary. Sure, it was great to make a profit, because that was what allowed you to make great products. But the products, not the profits, were the motivation.”
  • WORD GEEN SLAAF VAN FOCUS GROEPEN: “Jobs: ‘Caring deeply about what customers want is much different from continually asking them what they want; it requires intuition and instinct about desires that have not yet formed.’ Sometimes that meant that Jobs used a one-person focus group: himself.”
  • HANTEER DE FLEXIBELE REALITEIT: “It was a self-fulfilling distortion,” recalls Debi Coleman, a member of the original Macteam who won an award one year for being the employee who best stood up to Jobs. “You did the impossible because you didn’t realize it was impossible.”
  • (eigenschappen) TOEKENNEN: “Jobs’s early mentor Mike Markkula wrote him a memo in 1979 that urged three principles. The first two were “empathy” and “focus.” The third was an awkward word, “impute,” but it became one of Jobs’s key doctrines. He knew that people form an opinion about a product or a company on the basis of how it is presented and packaged. “Mike taught me that people do judge a book by its cover,” he told me.”
  • GA VOOR PERFECTIE: “During the development of almost every product he ever created, Jobs at a certain point “hit the pause button” and went back to the drawing board because he felt it wasn’t perfect.”
  • TOLEREER UITSLUITEND DE BESTE MENSEN: “Jobs was famously impatient, petulant, and tough with the people around him. But his treatment of people, though not laudable, emanated from his passion for perfection and his desire to work with only the best. It was his way of preventing what he called “the bozo explosion,” in which managers are so polite that mediocre people feel comfortable sticking around.”
  • GA VOOR PERSOONLIJK CONTACT: “There’s a temptation in our networked age to think that ideas can be developed by email and iChat,” Steve told me. “That’s crazy. Creativity comes from spontaneous meetings, from random discussions. You run into someone, you ask what they’re doing, you say ‘Wow,’ and soon you’re cooking up all sorts of ideas.”
  • KEN HET GROTE GEHEEL EN DE DETAILS: “Jobs’s passion was applied to issues both large and minuscule. Some CEOs are great at vision; others are managers who know that God is in the details. Jobs was both.”
  • COMBINEER GEESTESWETENSCHAPPEN MET DE TECHNOLOGISCHE EN MANAGEMENT WETENSCHAP: “He connected the humanities to the sciences, creativity to technology, arts to engineering. There were greater technologists (Wozniak, Gates), and certainly better designers and artists. But no one else in our era could better firewire together poetry and processors in a way that jolted innovation.”
  • BEN HONGERIG, BEN GEK: “Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The troublemakers. The round pegs in the square holes…” If there was any doubt that, consciously or not, he was describing himself, he dispelled it with the last lines: “While some see them as the crazy ones, we see genius. Because the people who are crazy enough to think they can change the world are the ones who do.”

Leiderschaplessen Steve Jobs zie/hoor je ook in dit Harvard Uni. webinar.

Voor sommige ‘leiders’ komen deze levenslessen, want dat zijn het voor Jobs geweest, te laat maar voor de opkomende generatie leiders kunnen ze inspirerend zijn.

Bron: The Real Leadership Lessons of Steve Jobs.

Overigens, er is ook iemand die de moeite heeft genomen het (uitgebreide) astrologisch profiel te nemen van Dominique Strauss-Kahn, dat levert vervolgens leuk proza op. Zo ‘zal hij een sterke behoefte hebben aan emotionele genegenheid’. Kijk, dat verklaart veel. 😉

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *