Leren van de Olympische 'HalfPipe'

De Olymische Spelen waren een succes(!), een leerzaam succes zelfs.

Het is alleen jammer dat wij meer aandacht besteedden aan dat wat er misging (Kramer - Kemkers Gate bijv.), dan aan dat wat er goed ging (in dit voorbeeld Bob de Jong's Bronzen Plak). Maar i.d., een focus op dat wat er fout gaat en veel minder op dat wat er Goed gaat, hoort blijkbaar bij onze cultuur..... (Soms lijken we wel Russen).

In de VS & Canada doen ze dat toch 'iets' anders. Die weten er een feest van te maken én er direct lessen uit te trekken 'ter Leringhe ende Vermaeck'.

Zo doet dat o.m. Prof. Vijay Govindarajan ´the Earl C. Daum 1924 Professor of International Business at the Tuck School of Business at Dartmouth'; inderdaad 'een mond vol'. Hij trekt lessen uit de successen van HalfPipe fenomeen Shaun White: an amazing performance, aldus Govindarajan.

"In Shaun, we have the embodiment of the American spirit: a restless spirit that seeks to create its own destiny, not by settling for "good enough," but by being the best ever."  Zo opent Govindarajan zijn reflectie. (Nb; Wat zou onze 'spirit' eigenlijk zijn?)

"Let's examine the management lessons:

  • Ambition. Shaun didn't rest on his laurels after he won the gold. He set himself a nearly impossible goal — a perfect score — similar to JFK's ambition to put a "man on the moon."
  • Passion. Obviously, Shaun loves what he does.
  • Results. Shaun's obsession is based on results. He invests the time to create new moves that set a new standard.
  • Innovation. Shaun is an entrepreneur and innovator par excellence. He constantly pushes the boundary and invents new tricks. For him, innovation isn't a luxury, it's a way of life.
  • Talent. At an early age, Shaun's talent was recognized by one of his sponsors. He turned pro at 13, before the Olympics even had a snowboarding event.  
  • Humility. Even while soaring high on achievement and adulation, Shaun has kept himself grounded, surrounded by family and close friends. The more humble you are, the more you know what you don't know; you seek to learn. 
  • Mind-set. This is as important as ability. Shaun exemplifies this: "I wish I could say it was really intense training but it's a lot of mental preparation. A lot of my sport has to do with mentally being ready to do these tricks and convincing yourself it's okay."

Govindarjan verwijst bij het opmaken van deze lessen naar Tom 'In Search of Excellence' Peters. De prof. vraagt vervolgens aan zijn lezers hoe de status is van deze lessen binnen hun respectievelijke organisaties: Does your organization have the right mind-set for excellence?

Feitelijk weten we dat antwoord al, toch? Maar ja, daarvoor zijn dit dan ook lessen, lessen om van te leren.

Shaun White op de plek waar zijn talent het Best tot zijn recht komt:

http://www.youtube.com/watch?v=gfTXUWlJCxk

Maar wij hebben natuurlijk ook talenten! Nicolien bijv. Van haar kunnen wij ook 'wat' leren.

http://www.youtube.com/watch?v=ibVC1ssdnrQ

Bron: Lessons from the Halfpipe.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>