‘My Job has Turned Cold!’

' 'T is wat, is mijn baan in één keer niks meer waard!'  Vandaag ben je 'Webmaster' toch een prestigieuse job, niet waar? Morgen zeggen je kinderen 'Da's van vroeger pa/ma!'. En overmorgen is je rol in de organisatie uitgespeeld.... Ja, het kan snel gaan aldus Jeff Joerres, CEO van MANPOWER.
Vorige maand stond er in de McKinsey Quarterly een interview met Jeffrey A. Joerres, CEO van MANPOWER ('the 2nd largest provider of employment services'). Gezien de achtergrond van de man en zijn organisatie is zijn mening over de ontwikkeling van de globale arbeidsmarkt goed om op te nemen.

Zo waarschuwt hij voor de 'houdbaarheidsdatum' van je baan: vandaag ben je alles en morgen kan je alweer op zoek naar een nieuwe uitdaging. Volgens Joerres kan die houdbaarheid voor veel cruciale functies zelfs beperkt zijn tot 12 maanden(!), en da's voor veel mensen & organisaties toch schrikken. Nu kun je veronderstellen dat Joerres 'preekt voor eigen parochie', tenslotte kan hij 'de problemen van uw organisatie met tijdelijke krachten opvullen', maar dat valt in dit artikel wel mee. Dit tip die hij hier geeft is Opleiding & Ontwikkeling (O&O). Naar zijn mening gebeurt hiermee nog véél te weinig (Frankrijk, en dan m.n. de Overheid, uitgezonderd!). Er wordt weinig initiatief getoond, zowel door werkgevers als door werknemers. En dan bedoelt hij niet de omvang van de investering in € of $ maar het ontbreken aan de bewuste & geplande O&O mét het oog op het Beleid van de organisatie. Dit alles zodat de houdbaarheid voor de Kennis en Kunde van de medewerker maar zeker ook voor de organisatie vele malen langer wordt. 

De crux ligt hem niet alleen bij 'houdbaarheid', de uitdaging met effectief O&O wordt volgens Joerres in de Westerse landen ook nog eens vergroot door de (alom 'geprezen') vergrijzing en hij tipt: 'Een vertrekkende 60-jarige kan niet zo maar worden vervangen door een 40-jarige.' Reden: 'gebrek aan ervaring', aan Kunde! Als er verder niets wordt ondernomen in het Westen, dan worden o.m. productie maar ook (internet)advisering e.d. logischerwijze verplaatst naar Azië; da's ook niets nieuws. Dat deze verplaatsing niet altijd die revenuen oplevert die men vooraf verwachtte, ook niet. Verrassend is misschien wél om in dat geval bij voorkeur geen expats te benoemen in de managementtop en -lagen, maar juist lokale gekwalificeerde kandidaten. Volgens Joerres is een andere keuze dan lokaal management juist dé oorzaak dat deze revenuen niet worden gehaald uit de verplaatsing naar de genoemde regio. Als u dan zover bent om te gaan verplaatsen, vergeet dan niet om eerst een marktonderzoek te doen want: zo kwam Joerres in een relatief korte tijd 4 organisaties tegen die zich in eenzelfde regio wilden vestigen. Dit had tot gevolg dat de lokale (toen nog goedkope) arbeidsmarkt in zeer korte tijd was opgedroogd.....

En zo geeft Joerres nog wat ideëen prijs, interessant ook omdat Manpower zelf zojuist door een roerige periode is gegaan....

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>