U hebt een Divers Team? Focus op de Taak!

Dachten we dat we met diversiteit alles benoemd hadden als we kijken naar diversiteit of onderscheid in: geslacht, meer- c.q. minderheid, leeftijd, lichamelijke & geestelijke gesteldheid, sexuele geaardheid komt WHARTON professor Katherine J. Klein met nog meer diversiteit: diversiteit in Houding, Kennis, Kunde en Macht. 'Bijvoorbeeld', zegt Klein er nog achteraan. Klein focust haar onderzoek op de effective aansturing van een diverse teamsamenstelling.

Klein is vervolgens de eerste die stelt dat 'diversiteit op deze manier tot verwarring leidt', op zijn zachtst gezegd waarschijnlijk. Het komt i.i.g. de vele onderzoeken op dit gebied niet ten goede, laat staan voor de manier waarop een manager zijn/haar divers team het best kan aansturen. De titel van haar a.s. publicatie wordt dan ook: "Diversity is not diversity is not diversity". Anders gezegd: door het juist NIET te benoemen maak je er ook geen probleem van maar een logisch onderdeel bij het aansturen van je medewerkers. Mee eens, met deze stelling van Klein.

Maar: hoe doe je dat dan het meest effectief? Dat aansturen van je (nb; 'Divers', want dat is het dus ALTIJD!) team: taakgeoriënteerd.

Uit het INSEAD bericht n.a.v. de a.s. publicatie:

"Klein's research focuses on leadership of groups which consist of people with diverse core, fundamental values - groups where conflict is likely and it is difficult for the team to focus on a common goal. Klein specifically studied teams with diversity in work ethic- with some members who were hard-working, driven and internally motivated to accomplishing the task at hand, and other members who were more relaxed and not so motivated; as well as teams that varied in terms of respect for authority and traditional values.' Klein gaat dus wel héél ver: zo maakt zij (ook) onderscheid tussen diversiteit in medewerkers die een intrinsieke motivatie hebben, die gepassioneerd zijn zo gezegd, en teamleden die dit (helemaal) niet hebben. Je zal er mee te maken hebben, als leidinggevende.

Interessanter is de conclusie die Klein trekt:

"What Klein found is that task-oriented leaders - those that focus the group on the task by assigning roles and deadlines, and providing a lot of structure to the team - can effectively lead values-diverse teams to perform well. "If a leader doesn't provide structure, then you have trouble."

Less successful in leading values-diverse teams are relationship-oriented leaders, who tend to be warm and caring toward individual team members. "You can imagine that that would be really helpful. Everybody would feel heard, everybody would feel included ... What we find (though) is that it backfires. So when you have a leader that's very warm, very considerate, and you have a very diverse group in terms of these values, it tends to exacerbate conflict."

Opmerkelijk wellicht, deze conclusie, want we beleven juist nu een era waarin het pamperen van medewerkers centraal lijkt te staan. Wat Katherine Klein aan managers voorstelt dat is zoiets als de Plannen, Uitvoeren & Beoordelen cyclus. Mooi, maar dat je daarnaast toch nog aandacht hebt voor het menselijk aspect binnen je team, kan volgens mij geen kwaad.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Voordelen van Diversiteit (& Gelijkheid) « Willem Scheepers over het Investeren in Mensen.
[...] Prof. Katherine Klein voegt daar nog aan toe: “Diversity is not diversity is not diversity”. In haar publicatie breekt zij een lans voor uitsluitend het hanteren van de Diversiteit in Kennis. Maar: de voordelen [...]