'TomenThijsopReis', Werknemer 2.0; een praktijkvoorbeeld.

Matthijs, de vriend van mijn oudste nicht Marleen is begin oktober vertrokken voor een reis van 9 maanden door Oceanië, samen met zijn vriend Tom.

'TomenThijsopReis' zijn niet de eersten die dit doen en zij zullen zeker ook niet de laatsten zijn: Werknemer 2.0 heeft de multiculturele ervaringsuitwisseling ontdekt. Het is interessant om te zien hoe werkgevers hiermee omgaan.....

Nadat Matthijs eind vorig jaar zijn universitaire opleiding met succes had afgerond werd hij al snel voor een sollicitatiegesprek uitgenodigd bij een Nederlandse multinational, we noemen die hier 'A te A'. Thijs' 1e mededeling aan zijn potentiële werkgever was: 'Ik wil hier graag werken voor de komende 10 maanden en dan vertrek ik voor een reis van 9 maanden. Daarna zie ik wel.' Het bleek dat dit voor de ervaren recruiter toch nog een redelijk verrassende mededeling was. Er werd zelfs nog een poging ondernomen om Matthijs dit idee uit zijn hoofd te praten. Maar ja, als je jezelf die reis samen met je vriend al jáááren geleden voornam, als je daaraan gecommitteerd bent, dan is dat 'uit het hoofd praten' een zinloze poging; zo ook in dit geval.

Matthijs begon met een goed gevoel aan zijn nieuwe baan, zijn nieuwe uitdaging. Interessant was al zijn reactie/waarneming nadat hij 2 maanden in dienst was 'Het gaat hier allemaal wel wat traag, zeker in vergelijking met mijn studie.' (.......). Die traagheid lag waarschijnlijk niet aan Mathijs want nog maar op de helft van zijn contract werd hem gevraagd om na zijn reis toch maar terug te willen keren in zijn functie. Dat leek een goed idee, Matthijs wil 't.z.t.' graag promoveren en ook daarin zou kunnen worden voorzien. Werknemer 2.0 op het onderhandelingspad, zo gezegd.

Dichter naar zijn vertrekdatum toe kwamen steeds meer collegae, vaak oudere i.c. 'Werknemer 1.0' collegae, met opmerkingen in de trant van 'Dat had ik ook wel willen doen......'. Tja dit is de beroemde, in bejaardenhuizen vaak nog aanwezige, tegelspreuk : 'We hadden het willen doen maar we hebben het niet gedaan' (nb: volgende keer beter van maar?) Enkele weken terug kwam er op zijn werkplek een (voorlopig) afscheidsfeest en Matthijs beloofde om ook zijn collegae op de hoogte te houden via zijn weblog. Was het dat? Tja, het lijkt er wel op.

Ik heb daar eens over nagedacht en volgens mij doet zijn werkgever momenteel niets met dat wat Matthijs allemaal aan interessants aan het doen is. Interessant niet alleen voor Matthijs en vriendje Tom maar iets dat ook interessant kan zijn voor zijn werkgever, hier: 'A te A'.

Omdat we meer en meer te maken krijgen met deze ideeën van Werknemer 2.0, met jonge werknemers die multiculturele ervaring op willen doen (nb: volgend jaar vertrekt een ander nichtje, Loes, voor enkele maanden naar India en onze oudste dochter, Michelle voor een dito periode naar Suriname) heb ik een paar tips als ook uw werknemer u tijdelijk verlaat & u haar/hem toch graag terugziet(!).

  • Geef uw werknemer onbetaald verlof en zorg dat hij/zij toch verzekerd is. 
  • Meldt de reis van uw werknemer in uw interne medium; informeer uw organisatie.
  • Link het blog van de globetrotter aan uw intranet; zo kan iedereen op de hoogte blijven.
  • Geef uw reizende werknemer memorabilia van uw organisatie mee. Denk bijv. aan t-shirts met een opvallende, hier P-wervende(!), tekst. Laat hem/haar de shirts 'na gebruik' achterlaten voor de lokale bevolking; die mensen zijn er vaak blij mee & trots op. & Misschien ziet u ze nog eens terug op het National Geographic Channel... (nb: Vergeet niet om uw globetrotter regelmatig te voorzien van deze 'schone was' want een voorraad van 9 maanden neem je niet mee in je bagpack.)
  • Laat uw globetrotter langs gaan bij u affiliates. Laat hem/haar daar een korte periode, 1 week bijvoorbeeld, stage lopen. Een stage tegen een kleine vergoeding, een vergoeding die de globetrotter op prijs stelt. Tevens een stage die de banden met uw leverancier/klant/vestiging aanhaalt. (nb: Matthijs en Tom werken nu al ter plaatse kort en tegen 'Bed & Breakfast'. Het zou jammer zijn als uw globetrotter in Wellington NZ is en daar voorbijgaat aan een ook voor uw organisatie uitgelezen kans, toch?)

Er is hierover nog wel wat meer te bedenken maar voor nu & voor hét Doel van deze tips: u maakt van een Bedreiging een Kans én u onderscheidt zich als potentiële werkgever, zeker voor Werknemer 2.0!

Ook geïnteresseerd in TomenThijsopReis? Volg dan voorgaande link.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Quote van de Dag: Mailen ze wel of Mailen ze niet?
[...] da’s voor mij geen probleem. Tenslotte ben ik nog van de Werknemer 1.0 generatie en zij zijn Werknemers 2.0. (nb: werknemers die ik nog hard nodig zal hebben…..) /* */ /* [...]
Intussen bij het Kadaster.
[...] anders: duidelijk is inmiddels dat Werknemer 2.0 ‘meer dan ooit’ geinteresseerd is in flexibele mogelijkheden om zijn/haar werktijd in te vullen. De werk-site van het Kadaster speelt daarop in ‘Werken én Leven’ luidt de slogan. [...]