Op cursus of toch maar stoppen?

Gisteren meldde de NOS dat het aantal cursussen waar managers naar toe kunnen om te leren 'Hoe om te gaan met de huidige CRISIS?' momenteel de pan uitrijzen. Sterker nog: de bedragen die je voor e.d. cursus mag betalen zijn gigantisch! (nb; 'Marktwerking' noemen we dat dan...... Betaling is in ieder geval een 1e aanzet tot een mogelijke liquiditeitscrisis voor je organisatie.)

Je kunt je natuurlijk afvragen of dit allemaal wel écht zinvol is? Weten we onszelf dan niet meer te herinneren dat er 'verzamelaars' zijn en 'jagers'? (nb; een totaal verschillende 'tak van sport'!) Net zoals, wat ik mezelf uit mijn eerdere carrière herinner, het 'zijn' van een financieel adviseur in een welstandsgebied, in een vinexlocatie of in een achterstandswijk: allemaal 'markten' c.q. omstandigheden die vragen om (nb; héél) andere competenties, sterker nog: die vragen om andere mensen. Ergo: competenties die je eerder zijn aangeboren dan aangeleerd.......

Dat geldt ook voor de CRISIS. Het aansturen/oplossen van deze Slechte Tijden is toch heel iets anders dan het managen in Goede Tijden. Het is twijfelachtig of je dat jezelf zo snel kunt aanleren.

Wellicht kan Generatie Y een voorbeeld nemen aan de bestuurders die 'eieren voor hun geld kiezen' (Rijkman Groenink, Votron, Tilmant, Dijkshoorn, Miller, Heemskerk om er maar een paar te noemen) & die nu op zoek gaan naar een nieuwe uitdaging.

(toch) Wens ik m.n. jou een goed & zingevend weekeinde toe!

Nb; zaterdag verschijnt Het FD artikel 'Opgebrand', het sluit hier prima op aan. "Waar het mis ging? (nb; daar is ie weer) Communicatie! "

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Riens Meijer
Pro-lid
Voor de huidige bestuurders geldt: afleren is veel moeilijker dan leren. Wat bedoel ik daarmee?
In de 21te eeuw hebben we het industriële Tijdperk achter ons gelaten en zijn we het Kennis en Innovatie tijdperk binnengetreden. Fundamentele maatschappelijke veranderingen zoals we nu meemaken, zijn een gevolg van deze overgang. Een vergelijkbare omwenteling vond maar liefst 160 jaar geleden plaats. De huidige managers die nu aan de macht zijn, moeten zich allereerst bewust zijn dat we NU te maken hebben met een nieuwe werkelijkheid. Deze nieuwe werkelijkheid komt voort uit belangrijke veranderingen door de overgang naar het kennis - en Innovatietijdperk. De  10 belangrijkste veranderingen kunt u lezen in de door mij als ex CEO  in vele bedrijven waar ik verantwoordelijk was voor de veranderingen en vernieuwingen, geschreven  Succesalmanak 2009 Kansen na de crisis in hoofdstuk 3  blz.31/32. Op basis van deze 10 fundamentele veranderingen dient er een nieuwe visie en strategie gevormd te worden, Waarom?
1.De huidige veranderingen waar we mee te maken hebben, zijn zo fundamenteel dat met enige aanpassingen de zaak "repareren" anno 2009  NIET meer volstaan kan worden.
2.De veranderingen generen bedreigingen, maar ook kansen. Om het volle profijt van de veranderingen te kunnen realiseren, moeten de zaken wel vanuit een NIEUWE conceptie worden aangepakt.
Drs. Riens Meijer voor meer informatie www.Pia-media.nl