Lege Schappen…..

'Sorry, naar vandaag is er niets bezorgd. De transporteur had geen chauffeur beschikbaar.' Als het aan Ron van 't Schip, directeur van Transport en Logistiek Nederland, ligt dan is het hiervoor geschetste toekomstbeeld voor ons al snel geen utopie meer.

Nederlanders staan binnenkort dus (bij) lege schappen te wachten, en dat voor een land dat met zijn Gross Domestic Product van $ 31.700 per hoofd van de bevolking toch het op-22-na-rijkste-land-van-de-wereld is. Zo komt Oost Europa nog dichterbij, want in een land als Rusland is men lege schappen wel gewend. Maar hoe lossen wij dat nu op?
Logistiek Nederland heeft op dit moment 5.500 vacatures en het ziet er niet naar uit dat deze vacatures snel worden ingevuld. Op diverse plaatsen zijn er al eerder buitenlandse chauffeurs, veelal Oost-Europeanen, ingezet maar vorige week bleek dat juist zij moeite hadden om in het, zelfs voor ons Nederlanders, uitzonderlijke weer hun combinatie op de weg te houden. Daarnaast is de economische ontwikkeling in hun thuisland zodanig positief dat velen van hen nu terugkeren.

'Geen chauffeurs? Dan ook geen Transport!' Dat is blijkbaar de mening van Transport en Logistiek Nederland. Lijkt mij wat kort door de bocht.

Logistiek Nederland is niet de enige die kampt met een personeelstekort. Wat te denken van sectoren als Gezondheidszorg, ICT, Onderwijs, Metaal en we staan hierbij nog maar aan de vooravond want de voorspelling dit jaar is: 300.000 vacatures en still going strong.....

Wat zijn alternatieven, oplossingen? Kijken we naar logistiek dan zien we die alternatieven nu al op de weg: combinaties van een trekker met bak en 2 (i.p.v 1) aanhangers; afgekeken van de imponerende Australische combinaties blijkbaar en het werkt (hier) nog ook. Recent ontstond het idee om in de grote steden winkels te bevooraden met trams. Nu deze gedachte verder ontwikkelen en het is niet onmogelijk dat we in de grote steden eenzelfde transportsysteem krijgen als bij Shiphol: volledig geautomatiseerd en zonder bestuurder. Onmogelijk? Nee hoor voor een land met een Purchasing Power Parity van $ 512 biljoen word je bij schaarste niet alleen inventief maar kun je dat ook nog eens zijn(!), misschien zelfs innovatief!

In de tussentijd en om toch maar direct te kunnen beginnen met de mogelijke oplossing zou logistiek Nederland (nb: maar ook de andere sectoren met, al-dan-niet extreme, vacatures):

  • => eens kritisch kunnen kijken naar de effectieve werktijd van de chauffeur. Je kan wel op zoek zijn naar iemand voor 36u - 40u maar heb je hem/haar in die tijd ook écht nodig? Wat zijn piekmomenten (en wat niet)?
  • => Je kan als werkgever nog eens kijken naar de effectiviteit van het werk. 'Is dat wat men doet in onze organisatie ook nu nog(!) wel écht zinvol? Voegt het nog écht iets toe aan onze core business, aan ons resultaat dus? En zo ja, wat dan? Als we het werk reorganiseren wat houden we dan aan tijd over?'
  • => Bezie de mogelijkheid om op projectbasis te werken: werkzaamheden niet georganiseerd als nu met veelal een 'open einde' maar als een project, een cluster van activiteiten met een begin en een einde. En voor dat specifieke project huur je vervolgens mensen in, en zijn zij niet meer nodig voor een volgende project dan gaan deze mensen beginnen aan een ander project bij een andere projectaanbieder. Voor deze werknemer kan de jeu zitten in het specifieke project en in een eventuele bonus als het project binnen een bepaalde tijd, bepaald resultaat en bepaald budget is gerealiseerd.

Het laatste is mij voor logisch maar ik kom het in de praktijk (échte projecten uitgezonderd) nog weinig tegen, deze vraag maar ook niet in het aanbod van de bekende uitzend- en interimbureaus. Toch zit daarin een belangrijk deel van de oplossing.

'Geen kandidaten die dat doen.', zegt u? Nu beschik ik (helaas?) niet over een Groot Rijbewijs maar als u nu tijdelijk op zoek bent naar iemand voorzien van deze competenties, dan kan ik u wellicht laten beleven dat het idee werkt ook al ben ik geen 36u - 40u beschikbaar. Maar ja dan zou het voor u ook geen beleving meer zijn, toch? (0651176097).

Koopt u vanavond nog even goed in want je weet nooit wanneer de schappen voorlopig voor het laatst worden gevuld.

Toch een Prettig weekeinde. :)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>