‘Verschrikkelijke Vrijdag’ of toch niet(?)

“Verschrikkelijke Vrijdag” kopten de media. Vrijdag werden we in Nederland getroffen door een “Verkeersinfarct” en direct na het weekeinde verschijnen er alweer de al-dan-niet verplichte aanbevelingen voor een volgende keer…… Maar hebt u ze nu echt gemist, die mensen met wie u een afspraak had, die collegae die niet op hun werk verschenen? Mmmm.
“Verschrikkelijke Vrijdag” lijkt een prima exponent voor een Crisis Management training! De burgemeester van Haaksbergen zei het al: “Het is toch te gek voor woorden dat we in deze tijd totaal uitgeschakeld zijn omdat de stroom gedurende 48 uur niet beschikbaar is!” Zijn baas, de Commissaris van de Koningin Jansen, was zelfs helemaal van zijn apropos want het bleek voor hem onmogelijk om zijn burgemeesters aan de telefoon te krijgen!! De Overheid is vervolgens (toch) snel nu want: al direct worden er maatregelen aangekondigd zoals ‘het verplicht stellen van de aanwezigheid van een deken in iedere auto!’ Nu vraag ik me af hoe je dat gaat controleren en leidt al dat controleren vervolgens niet tot nieuwe files? Maar dat terzijde. Communicatie blijkt in ieder geval weer hét belangrijke begrip te zijn bij het beoefenen van Crisis Management.

En voor de rest? Voor de rest verdeed een belangrijk deel van werkend Nederland zijn/haar tijd afgelopen vrijdag in de 800+ km files! Wie geluk had kon er nog op tijd tussenuit, dat leverde vervolgens piektijd en verhoogde omzet op voor hotels c.s. en sommigen leerden zo hun collega op een geheel andere manier kennen…..

En de organisaties die inmiddels zaten te wachten op die afspraak, op die collega hoe gaat het daar eigenlijk mee? De Kamers van Koophandel komen deze week ongetwijfeld met ‘dat wat deze catastrofe het bedrijfsleven aan (vermoedelijk) miljarden omzet heeft gekost’; en verder? Verder ziet het er nu naar uit dat het overgrote deel van de ‘getroffen’ organisaties gewoon doordraaiden, ‘business as usual’ dus. Als je dan vandaag terug komt op je werk van een Lang Weekeinde Weg dan blijkt dat je toch best gemist kan worden(!). En wat betreft die afspraak met die klant, leverancier, adviseur etc., kun je jezelf nu afvragen: had die überhaupt wel nut? Organisaties kunnen in crisissituaties opmerkelijk flexibel zijn, zelfs tot hun eigen verbazing. Ze hebben dan ook zo af en toe ‘slechts’ een Urgent, maar achteraf toch niet zo Belangrijk, probleem nodig; zo zorgt dat Urgent Probleem voor nieuwe inzichten! Nu hoop ik dat u met uw organisatie ook positieve resultaten weet te halen uit deze “Verschrikkelijke Vrijdag”, een efficiency verbetering, bijvoorbeeld?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *