Komt een Manager bij zijn Baas

Komt een manager bij zijn baas: ‘Zeg baas, nu ben ik hier enkele maanden in dienst en het valt me op dat onze administratie niet helemaal correct is.’ Baas: ‘Oh, wat is er dan mis?’ Manager: ‘Ik weet het nog niet zeker, maar ik heb sterk de indruk dat we grote risico’s lopen op onze debiteurenportefeuille. Nadat ik een paar van deze debiteuren heb aangesproken op hun verplichting aan ons, bleek dat er toch wel enkele uitzonderlijke afspraken zijn gemaakt met hen.’ Baas: ‘Nu loop ik hier toch al jaren rond, maar mij is daarvan niets bekend.’ Manager: ‘Vind je het goed dat ik dit eens uitzoek?’ Baas: ‘Als jij van mening bent dat je dit moet doen……’

Feitelijk zat in dat laatste al een kritisch noot: ‘de Baas’ gaf niet zijn zegen aan de plannen van ‘de Manager’ toch dacht de manager dat zijn baas achter hem zou staan door die opmerking, tijdens en na zijn onderzoek.

“Kort & Goed”: de manager ontdekte al snel dat er veel fout zat in het bedrijf, de bedrijfsadministratie kon de toets der kritiek niet weerstaan, er was zelfs sprake van aanzienlijke bedrijfsrisico’s. Hoe meer de manager ‘boven tafel haalde’, hoe afstandelijker de relatie werd met zijn baas. Logisch, want het bleek dat de baas toch op zijn minst ‘iets’ wist van dat wat er in de afgelopen jaren aan risico’s was genomen.

Omdat hij met zijn baas niet veel verder kwam, besloot de manager om dan maar contact op te nemen met het hoofdkantoor. Maar….. i.p.v. steun & waardering vanuit die hoek werd de manager dringend geadviseerd op zoek te gaan naar een nieuwe uitdaging, 1-tje buiten de organisatie.

Het zou u zo maar kunnen overkomen niet waar? U ontdekt ‘iets’ binnen uw organisatie, ‘iets’ wat niet lijkt te kloppen en u wil dit melden vanuit uit uw verantwoordelijkheid, vanuit uw ethiek of misschien wilt u dit ‘alleen maar’ onder de aandacht brengen omdat u niet mee ‘ten onder wil gaan’ als het uitkomt(!). U wil dus ‘de kat de bel aan binden’, u wil ‘de klok gaan luiden‘. Een op zich te prijzen actie! Maar 1-tje met risico, zo blijkt.

Klokkenluiden staat in de aandacht en het lijkt te worden gepromoot (nb; hoor JP Balkenende over ‘burgerplicht!’) als het niet zo was dat we in Nederland toch nog niet zo ver zijn. We zijn nog niet in staat om Klokkenluiders op hun waarde (in) te schatten. Dat bleek gisteren in het ZEMBLA tv-programma over klokkenluiders. (ook) Een te prijzen actie, van ZEMBLA. 1-tje die direct werd ondersteund door Mr. Pieter!

Echter, hoe zeer ik het initiatief ook prijs, ik vermoed dat we nog een lange weg hebben te gaan voordat we zover zijn als the US met haar False Claim Act (nb; met de aansprekende Missie: “Taxpayers Against Fraud”…..), waarbij de klokkenluider redelijk bescherm is. Simpel omdat de carrière van de klokkenluider na het luiden van de klok over is…… Knap als je die stap dan tóch zet.

1 thought on “Komt een Manager bij zijn Baas”

Snel, Sneller, Snelst 13 jaar ago

[…] voor het weekeinde al een communicatie offensief! Het is eigenlijk not done, zoiets en dus helpt aandacht aan ’klokkenluiders’ blijkbaar want ‘iemand’ bracht de Volkskrant in het bezit van dit communicatie memo. […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *